Dennis Waszek plánuje i v letošní sezoně GT Cup Series (dříve ESET Cup) pokračovat s vozem Lamborghini Huracán ST EVO1. Jezdec stáje GT2 Motorsport ale zvažuje změnu třídy, díky čemuž by již nemusel škrtit výkon motoru. O tom všem se rozpovídal v našem rozhovoru.
Roky patříš mezi pravidelné účastníky ESET Cupu, který letos mění název na GT Cup Series. Budeš v šampionátu pokračovat také letos?
Prozatím to vypadá tak, že budeme pokračovat se stejným autem i týmem jako minulý rok. Pojedeme sprinty a ještě uvidíme, jestli k tomu přibude i nějaká vytrvalost.
Ve vytrvalosti jsi loni startoval spolu s Gregorem Zsigem v BMW M6 GT3. Je možné, že budeš v tomto programu pokračovat? Nebo plánuješ vytrvalost s Lambem?
S Lambem pojedeme nejspíš jenom sprinty. U vytrvalosti záleží podle dohody – buď s bavorákem nebo s něčím jiným.
Loni jsi s Lamborghini Huracán ST EVO1 vyhrál titul ve třídě GTC. Na konci roku jsi ale uvažoval o tom, že bys přešel na Huracán novější druhé generace, se kterým závodí například stáj Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Proč tedy k této změně nakonec nedošlo?
Minulý rok mi to k titulu stačilo. Teď spíše uvažujeme o tom, že bychom nejeli kategorii GTC, ale otevřenou třídu GTX. Tam loni bylo velmi dobré obsazení, ať už díky vozům KTM, Pagani Zondě a dalším podobným speciálům. Díky tomu bychom mohli být silnější i v boji o celkové umístění. Je to varianta, o které uvažujeme. Problémem ale je, že v rámci FIA CEZ se tato kategorie nevyhlašuje. Ještě uvidíme, jak se domluvíme.
Co všechno obnáší přechod ze třídy GTC do GTX pro auto? Vím, že je tu možnost otevřít výkon. Co dál?
V GTC se používá Balance of Performance. U Huracánu musíš startovat s restriktory, které ubírají asi 50 nebo 60 koní výkonu. V GTX je můžeš dát pryč. Tím pádem auto dosáhne na plný výkon, který se pohybuje asi okolo 620 až 650 koní. Další věcí je váha. Ta se pohybuje kolem 1 285 kilogramů. V GTX ji ale můžete snížit tím, že vytáhnete věci, které nepotřebujete.
Takže výkonnější auto, lehčí auto a větší šance na boj o dobré celkové umístění.
Určitě by bylo jednodušší bojovat s rychlými GT3 na špici.
Hodně užitečné by něco takového podle mě mohlo být zejména na Red Bull Ringu. Tam každoročně Lamborghini dokáže zužitkovat svůj vyšší výkon díky dlouhým rovinkám. Ostatně už loni jsi tam vyhrál oba závody v celkovém pořadí.
Tam by bylo perfektní, kdybychom měli vyšší výkon při výjezdu do kopce. Minulý rok nám to ale šlo i s restriktory a váhou. Doteď nevím, jak se to povedlo. I předchozí závod na Balaton Parku byl ale super, tam jsem ve druhém závodě také dokázal celkově vyhrát. Až potom se to zhoršilo. V posledním závodě v Brně jsme měli nějaké problémy s motorem, tam už jsem neměl stoprocentní výkon. Tento problém už jsme ale vyřešili. Myslím si, že GTX by bylo hodně zajímavé. Zejména s těmi koňmi navíc by to mohla být zábava.
Zajímavé je určitě i to, že letos GT Cup Series pojede hned 8 závodních víkendů. To je nejdelší sezona v historii šampionátu.
Těším se. Jsou tam i staré známé podniky jako například Poznaň. Určitě vždy přivítám změnu nebo jiný okruh, je to zábavné. Bude toho hodně, bude to zajímavější, uvidíme. Těším se na to.
Poznaň je známá tím, že má provizorní zázemí. Závodí se v podstatě v lese.
Pro GT to není úplně ideální. I já jsem tu měl krizovku. Kdysi mi přestalo fungovat ABS a vím, jaké to je, když vyletíš z okruhu. Většinou to znamená konec víkendu. Zase to ale je větší adrenalin. Jsou tu srdcové zatáčky. Člověk chce být rychlý, ale nechce to přehnat. Určitě se těším, dlouho jsme tam nebyli, tak si alespoň uděláme výlet do Polska.
Součástí kalendáře byl dlouho i Grobnik, který z něj ale zmizel v roce 2022. Chybí ti tato trať?
Grobnik mi také vždy seděl. Byl jsem tam s Lambem relativně rychlý. Bavilo mě to tam. Na druhou stranu je to ale hodně daleko a když tam táhneš všechnu techniku, je to takové náročnější. Také to je okruh, který není pro GT zrovna ideální. Když jsme tam jeli naposledy, tak to skončilo smutně (tragická smrt traťového komisaře – pozn. red.), takže momentálně na to vzpomínám spíš negativně. Ale okruh jako takový mě bavil.
Loni se poprvé závodilo na Lausitzringu. Jak tě to bavilo tam?
Trochu jsem tam netrefil nastavení. Měl jsem moc tvrdé auto, takže se mi nejezdilo úplně ideálně. Asfalt je tu hodně uskákaný a jak v zatáčkách, tak na výjezdech chybí přilnavost. Věřím, že teď dokážeme nastavit auto lépe a zajet lepší výsledky. Když navíc pojedeme s otevřeným autem, bude to opět úplně jinde.
Která trať z letošního kalendáře je podle tebe nejnáročnější?
Asi žádná. Přivítám každou trať. Po fyzické stránce jsem na tuto sezonu dobře připraven, takže věřím, že v tomto směru mi nebude vadit žádná trať.
A teď se podíváme do budoucnosti. Jak dlouho plánuješ pokračovat se svým Lamborghini Huracán ST EVO1? Už pár let závodí druhá generace těchto vozů, které jsou například po stránce aerodynamiky krokem dopředu. Lamborghini navíc výrobu Huracánu ukončuje a v roce 2026 bude mít premiéru jeho nástupce Lamborghini Temerario. Nejprve se představí v GT3 závodech, od roku 2027 se s ním pojede i v pohárových seriálech Lamborghini Super Trofeo.
Tou dobou už bude naše auto více méně historické (směje se – pozn. Red.). V tuto chvíli ale ještě vůbec nedokážu říct. Uvidíme, jak bude mít nové auto parametry a jaké bude zajíždět časy. Pak zvážíme, jestli jít do nového Lamborghini, vyzkoušet třídu GT3 nebo třeba Ferrari Challenge 296, které je také hodně rychlé. Svými časy už se přiblížila ke GT3. Jsem zvědavý na nové Lambo – jaké bude mít parametry a jestli bude rychlejší než Ferrari nebo ne.
V lednu jsi absolvoval se Scuderií Praha 24 hodin Dubaj, kde jsi jel právě s Ferrari. Jak sis to užil?
S 296 jsme startovali poprvé. Bylo to hodně o seznamování s autem a okruhem, všechno bylo nové. Moc jsem si to ale užil. Posunuli jsme se na docela dobrou rychlost. Auto bylo pořád dobře řiditelné pro všechny. Bylo vidět, že ostatní týmy už mají více zkušeností. Některá auta zajížděla o hodně rychlejší časy, zejména v kvalifikaci. Myslím si ale, že jsme se hodně posunuli.
Na první závod to bylo fantastické. Dojeli jsme do cíle, přežili jsme to, ale měli jsme nějaké technické problémy s převodovkou. Tu jsme museli měnit a neudělali jsme úplně dobrý výsledek. Kdyby ale všechno fungovalo, jak mělo, mohli jsme se umístit v nejlepší desítce nebo patnáctce. Byli jsme spokojeni. Uvidíme, co bude dál.
Foto: GT2 Motorsport, GT Cup Series/Petr Frýba, Scuderia Praha, Grzegorz Kozera
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.