Evropská komise dnes zahájila strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který se nachází pod rostoucím tlakem.
Setkání v Bruselu, jehož se účastnili zástupci předních automobilových výrobců, dodavatelů, odborů a ekologických organizací, vedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Cílem jednání je identifikovat opatření pro zajištění konkurenceschopnosti a udržitelného rozvoje tohoto odvětví.
Průmysl v EU čelí klesající poptávce, vysokým nákladům na výrobu a rostoucí konkurenci ze strany především čínských výrobců. Současně se objevují požadavky na zmírnění environmentálních regulací i větší finanční podporu pro nákup elektromobilů. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zdůraznila potřebu infrastruktury pro elektromobilitu a opatření na straně poptávky, aby transformace průmyslu byla úspěšná.
Jednání se zúčastnilo 22 významných průmyslových subjektů včetně Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz a Renault. Generální ředitel Mercedes-Benz Ola Källenius uvedl, že automobilky jsou připraveny investovat do přechodu na bezemisní dopravu, ale úspěch bude záviset na tržně orientovaném přístupu a odstranění regulatorních překážek. Christian Levin, šéf Tratonu a Scanie, zdůraznil důležitost souladu mezi podnikatelským prostředím a veřejnou politikou a podpořil zrychlení výstavby nabíjecí infrastruktury.
Významnou součástí diskuse byly pokuty za nadměrné emise, které výrobci automobilů požadují zmírnit. Průmysl argumentuje, že okamžité finanční sankce by mohly ještě zhoršit jeho ekonomickou situaci, zatímco zastánci environmentálních opatření varují, že jejich zrušení by mohlo nepoctivě znevýhodnit firmy, které již investovaly do snížení emisí. Automobilky navrhly změny cíle pro rok 2035, který počítá s ukončením prodeje vozů se spalovacími motory.
Dalším tématem jednání byla podpora trhu s elektromobily. Navzdory regulacím se prodeje elektrických vozů v EU v loňském roce snížily o 1,3 % a čínské automobilky si v roce 2024 zajistily 14% podíl na trhu. Evropská komise reagovala zavedením cel a dalšími opatřeními, která mají chránit evropské výrobce.
Evropská komise slíbila předložení akčního plánu na začátku března, který bude vypracován pod vedením eurokomisaře pro dopravu Apostolose Tzitzikostase. Tento plán by měl zahrnovat opatření na podporu průzkumu, vývoje a výroby v oblasti elektromobility a zajištění stabilního a konkurenceschopného automobilového průmyslu v Evropě.
Foto: INEOS a Evropská komise
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.