Extrémní, hodnotí Martin Koloc první polovinu Dakaru. Nad pokrokem své dcery žasne

Nesmírně těžký Dakar. Šéfa Buggyry Martina Koloce náročnost letošního ročníku překvapila. Po první polovině soutěže ale má slova obdivu pro celý svůj tým včetně dcery Aliyyah.

„Jsme v polovině dalšího nesmírně těžkého Dakaru, který nás všechny překvapil. To vidíme z odezvy ze všech týmů. To, co jsme absolvovali během první půlky, je opravdu extrémní,“ nezastírá Martin Koloc své překvapení po první polovině soutěže, která obsahovala jak dvoudenní Chrono 48, tak maratonskou etapu.

Šéf Buggyry podle svých slov podobně obtížný ročník ještě nezažil. „Náročnost tratě, délka etap, navigační složitost. Ještě nikdy jsem na Dakaru neviděl, že by bloudili všichni. Neprotestovali jsme proti tomu, ale je pravda, že spousta týmů je z toho zaražená. Náš ale funguje fantasticky,“ dodává.

Velmi dobrý dojem na Martina Koloce dělá jeho dcera Aliyyah. Jednadvacetiletá závodnice se při svém třetím Dakaru nachází v polovině soutěže na 64. místě v absolutním pořadí automobilů a současně na 36. příčce v kategorii Ultimate. Než ji ve čtvrtek postihly problémy se spojkou, kvůli kterým ji musel táhnout 200 kilometrů do cíle Karel Poslední, patřily jí dokonce 39., respektive 26. pozice.

„Aliyyah se ohromně posunula. Má nesmírnou morální silu, protože tolik technických problémů jsme zatím v naší historii ještě neměli. Nachází řešení, táhne za sebou celý tým, táhne i svého navigátora,“ chválí. „Nedovedu si představit moc dospělých, kteří prošli peklem na Dakaru, že by se k tomu stavěli takhle a byli pořád v dobré náladě a pořád stáli v pozici lídra týmu. Za mě je to obdivuhodné,“ dodává.

Zejména pak přístup Aliyyah ke čtvrtečním problémům na Koloce zapůsobil. „Navigátor chtěl ve čtvrtek vzdát, když měl jet takřka 300 kilometrů na laně v noci a v prachu. Aliyyah se vzdát nechtěla a vlastně táhla celou opravu sama,“ neskrývá nadšení.

I sama závodnice je spokojená. „Vedli jsme si docela dobře. Myslím, že naše tempo se od loňska zlepšilo. V prvním dni maratonské etapy jsme byli dokonce v první patnáctce. Samozřejmě jsme měli problémy, ale zvládáme je dobře. Myslím, že jezdím čistěji. Hlavně bylo důležité, že jsme ve čtvrtek neměli defekt. Určitě to mohlo být lepší, ale mohlo to být i horší. Tak jsem ráda, že jsme zvládli první týden a uvidíme, jaké to bude v dunách,“ shrnula své dosavadní vystoupení.

Obrovskou sílu vidí Martin Koloc v celém týmu. „To ukázal Karel Poslední, když se okamžitě zhostil toho, že potáhne Aliyyah několik hodin do bivaku. Samozřejmě mu děkuju, že mi dítě přivezl do bivaku. To je jedna věc, ale cítíme tu neuvěřitelnou týmovou sílu,“ říká.

Nezapomíná ani na týmové příznivce. „Ta hnací síla, která nás tlačí a nenechá nás usnout, jste vy – naši fanoušci. Děkuji za vaši podporu, za zprávy, které nám posíláte, za to, jak nás sledujete na našich sociálních médiích. Doufám, že se za nás nestydíte a děkuji vám všem za podporu,“ je vděčný.

Šoltyse štve Chrono

V nejlepší pozici z jezdců Buggyry vstoupí do druhé poloviny Rallye Dakar Martin Šoltys. Zkušený jezdec startující s modelem Tatra Buggyra EVO3 je totiž mezi kamiony čtvrtý a směřuje za svým doposud nejlepším výsledkem na Dakaru, který momentálně představuje šesté místo z roku 2023.

„Jako posádka jsme spokojeni,“ říká Šoltys. Mrzí ho však nepovedené Chrono 48, které ho srazilo až na celkové 10. místo. „Já jsem udělal jednu jedinou velkou hrubku, kdy jsem v dunách zapadl a tam nám to sežralo hodně sil a ztratili jsme tam.“ Je ale rád, že toto zaváhání napravil. „Přál jsem si, abychom byli někde do pátého místa, což se nám povedlo. A je to dokonce o místo lepší. Letošní Dakar je hodně rychlý. Celá špička jede na hraně, je tu hodně defektů, takže se dost často navzájem předjíždíme,“ uzavírá.

Nováček Karel Poslední je s Tatrou Phoenix čtrnáctý. A přiznává, že ho Dakar překvapuje. „První půlka byla hodně náročná. Teď už opravdu vím, co je Dakar. Na začátku jsem říkal, že zatím mi to nepřijde nic strašného, tak to už se změnilo. Soutěž je fyzicky náročná a je zima, takže jsme i nastydlí. Na psychiku to také není žádná sranda,“ prozradil.

Martin Koloc je spokojen s výkony obou jezdců. „Martin Šoltys jede výborně, kluci si pomáhají. Samozřejmě, že je v novějším autě rychlejší, má za sebou několik Dakarů a spoustu zkušeností. Z Karla Posledního bude jednou fantastický jezdec. Potřebuje rok, dva a myslím si, že budeme svědky překvapení,“ myslí si.

Po pátečním volném dni v Háilu čeká v sobotu na posádky výzva plná dun. Pojede se z Háilu do Al-Duvádimí a na programu bude 606 měřených kilometrů.

Foto: Buggyra Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.