Mezinárodní sestava více než 11 členů. S tímto týmem vyráží už počtrnácté na Rallye Dakar známý český fotograf Marian Chytka. Jeho MCH Photo bude během ledna v Saúdské Arábii zajišťovat fotografie i videa desítkám klientů.
„Sportovně to náročné a atraktivní bude. Uvidíme, jak fotogenicky,“ těší se Chytka na nejslavnější dálkovou rallye světa. Při pohledu do programu mu je jasné, že soutěžící dostanou zabrat více než letos. „Skladba etap bude těžší, hned ve druhém dni čeká účastníky 48hodinová etapa bez asistence, která sice nebude celá ve velkých dunách jako v minulém roce, ale přesáhne 1000 kilometrů, které musí jezdci ve dvou dnech absolvovat. Ta může opravdu hodně posádek a jezdců vyřadit,“ říká.
Mezi novinky nadcházejícího ročníku patří mimo jiné skutečnost, že v pěti etapách pojedou auta a motorky jinou trasou. Z tohoto důvodu se Chytka rozhodl svůj tým rozšířit. „Musel jsem kvůli tomu přibrat další lidi, abychom měli všechno pokryté,“ vysvětluje. Ze sportovního hlediska ale toto rozhodnutí vítá. „Bude to napínavější, protože piloti aut nebudou spoléhat na stopy od motorek. To kvituji,“ dodává.
Z oddělených tras ale budou Chytka a další fotografové také těžit. „Po mnoha letech budeme mít dobré světlo i na jiné kategorie než na motorky,“ prozrazuje. „Když startují všichni na stejných etapách, auta se k nám dostanou většinou kolem 11 až 12 hodiny, kdy je světlo, především pak v poušti, nejhorší. Na to ranní se opravdu těším. Navíc na trati nebudeme stát šest hodin, ale jen tři, ale logisticky to bude mnohem náročnější,“ říká Chytka.
Český fotograf se současně smiřuje s tím, že poušť Rub al-Chálí ztratila něco ze svého kouzla. O tom se přesvědčil, když ji letos navštívil kvůli jiným závodům. „Na místech, kde dříve byly krásně čisté písečné duny, je nyní spousta malých keřů a velbloudích trav a ty bohužel extra fotogenické nejsou. Na čistých dunách vypadají spíše jako nějaké nečistoty a fotky tím trošku kazí,“ popisuje.
Během Rallye Dakar, jejíž 47. ročník proběhne od 3. do 17. ledna, bude Chytka se svým týmem zásobovat fotografiemi a videi pro sociální sítě denně desítky jezdců nebo týmů. V kategorii automobilů patří mezi jeho klienty například Dacia, Ford, Toyota, Mini nebo Martin Prokop, kterého naviguje Marianův bratr Viktor. Co se motorkářů týče, spolupracuje MCH Photo s továrními týmy Honda, Hero, KTM nebo se Štefanem Svitkem a Janem Brabcem.
Před nadcházejícím ročníkem Rallye Dakar obměnil Chytka i svůj vozový park. „Letos jsem ke své letité Toyotě Landcruiser 80 pořídil také novější Landcruiser 100, který následně prošel dlouhou a nákladnou přestavbou. Na obě auta, co vyráží na trať, jsme nově připevnili střešní strany, abychom měli větší komfort,“ říká.
Lednový Dakar přinese mimo jiné premiéru továrního týmu Dacia. Rumunská značka vyšle do akce speciály Sandrider, za jejichž volantem se objeví mimo jiné pětinásobný dakarský vítěz Násir al-Attíja a devítinásobný šampion WRC Sébastien Loeb. Chytka, který byl přítomen u prvních testů těchto vozů, doporučuje tým nepodceňovat.
„Když Násir po testovací jízdě vystoupil, měl úsměv od ucha k uchu. Myslím, že tenhle tým má rozhodně na vítězství,“ upozorňuje Chytka. „Auto nepostavili jen tak z ničeho, ale na prověřeném konceptu od britské firmy Prodrive. Na vývoji se podíleli také inženýři z automobilky Alpine. Podle Násira je to nejlepší auto, ve kterém kdy seděl. To prohlásil na květnovém testování,“ dodává.
Vzhledem k tomu, jak blízko má Chytka k týmu Dacia, je schopen porovnat i jízdní projev Al-Attíji a Loeba. „Například ve zdolávání dun je skutečně nejlepší Katařan Al-Attíja, má úžasný styl. Lepší než jeho týmový kolega Sébastien Loeb, který je zase skvělý na pevnějším povrchu,“ vyjádřil své dojmy.
Chytka počítá také s továrním týmem Fordu, který ve spolupráci s M-Sportem přichystal nový speciál Raptor T1+. Do něj usedne mimo jiné obhájce vítězství Carlos Sainz.
„Auto je postavené trochu jinak, má silnější motor namísto turba. Přípravy prý neprobíhaly ideálně, ale Carlos Sainz je vždycky hodně kritický a snaží se věci posouvat. MINI je sice upozaděné, ale zvedá se. Mají benzínový motor, dobře vypadá také podvozkově, hodně posílil i skladbu jezdců, kteří s autem na Dakar vyrazí. Počítat je třeba také s Toyotou,“ nabízí svůj pohled na konkurenci.
Ačkoli se Marian Chytka specializuje především na focení dálkových rallye (letos navštěvoval podniky mistrovství světa), zúčastnil se letos i osmi velkých cen F1. Tam fotil pro stáj Alpine. Francouzi by chtěli spolupráci s Chytkou zintenzivnit, na to ale zřejmě nedojde.
„Na příští rok po mně tým dokonce chtěl, abych absolvoval celý kalendář F1, což si však nedokážu úplně představit. Čtyřiadvacet závodů, kde se nebavíme pouze o víkendu, ale minimálně o čtyřech dnech a cestách po celém světě, je prostě příliš. Člověk by nemohl dělat už nic jiného, a to by mě nebavilo. I když je to samozřejmě hodně prestižní šampionát s jiným dosahem,“ říká.
V roce 2025 by proto měl Chytkův pracovní program vypadat podobně. „Rád bych podobný počet víkendů v F1 zachoval i v dalším roce, ale dál se soustředil na Dakar a další dálkové soutěže, které jsou základem mého byznysu a také srdeční záležitostí,“ uzavírá.
Foto: MCHphoto.cz
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.