Šoltys se zase bavil, Aliyyah vsadila na jistotu. Buggyra úspěšně zdolala nástrahy třetí etapy Dakaru

Martin Šoltys si spravil chuť po vyčerpávajícím Chrono48 a v průběžném pořadí kategorie kamionů se posunul na osmou příčku, Aliyyah Kolocové se vyplatila její jízda na jistotu. Taková byla pro Buggyru třetí letošní etapa Rallye Dakar.

„Dneska to bylo super. Na rozdíl od Chrono48 jsem si to fakt užíval,“ pochvaloval si Šoltys, který dokončil 326 kilometrů dlouhý měřený úsek z Biši do Al Henakíja v pátém nejrychlejším čase. „Ze začátku to bylo rozbité. Dneska byla celá erzeta samé šutry. Pískové bylo jen řečiště, jinak samé kameny. Proto jsme museli jet opatrně. Nejhorší bylo předjíždět Can-Amy. Předjeli jsme také asi pět kamionů. Jenže nikdo vás nechce pustit. Všichni jednou naplno, musíte to vedla nich úplně na knop narvat,“ popisuje.

Šoltys si v úterý výrazně spravil chuť po složité dvoudenní etapě Chrono 48. Tento formát absolvoval jezdec startující s kamionem Tatra Buggyra EVO3 vůbec poprvé. Loni totiž na Dakaru kvůli zranění chyběl. Nová výzva mu ale mnoho štěstí nepřinesla. Kromě toho, že zapadl, potkaly ho také problémy se vstřikováním, kvůli kterým jel jeho kamion pouze na pět válců. V cíli etapy obsadil 11. místo a celkově spadl na 10. příčku.

Úterý probíhalo mnohem lépe. „Jen jsme urazili hadičku na kole. Mysleli jsme si proto, že máme defekt, ale stačilo jen opravit tu hadičku. To byla drobnost,“ říká.

Nováček Karel Poslední se starším modelem Tatra Phoenix skončil na 12. pozici. V průběžném pořadí zůstává šestnáctý. „Byla to brutální rozbíječka. Dneska jsme ani nevylezli z auta. Všichni dělali gumy, ale my nemuseli. Asi 50 kilometrů bylo na rychlých pistách, to byla bomba. Etapu jsme si užili,“ byl spokojen.

Jízda na jistotu se vyplatila

Aliyyah Kolocová dokončila úterní etapu na 37. místě v celkovém pořadí automobilů a na 28. pozici v kategorii Ultimate. Celkově je v absolutní klasifikaci aut čtyřicátá první, v kategorii Ultimate jí patří 28. místo.

„Začátek byl dost kamenitý. Startovali jsme vzadu, takže se na nás hodně prášilo. Za námi projely kamiony a nějaká auta a my jsme se chytli spousty bugin. Naštěstí jsme neměli žádný defekt. Jelo to pomaleji než včera, takže jsem spokojená,“ měla dvacetiletá závodnice v cíli úsměv na tváři.

K opatrnému přístupu Aliyyah dovedl mimo jiné pohled na havarovaný vůz Sébastiena Loeba. Legenda WRC se přetočila se svou Dacií Sandrider na 12. kilometru. Do cíle sice nakonec Francouz dojel, v bivaku ale bylo odhaleno poškození ochranného rámu. To pro něj znamenalo stejný osud jako pro Carlose Sainze o den dříve – odstoupení ze soutěže.

„Viděli jsme to hned na začátku. Trať byla díky nerovnostem dost obtížná a hrbolatá. To se pak něco takového může stát. My jsme ale jeli bezpečně, abychom auto přivezli v pořádku do cíle,“ vysvětluje Kolocová.

Podle navigátora Sébastiena Delaunaye bylo v úterý velmi snadné dostat se do problémů. „Jeli jsme sopečnou oblastí s velmi ostrými černými kameny. Jsou velmi ostré a mohou vám v mžiku proříznout pneumatiky. Prvních 100 kilometrů jsme jeli v prachu za kamionem, ale potom jsme na to mohli šlápnout. Přišel totiž písek a tam jsme mohli hodně předjíždět,“ říká zkušený spolujezdec.

Středa a čtvrtek přinesou další velkou výzvu letošního Dakaru. Etapy z Al Henakíja do Úly a poté z Úly do Háilu totiž utvoří maratonskou etapu. To znamená, že v bivaku v Úle se budou muset soutěžící v noci ze středy na čtvrtek obejít bez mechaniků a týmového zázemí. Ve středu bude na programu 415 měřených kilometrů, ve čtvrtek 428. V pátek přijde po náročné první polovině soutěže odpočinkový den.

Foto: Buggyra Racing

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.