Druhý letošní závod WEC v Imole přinesl týmu Ferrari se startovním číslem 83 v barvách AF Corse s Robertem Kubicou, Jifejem Jem a Robertem Švarcmanem čtvrté místo. Víkend provázely technické problémy a penalizace během závodu za porušení pravidel, které ovlivnily celkový výkon. Přesto tým zvládl zajistit solidní výsledek.
Již během sobotního třetího volného tréninku se totiž posádka s číslem 83 dostala do nepříjemné situace. Vůz musel být po zastavení v úseku Piratella odtažen z trati poté, co ze zadní části vyšel viditelný kouř. Incident vedl k přerušení tréninku červenou vlajkou a okamžitě se objevily spekulace o vážném technickém problému – od přehřátí až po závadu na pohonné jednotce. Nakonec se ukázalo, že pravděpodobnou příčinou byla porucha převodového ústrojí.
Přestože incident vyvolal obavy, tým mechaniků Ferrari situaci zvládl a vůz se včas objevil na startu kvalifikace. Robert Švarcman za volantem zajel čas 1:29.885, což mu zajistilo druhé místo na startovním roštu. Tento čas byl o 0,419 sekundy pomalejší než nejrychlejší kolo Antonia Fuoca ve voze #50, který získal pole position s časem 1:29.466. Třetí místo obsadil Alessandro Pier Guidi ve voze #51 s časem 1:29.953. Tímto výsledkem Ferrari obsadilo první tři místa na startovním roštu, což podtrhlo jejich dominanci v kvalifikaci na domácí půdě v Imole.
Závod samotný už probíhal bez větších technických potíží, ale ani bez komplikací. Ferrari drželo stabilní tempo, avšak vůz se postupně propadl na čtvrté místo, kde také dojel do cíle. Klíčovým momentem byla penalizace, kterou posádka obdržela za porušení pravidel během fáze Full Course Yellow, konkrétně šlo o penalizaci průjezdu boxy za překročení maximální povolené rychlosti 80 km/h, která platí během FCY.
Tato penalizace byla udělena poté, co bylo zjištěno, že vůz nedodržel stanovenou rychlostní limitu, což je považováno za vážné porušení bezpečnostních pravidel. Průjezd boxovou uličkou v Imole bez zastavení (tzv. „drive-through“) typicky trvá přibližně 20 až 25 sekund. Kromě toho bylo patrné, že vůz ztrácí především v konzistenci tempa při delších stintech a při zastávkách v boxech.
Výsledná čtvrtá pozice se dá vnímat jako úspěch, zvlášť s ohledem na to, jak víkend pro tým začal. Zároveň ale ukazuje, že konkurence je v letošní sezóně mimořádně silná a jakékoliv drobné zaváhání – technické či strategické – může rozhodnout o tom, zda tým skončí na stupních vítězů, nebo těsně pod nimi.
Pro Roberta Kubicu a celý tým AF Corse je výsledek důležitým krokem směrem ke konzistentnímu výkonu v šampionátu, ale také připomínkou, že v boji o titul nebude prostor pro chyby – ani mimo závodní dráhu.
Foto: Ferrari