Pád do příkopu nebo viróza. Buggyra čelila v Maroku řadě překážek

Aliyyah Kolocovou potkal pád do příkopu, Martina Šoltyse zastavila na cestě za stříbrem viróza a Martina Koloce zlobila převodovka. To jsou jen příklady komplikací, s nimiž se musel tým Buggyra vypořádat během letošní Marocké rallye. U stáje ovšem panuje spokojenost s nasbíranými daty a zkušenostmi.

„Za mě dobré,“ hodnotil marocké vystoupení účastník kategorie kamionů Karel Poslední, který ze stáje Buggyra dokončil soutěž jako jediný. V konečném pořadí byl klasifikován na čtvrté pozici. „Byla to docela těžká soutěž. Jsem rád, že jsem v terénu, který je podle kluků srovnatelný s Dakarem, posbíral hodně zkušeností. Posádce i klukům bych chtěl za všechno poděkovat. Bylo to perfektní a užil jsem si to,“ dodává závodník startující s modelem Tatra Phoenix.

Během soutěže neměli Poslední a jeho parťáci Filip Škrobánek s Jaroslavem Kolářem nouze o dramatické chvíle. Zapotili se už v první etapě. „Hned na úvod jsem si vyzkoušel všechno, co mě doteďka nepotkalo. V dunách jsme se hned převrátili. Potom jsme dvakrát zapadli, takže jsme si i zaházeli. Ale nemuseli jsme v poušti nocovat a stihli dojet do bivaku,“ popisuje náročný začátek Poslední, který absolvoval teprve druhou dálkovou rallye v životě.

Buggyra směřovala v kategorii kamionů dlouho za pódiovým výsledkem. Druhé místo měl totiž ve svém držení Martin Šoltys. Šestinásobný dakarský účastník ale nakonec nemohl vůz Tatra Buggyra EVO3 dovézt do cíle. Po čtyřech dnech mu vystavila stopku viróza.

„Blbé je, že jsem si přivezl nějaký moribundus, takže jsme bohužel museli po čtyřech dnech ze soutěže odstoupit. S tím se nedá nic dělat, zdraví je přednější. Teď se budu intenzivně připravovat na Dakar,“ posteskl si Šoltys, který byl ale spokojen s chováním svého kamionu. „Jsem nadšený, protože jsem EVO3 až tady poprvé otestoval v takhle těžkém terénu. Fungují nám perfektně tlumiče i podvozek. Je to opravdu výborné auto. Je skvělé, že jsme si perfektně sedli i v posádce,“ pochvaloval si.

Podle šéfa týmové komunikace Jana Kalivody splnilo účel vystoupení obou závodníků. „Nejdůležitější na naší účasti v Maroku byly testy v pouštních podmínkách a najeté ostré kilometry. Martin Šoltys bohužel nemohl ze zdravotních důvodů dokončit, ale i tak ukázal silný potenciál Tatry Buggyra EVO3. Karel Poslední tvrdé africké podmínky zvládl, nasbíral cenné zkušenosti a dojel do cíle. To je pro něj to nejdůležitější,“ shrnul Kalivoda.

Aliyyah v příkopu

V kategorii automobilů provázela Buggyru smůla už od samého začátku. Ještě před startem soutěže došlo ke změně spolujezdce u Martina Koloce. David Schovánek totiž akutně onemocněl a musel za něj zaskočit mladík Mirko Brun. O mnoho lepší to poté nebylo ani v samotné akci.

Aliyyah Kolocová sice neměla k dispozici turbomotor jako řada jejích soupeřů, přesto zvládala s konkurencí držet krok a po druhé etapě se nacházela ve třídě Ultimate na 16. místě. Když už to vypadalo, že dvacetiletá závodnice dokončí i třetí etapu, přišlo drama. V protisměru se nečekaně objevil vůz a to mělo u Aliyyah za následek pád z pětimetrové výšky do příkopu. Závodnice i její navigátor Sébastien Delaunay sice vyvázli bez zranění, to se ale nedalo tvrdit o speciálu Red-Lined REVO T1+. Odstoupení bylo nevyhnutelné.

„Asi kilometr před cílem byl přejezd přes most. Silnice byla kluzká, měla jsem omezenou viditelnost. Brzdila jsem, ale nedokázala jsem včas zastavit. Auto dostalo smyk a skončilo v příkopu. Byl to docela velký pád, ale jeli jsme docela pomalu,“ přibližuje Kolocová děsivý okamžik.

Jak se ukázalo, incident, který se odehrál, byl zbytečný. „Pravděpodobně šlo o soukromý vůz, který neměl s rallye nic společného. V protisměru přejížděl přes most a Aliyyah se mu snažila vyhnout, ale sklouzla z hřebene,“ říká Martin Koloc, kterého nehoda jeho dcery pochopitelně vyděsila. „Samozřejmě se mi ulevilo, že jsou Ali a Seb v pořádku, ale bylo to zbytečné. Na to, co se stalo, se podíváme podrobněji, abychom se ujistili, kde se stala chyba,“ dodává.


Do cíle soutěže nakonec nedojel ani Martin Koloc, u kterého se v poslední etapě objevily problémy s převodovkou. Hlavním úkolem šéfa stáje ale nebylo zajet dobré umístění. Koloc se soustředil především na sběr dat o chování vozu Red-Lined T1+ GTR, který je poháněn turbodieselem. Ve hře je stále varianta, že by do tohoto vozu mohla při lednové Rallye Dakar usednout Aliyyah Kolocová.

„Máme rychlé auto s velkým potenciálem, ale musíme zapracovat na jeho spolehlivosti,“ hodnotí Koloc současný stav nového vozu. „Jakmile se nám to podaří a budeme schopni dojet do cíle, můžeme myslet na dobré výsledky. Naučili jsme se hodně a získali obrovské množství dat, která nám pomohou vylepšit vůz pro Dakar. Bylo to poučné,“ dodává.

Navzdory všem patáliím hodnotí Koloc marocké vystoupení pozitivně. „Byla to pro nás pozitivní rallye, i přes havárii Aliyyah. Měli jsme skvělé tempo. Pro závěrečný den se nám podařilo zlepšit nastavení vozu. Podle mezičasů jsme odvedli dobrou práci. Jsem opravdu spokojený s tím, jak jsme se zrychlovali,“ řekl Koloc, který pochválil i svého spolujezdce. „V Mirko Brunovi jsem měl vedle sebe špičkového navigátora, který zaskočil na poslední chvíli,“ uvedl.

Soutěž si užila také Kolocová. „Tři etapy, které jsem absolvovala, byly docela obtížné. Na některých místech jsem s tratí trochu bojovala. Zvláště třetí etapa o délce 325 kilometrů byla pěkná a jelo se slušným tempem,“ podělila se o své dojmy.

Nadcházející ročník Rallye Dakar odstartuje třetího ledna v Saúdské Arábii. Buggyra má ještě předtím v plánu sérii soukromých testů.

Foto: Buggyra Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.