Dravé dědictví Škody Motorsport: Mikkelsen, Lappi či Rovanperä

I když Škoda Motorsport rezignovala na svůj tovární tým, jeho plody jsou ve světě rallye stále k vidění,

Nejnovější úspěchem mladoboleslavského "odchovance" je triumf Kalleho Rovanperä v Estonské rallye. Teprve dvacetiletý nejmladší vítěz v historii světového šampionátu sbíral první zkušenosti mezi elitou právě za volantem škodovky. A nebyl ze současných hvězd WRC či WRC2 zdaleka jediný.

V barvách týmu Škoda Motorsport se v MS dříve objevovali veteráni kalibru Stiga Blomqvista či Colina McRae. Ovšem český tým se v minulém desetiletí soustředil na výchovu mladých soutěžáckých talentů. Jen škoda, že to byli Seveřané a s výjimkou už trochu "odrosteljšího" Jana Kopeckého nezbylo místo na Čechy.

Andreas Mikkelsen

Jako předvoj se v roce 2010 se v barvách Škody objevil tehdy 28letý Fin Juho Hänninen. Ovšem skutečná sázka na mládí přišla o rok později. V seriálu Intercontinental Rallye Challenge začal za Škodu UK závodit ještě ani ne 22letý Andreas Mikkelsen. Nor se za volantem Škody Fabia S2000 stal šampionem IRC v sezonách 2011 a 2012.

Tím si ho koncern vychovával pro svůj program ve WRC. A skutečně za volantem téměř neporazitelného Volkswagenu Polo R WRC Mikkelsen vyhrál tři soutěže světového šampionátu.

Poté, co se značka VW téměř ze dne na den vytratila z výsledkové listiny MS, začala anabáze rodáka z Osla přes tovární týmy Citroënu a Hyundai až do současné role privátního jezdce WRC3 a nyní WRC2. V týmu Toksport WRT působí s tovární podporou Škody Motorsport.

Esapekka Lappi

Po Mikkelsenovi se hlavní mladou hvězdou v Mladé Boleslavi stal finský pilot Esapekka Lappi. Když v roce 2013 v týmu Škoda Motorsport debutoval, bylo mu 22 let. Na zkušenou šel nejdříve do asijsko-pacifického šampionátu APRC, kde byl celkově druhý. Následující sezonu sbíral body v mistrovství Evropy a roku 2014 se Škodou Fabia S2000 vybojoval kontinentální titul. Sbírání úspěchů se škodovkou vyvrcholilo titulem mistra světa WRC2 v sezoně 2016.

To Lappimu otevřelo dveře do "velkého" WRC. S Toytou dokonce triumfoval v domácí Finské rallye 2017 a následující sezonu byl celkově pátý v MS. Jenže přestup do Citroënu a následně působení v M-Sportu znamenaly sestupnou výsledkovou trajektorii. Letos se tak Lappi potkává ve třídě WRC2 třeba i s Mikkelsenem. Lappi ale místo Škody sáhl po Volkswagenu Polo GTI R5.

Pontus Tidemand

Mezi roky 2015 až 2018 jezdil v továrních barvách Škody také nadějný Švéd Pontus Tidemand. Při debutu ve fabrické Fabii R5 mu bylo 24 let. Šampion Junior WRC ze sezony 2013 si největší úspěch připsal o čtyři roky později, to se stal mistrem světa WRC2.

Po roční anabázi u M-Sportu se loni v barvách stáje Toksport WRT podporované Mladou Boelslaví stal vicemistrem světa WRC2. Letos se věnuje hlavně testování nové Škody Fabia Rally2, oficiální rallye se v tomto ročníku ještě nezúčastnil.

Kalle Rovanperä

Být synem jezdce kalibru Harriho Rovanperä znamená mít rychlost v krvi. Za volantem seděl malý Kalle poprvé v šesti. O dva roky později už pilotoval závodní stroj. Protože byl ještě mrňous, museli mu upravit sedačku, aby viděl ven a dosáhl na pedály. První velkou rallye jel v necelých 13 letech.

Škoda si ho do továrního týmu vytáhla ještě před dovršením plnoletosti. Hned v roce 2018 byl celkově třetí v MS třídy WRC-2. O rok později ovládl tovární kategorii WRC2-Pro.

Není se čemu divit, že po tak pronikavém talentu loni skočila Toyota. Hned v druhé soutěži MS s Yarisem WRC, Švédské rallye, obsadil třetí místo. A letos v Estonsku to "bouchlo". Dvacetiletý Kalle Rovanperä vyhrál a stal se tak vůbec nejmladší vítězem podniku MS v automobilových soutěžích.

Foto: Škoda Motorsport

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.