Bugatti Type 35 aneb Nelehký zrod závodní legendy

Cesta vozu Bugatti Type 35 od jeho problematického debutu až k nejúspěšnějšímu závodnímu vozu v historii slavné značky je důkazem vytrvalosti Ettore Bugattiho a jeho týmu.

Slavný vůz se stal etalonem pro všechny budoucí vozy Bugatti. Vyznačoval se světovým prvenstvími v designu a konstrukci, které mu zajistily nepřekonatelnou dynamiku, řiditelnost a výkon. Navzdory jeho kvalitám nebyla jeho první účast na Velké ceně v Lyonu-Givors v roce 1924 nijak hvězdná a znamenala náročný začátek jeho slavné kariéry.

Vizionářský konstruktér Ettore Bugatti se postaral o to, aby se Type 35 stal vzorem závodní dokonalosti. Nádherně osmiválcová konstrukce vozu dávala okamžitě najevo, že se jedná o mistrovské dílo. Přesto se Type 35, který později nasbíral více než 2 500 vítězství, potýkal v počátcích své existence se značnými překážkami.

Premiérového závodu se zúčastnilo pět vozů Type 35, šestý byl v záloze a všechny neměly na cestě z Molsheimu do Lyonu žádné problémy. Modifikace, jako například ochrana proti kamení a teploměr ve víčku chladiče, byly přidány bez problémů.

Závod v Lyonu odhalil Achillovu patu Type 35: jeho speciálně vyrobené pneumatiky. První defekt  pneumatiky se objevil hned v prvním kole a znamenal začátek série problémů, které tým Bugatti trápily po celý závod. K těmto problémům se přidaly výrobní vady pneumatik, které nebyly správně vulkanizovány, takže nebyly schopny odolávat náročným podmínkám. Tento problém vedl k několika odstoupením jezdců Bugatti, přičemž nejvýše umístěný Jean Chassagne skončil na sedmém místě.

I přes tyto neúspěchy se objevily zářivé momenty, zejména v podání jezdce Bartolomea "Meo" Costantiniho. Ten i navzdory poruchám zajel nejrychlejší kolo závodu. Tím zdůraznil potenciál Type 35 a výjimečné schopnosti jeho jezdců.

Dění během závodu přimělo k přehodnocení specifikací pneumatik Type 35. Následná Bugattiho testovací jízda ze Štrasburku do Paříže dlouhá 520 km s novými pneumatikami byla. Důvěra Bugattiho v základní integritu vozu Type 35 se potvrdila na Velké ceně v San Sebastianu. Tam přišel zlom a přišla série suverénních vítězství, které se zapsaly do historie automobilových závodů.

Komerční úspěch Type 35 byl souběžný s jeho úspěchy na závodní dráze a Bugatti prodávalo vůz nadšencům, kteří toužili vlastnit kus závodní historie. Neustálé vylepšování dále zvyšovalo konkurenceschopnost Type 35 a upevnilo jeho status legendy automobilových závodů.

Luigi Galli, specialista na dědictví značky Bugatti, při úvahách o odkazu Type 35 zdůraznil roli raných výzev při formování úspěchu vozu. Galli poznamenal: "Úspěch v automobilových závodech se neukovává jen v zápalu soutěžení: často se rodí v tyglíku raných neúspěchů."

Vyzdvihl inovativní přístup Bugattiho ke konstrukci, který se rozhodl pro lehký a agilní vůz v době, kdy dominovala těžkopádná vozidla. Galliho postřehy podtrhují význam vytrvalosti a učení se z neúspěchu, což jsou zásady, které posunuly typ 35 k bezkonkurenčnímu úspěchu. Odkaz Bugatti Type 35 nakonec nedefinují jen jeho vítězství, ale i cesta, jakou absolvoval od počátečních neúspěchů k dosažení bezkonkurenčního úspěchu na závodní trati. Type 35 zůstává symbolem dokonalosti, ztělesňuje podstatu závodění a nadčasový půvab značky Bugatti.

Foto: Bugatti

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.