Jezdecká složení pro příští ročník WRC již odhalily Toyota, Hyundai i M-Sport. Pojďme se podívat, kdo se v roce 2026 objeví na světových rychlostních zkouškách v elitní kategorii. Půjde o poslední sezonu pro současné speciály Rally1.
U Toyoty dochází k jedné zásadní změně. Dvojnásobný mistr světa Kalle Rovanperä svět rallye opouští a přestupuje do monopostů, kde jeho cesta začne v japonské Super Formuli. Finovým nástupcem se stane Oliver Solberg. Švédský jezdec naváže na své starty v elitní kategorii s Hyundai z let 2021 a 2022. Druhou šanci ale dostává zaslouženě. Letos si s Yarisem dojel pro titul šampiona WRC2 a při svém jediném startu s vozem Rally1 v Estonsku šokoval výhrou.
Kromě Solberga odjede za Toyotu celou sezonu osvědčená trojice Elfyn Evans, Takamoto Kacuta a Sami Pajari. Právě od Evanse se opět bude očekávat role lídra týmu. Sedmatřicetiletému Britovi letos znovu unikl titul a již popáté se stal „pouze“ vicemistrem světa. Svému týmovému kolegovi Sébastienu Ogierovi podlehl o pouhé čtyři body.
Sébastien Ogier se po zisku devátého titulu, kterým vyrovnal dlouholetý rekord Sébastiena Loeba, příští rok opět vrátí ke své obvyklé praxi a absolvuje jenom vybrané podniky. Podle svých slov chce odjet 10 z celkových 14 soutěží, přičemž tou první bude lednová Rallye Monte Carlo.
Přesto ale Francouze nepodceňujme. Letos startoval v 11 podnicích. Šest z nich vyhrál, desetkrát stál na stupních vítězů a přestože ve třech soutěžích chyběl, stal se mistrem světa. Pokud by tedy jezdec Toyoty předvedl podobně vydařený rok jako letos, nemusí být ze hry o titul nutně vyřazen. Už ale dal najevo, že ani sebelepší výsledky ho nejspíše nepřesvědčí k tomu, aby absolvoval větší počet podniků než podle původního plánu.
U Hyundai zůstávají mistr světa z roku 2024 Thierry Neuville a také Adrien Fourmaux, kteří absolvují celou sezonu. V případě třetího vozu se ale jihokorejská značka vrací ke své dřívější strategii. O toto auto se budou dělit hned tři zkušení jezdci, kteří už s Hyundai ve WRC působili v minulosti. Jsou jimi Dani Sordo, Esapekka Lappi a Hayden Paddon. Jejich úkolem bude sbírat body do hodnocení značek a pomáhat Neuvillovi s Fourmauxem.
Sordo a Lappi se do šampionátu vrátí poprvé od roku 2024. Tehdy se také objevovali v barvách Hyundai. Loni se Sordo stal mistrem Portugalska s Hyundai i20 N Rally2, kdežto Lappi ovládl finský šampionát se Škodou Fabia RS Rally2. Paddon se naposledy ve WRC objevil naposledy už v roce 2018, což znamená, že Novozélanďan ještě nemá zkušenosti se specifikací vozů Rally1. I během této pauzy ale úspěšně reprezentoval Hyundai. V letech 2023 a 2024 se stal mistrem Evropy s i20 N Rally2 a letos s tímto autem dobyl australské mistrovství.
Jak přesně si Sordo, Lappi a Padon rozdělí soutěže, prozatím není jasné. Potvrzeno ale je, že Paddon si svůj první start připíše při Rallye Monte Carlo, Lappi nastoupí ve Švédsku a Sordova sezona začne na Rallye Kanárské ostrovy.
Zmíněná trojice navrátilců zaplní místo po Ottu Tänakovi. Mistr světa z roku 2019 se rozhodl, že se bude příští rok věnovat především rodině a dá si od závodění pauzu. Do budoucna ale svůj návrat nevylučuje.
U M-Sportu se z poloviny změní sestava. Josh McErlean pokračuje a naváže tak na svou relativně úspěšnou nováčkovskou sezonu, Grégoire Munster ale končí. Lucemburčana nahradí McErleanův krajan Jon Armstrong. Ten je stejně jako jeho kolega členem Motorsport Ireland Rally Academy, se kterou M-Sport spolupracuje.
Armstrong zažije svou premiéru v elitní kategorii ve WRC v 31 letech. Sedačku si vysloužil svými letošními výkony v mistrovství Evropy s vozem Ford Fiesta Rally2. Za jeho volantem dokázal vyhrát dvě soutěže a stal se vicemistrem, když podlehl pouze Mikolaji Marczykovi. V sezonách 2021 a 2022 skončil na celkové druhé příčce v juniorském JWRC a za zmínku stojí i jeho úspěch z roku 2018, kdy se stal šampionem WRC v esportu.
Je velmi pravděpodobné, že v barvách M-Sportu se během roku představí i další jezdci. Nejvíce připadá v úvahu Martins Sesks. Lotyš odjel s týmem vybrané podniky již v uplynulých dvou letech a letos při závěrečném podniku v Saúdské Arábii bojoval o vítězství, než ho během závěrečného dne zastavily defekty a technické problémy.
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.