Čtvrté místo a shodný čas se třetím Martinem Macíkem. Martin Šoltys zahájil svůj premiérový start na Rallye Dakar se speciálem Tatra Buggyra EVO3 slibně. Nezastavil ho ani náraz do kamene.
"Nervozita z nás konečně spadla a začalo se něco dít. Bylo to krátké, ale o to intenzivnější. Jeli jsme hodně rychle," hodnotil vstup do 47. ročníku Rallye Dakar Šoltys, který se loni kvůli zranění slavné dálkové soutěže účastnit nemohl a místo toho ho nahrazoval zkušený Nizozemec Pascal de Baar.
Spolu s navigátorem Vlastimilem Mikschem a mechanikem Tomášem Šikolou zdolal Šoltys trasu prologu dlouhého 29 kilometrů v čase 18 minut a 26 sekund. S tímto výkonem zaostal pouze o 23 vteřin za vítězným Mitchelem van den Brinkem z Nizozemska. Zajel však shodný čas jako obhájce vítězství Martin Macík, který skončil třetí.
Cesta do cíle prologu se u Šoltyse neobešla bez stresu. "Bohužel jsem trefili kámen, takže jsme asi trošičku poničili ráfek na zadním levém kole," popisuje jezdec horkou chvilku. "Jinak to ale bylo super a máme dobré tempo," dodává.
Karel Poslední startující se starším modelem Tatra Phoenix zahájil svůj premiérový Dakar 16. časem. "I my jsme rádi, že Dakar už začal. To čekání bylo strašné. Závodilo se nám pěkně. Dvě auta před námi prášila, ale jinak to bylo dobré. Plním si tu svůj sen, takže bojujeme," popsal své dojmy.
Stáj Buggyra reprezentuje na letošní Rallye Dakar také Aliyyah Kolocová. Dvacetiletá závodnice startuje stejně jako loni se speciálem Red-Lined Revo T1+, se kterým bojuje o úspěch v nejvyšší automobilové kategorii Ultimate. Prolog jí přinesl 29. pozici se ztrátou 1 minuty a 39 vteřin na nejrychlejšího Henka Lategana.
"Jsem moc ráda, že Dakar začal. Byli jsme tu už několik dní a konečně jsme dnes vyjeli na trať," je ráda Kolocová. Svižný prolog ale jejímu vozu, který není vybaven turbomotorem, tolik neseděl. "Bylo to rychlé, hodně kilometrů jsme jeli na maximální rychlost. Naše auto není zrovna nejrychlejší, ale jsem spokojená a těším se zítra na první etapu," vysvětluje.
Úvodní prolog, který se konal v Biše nedaleko startovního kempu, se v kategorii automobilů a kamionů do celkového pořadí ještě nezapočítával. Především se hrálo o startovní pozice pro první plnohodnotnou etapu. Deset nejrychlejších jezdců v automobilech a motocyklech si totiž mohlo vybrat, odkud chtějí odstartovat.
Také sobotní etapa se koná v Biše. Bude mít celkem 499 kilometrů, z nichž 413 bude měřených.
Foto: Buggyra Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.