Zpátky v Brně. MotoGP bude příštích pět let opět závodit na Masarykově okruhu

Velká cena České republiky MotoGP po pěti letech opět ožije. Šampionát se totiž příští rok na Masarykův okruh vrátí. Vše bylo oficiálně oznámeno na středeční tiskové konferenci. O pořádání závodu se zasadí Autoklub České republiky ve spolupráci s Automotodromem Brno. Součástí kalendáře bude minimálně v příštích pěti letech.

"Pro mě je MotoGP srdeční záležitost stejně jako pro desetitisíce českých fanoušků. A proto jsem vnímal jako povinnost Autoklubu udělat pro návrat světového šampionátu do Brna maximum," komentoval podpis memoranda o spolupráci prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček. "Změna majitele brněnského Automotodromu nám přinesla novou naději a energii. Na to, jak malou republikou jsme, pořádáme mnoho prestižních podniků. Chtěl bych poděkovat vedení Jihomoravského kraje, města Brna a všem, kteří vnímají návrat světového šampionátu jako velkou příležitost pro Brna, region i celou Českou republiku," dodává.

Šťovíčkovo nadšení sdílí také předseda představenstva Automotodromu Brno Karel Hubáček. "Těší mě úspěšně završení jednání, které je výsledkem konstruktivního přístupu všech zúčastněných stran. Rád bych poděkoval Autoklub České republiky a společnosti Dorna Sports za upřímnou podporu myšlenky vrátit Masarykův okruh zpět na mapu nejprestižnějšího motocyklového šampionátu. Zároveň velmi oceňuji vstřícný postoj ze strany státu, Jihomoravského kraje a města Brna. V tuto chvíli se již plně soustředíme na další klíčové fáze příprav, abychom zajistili, že fanoušky bude čekat výjimečný zážitek," říká Hubáček.

Masarykův okruh v Brně byl dlouhá léta tradiční součástí kalendáře MS silničních motocyklů. Nejprve se zde světová elita utkávala v letech 1965-1982 ještě na starém okruhu a poté v období 1987-2020 na nově postaveném Automotodromu Brno. Pro sezonu 2021 už Velká cena České republiky do kalendáře zařazena nebyla. Důvodem byly chybějící finance na opravu dráhy včetně položení nového asfaltu a na úhradu zalistovacího poplatku. V posledních pěti letech fungoval jako pořadatel závodu Spolek pro pořádání Grand Prix. Ten byl tvořen městem Brno a Jihomoravským krajem. Masarykův okruh v od roku 2016 fungoval pouze jako pronajímatel dráhy.

Informace o možném návratu MotoGP do Brna se v českých médiích objevila již v uplynulých týdnech. Bývalá předsedkyně představenstva Automotodromu Brno Ivana Ulmanová se tehdy nechala pro iDnes.cz slyšet, že promotér šampionátu Dorna Sports si kladla pro návrat do České republiky tři podmínky - úhradu zalistovacího poplatku, zmíněnou rekonstrukci trati včetně položení nového asfaltu a zaplacení dlužné částky ve výši jednoho milionu euro za poslední ročník. Už nyní je jasné, že obnova brněnského podniku si bude žádat investice v řádech stovek milionů korun.

"Jsme potěšení, že můžeme oznámit náš návrat do Brna," těší se výkonný ředitel společnosti Dorna Sports Carmelo Ezpeleta. "Tento legendární okruh s fantastickým profilem byl dějištěm mnoha nezapomenutelných momentů v dlouhé historii MotoGP. Už jsme tady mnohokrát zažili, jak svahy praskají ve švech vášní pro náš sport. Brno bylo několikrát rekordmanem v návštěvnosti všech Grand prix šampionátu a jsme velice rádi, že můžeme MotoGP přivézt našim fanouškům v Česku," vítá Automotodrom Brno zpátky.

Návratu MotoGP do Brna přecházela změna majitele okruhu. Tím se loni v létě stala skupina SHAKAI podnikatele a investora Karla Hubáčka. Ten okruh převzal od společnosti A.B.R HOLDING a.s. Karla Abrahama staršího, kterému okruh patřil od roku 2005.

V uplynulých týdnech došlo na Automotodromu Brno rovněž ke změnám ve vedoucích funkcích. Pozici předsedkyně představenstva na vlastní žádost opustila Ivana Ulmanová. Jejím nástupcem se stal Miroslav Bartoš, který bude na okruhu plnit roli výkonného ředitele.

Velká cena České republiky bude součástí kalendáře MotoGP minimálně v příštích pěti letech. Stávající kontrakt platí od příštího ročníku do sezony 2029. Termín příštího ročníku bude ještě upřesněn. Již nyní je ale jasné, že se bude jezdit v létě, jak tomu ostatně bylo i v minulosti.

Podpora od státu

Na financování závodu se budou podílet soukromé i veřejné subjekty. Z veřejných zdrojů půjde zhruba polovina. Velkou cenu České republiky podpoří tak jako v minulosti město Brno a Jihomoravský kraj. Stát na akci finančně přispěje prostřednictvím Národní sportovní agentury. Hlavním českým partnerem závodu se stane společnost Creditas.

"Závody silničních motocyklů mají na brněnském Masarykově okruhu tradici od 50. let minulého století. Jde o prestižní celosvětovou událost, která do České republiky a hlavně na jižní Moravu přivede desetitisíce návštěvníků, často ze zahraničí. Jsem moc rád, že se nám podařilo na tuto tradici navázat a MS silničních motocyklů se do Brna po pěti letech vrátí," říká premiér České republiky Petr Fiala.

Podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové město počítá s roční podporou události ve výši 35 milionů korun. "Dodnes mě opravdu velmi mrzí, že jsme se v ekonomicky nejistém covidovém období museli pořádání závodů MotoGP vzdát. Proto vítám nynější spolupráci, považuji ji za perspektivní a dlouhodobě udržitelnou," uvedla Vaňková.

"Jsem rád, že jsme přečkali těžké časy a MotoGP se vrací do Brna. Je to událost, která má pro náš region velký význam, nejen sportovně, ale i ekonomicky," dodává hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. Podotýká však, že ještě potřebuje podporu zastupitelstva. "Schválení na radě je prvním krokem a věříme v podporu ze strany zastupitelstva v příštím týdnu," dodává.

Čeští fanoušci by měli příští rok vidět v akci minimálně jednoho domácího závodníka. Ve třídě Moto2 totiž letos účinkuje třetím rokem Filip Salač. Tomu momentálně paří v průběžném pořadí 20. místo. Je ale otázkou, zdali i příští rok Salač pojede v barvách týmu Marc VDS. S belgickou stájí sice má dvouletý kontrakt, nedávno se ale vyrojily spekulace o jeho předčasném konci.

Foto: Automotodrom Brno - Brno Circuit, Autoklub České republiky

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.