Poprvé v nejlepší trojici. Šoltys zazářil v nejdelší etapě

Nejdelší etapa letošního ročníku a na jejím konci pódiové umístění. Martin Šoltys zdolal šesté dějství Rallye Dakar ve třetím nejrychlejším čase kategorie kamionů. V celkovém pořadí upevnil čtvrtou příčku.

„Dneska to byl masakr. První polovina byla hrozně rychlá. To se letělo a nebyl žádný navigační problém. Potom přišel dlouhý přejezd a pak následovalo 220 ostrých kilometrů. Říkali, že to bude pár procent dun, ale bylo to víceméně všechno v písku. Trať byla velmi náročná. Naše auto je bez problémů, všechno v pohodě,“ byl Šoltys spokojen na konci etapy, v níž nestačil pouze na Mitchela ven den Brinka s Martinem Macíkem.

Po volném dni si organizátoři přichystali pro účastníky speciálku o délce 605 měřených kilometrů. Ty ale byly rozděleny na dvě části nezapočítávaným úsekem, který měřil 171 kilometrů. Ve skutečnosti se tak jelo „pouze“ 434 ostrých kilometrů.

Šoltys si svým výkonem upevnil celkovou čtvrtou příčku. V etapě zdolal mimo jiné i celkově třetího Aleš Lopraise. Za svým krajanem ale pořád zaostává o 1 hodinu, 19 minut a 57 vteřin. Velkou zásluhu na Šoltysově etapovém pódiu měl i navigátor Vlastimil Miksch.

„Musím pochválit Vlastíka, protože ten se hrozně zlepšuje. Až těsně před cílem jsme trošičku zaváhali a ztratili asi dvě nebo tři minuty, když jsme se museli vracet. Ale to bylo jediné místo, kde zaváhal. V dunách si vedl úplně perfektně,“ byl spokojen se svým spolujezdcem, který na Dakaru startuje poprvé a v předchozích dnech navíc bojoval s horečkami.

Šoltysův týmový kolega Karel Poslední dokončil etapu na 13. místě. Celkově zůstává čtrnáctý.

Aliyyah se posunula

Pro Aliyyah Kolocovou skončila šestá etapa 43. místem v absolutním pořadí automobilů a 30. pozicí v kategorii Ultimate. Průběžně se posunula na celkové 54. místo a současně na 32. příčku v rámci Ultimate.

Po čtvrtečních problémech se spojkou, kdy ji musel táhnout 200 kilometrů do cíle Karel Poslední, mohla být Aliyyah ráda, že vůbec v sobotu nastoupila. Etapě totiž podle stáje Buggyra předcházela 36 hodin dlouhá složitá logistická operace, na jejímž konci se však speciál Red-Lined REVO T1+ podařilo opravit.

„Musela jsem být na spojku hodná, což bylo hlavně v dunách složité,“ říká Kolocová, kterou potrápil mimo jiné prach. „Bylo to šílené. Prvních sto kilometrů se strašně prášilo. Mysleli jsme, že jsme předjeli jedno auto, ale předjeli jsme hned dvě najednou,“ popisuje podmínky.

Jelikož Aliyyah startovala ze zadních pozic, musela dojíždět potmě. „Bylo moc krásné vidět západ slunce, ale snažila jsem se spěchat, abychom v té tmě byli co nejkratší dobu. Když jsme pak v dunách předjížděli jiná auta nebo motorky, strašně se prášilo. A pak se světly nic nevidíte. Proto jsme tam byli pomalejší,“ uvedla.

V neděli je na programu okružní etapa se startem i cílem v Davádmí. Auta a kamiony pojedou odlišnou trasou než motorky. Nebudou se tak moci spoléhat na stopy před sebou.

Foto: Buggyra Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.