Technologie a finance ovládají formuli 1. Automobilky ustupují do pozadí

Nová sezona formule 1 je v plném proudu a už po prvním závodě v Austrálii je jasné, že technologické a finanční společnosti stále více dominují tomuto sportu.

„Zatímco dříve byly hlavními partnery automobilky, dnes jsou to giganty jako Amazon, Visa nebo Microsoft, kdo hrají klíčovou roli v rozvoji šampionátu,“ uvedl Paweł Majtkowski, analytik společnosti eToro

Letošní sezona formule 1 odstartovala 16. března v Melbourne a zahrnuje rekordních 24 závodů. Pro české fanoušky jsou nejbližší podniky v Rakousku (29. června) a Maďarsku (3. srpna), kde se ceny víkendových vstupenek pohybují od 100 eur výše. S celkovou televizní sledovaností 1,6 miliardy diváků a průměrem 70 milionů sledujících na každou Velkou cenu je formule 1 jedním z největších sportovních fenoménů světa.  

Význam automobilového průmyslu se v „královně motorsportu“ postupně snižuje. Zatímco Ferrari, Mercedes, Honda či Renault stále hrají roli v dodávkách motorů, samotné týmy už zdaleka nespoléhají jen na ně. Názvy jako Visa CashApp Racing Bulls nebo MoneyGram Haas jasně ukazují, že klíčovými hráči jsou dnes finanční korporace.  

"F1 se stala globální platformou pro byznys," říká analytik motorsportu Joe Saward. "Nejde už jen o závodění. Technologie, data a marketing hrají obrovskou roli a automobilky už nejsou tak dominantní jako kdysi."  

Velké technologické společnosti se stále více zapojují do vývoje vozů i vylepšení diváckého zážitku. Amazon Web Services (AWS) pomáhá s analýzou dat a vývojem vozů, zatímco statistiky a grafiku v televizních přenosech vylepšují systémy F1 Insights. Oracle je klíčovým partnerem týmu Red Bull, Microsoft podporuje Mercedes, Salesforce pracuje s Ferrari. 

"Technologie jsou v moderní formuli 1 zásadní," potvrzuje šéf Red Bullu Christian Horner. "Bez pokročilé analýzy dat bychom nemohli vyhrávat závody. AWS nám pomáhá lépe porozumět aerodynamice a strategii."  

Dalším významným hráčem je petrochemický průmysl. Zatímco společnosti jako Shell, Aramco a Petronas zůstávají v šampionátu jako dodavatelé paliv a maziv, polský Orlen letos z formule 1 odešel a jeho logo už na monopostech neuvidíme.  

Zásadní změny čekají formuli 1 v příštím roce, kdy vstoupí v platnost nové motory s vyšší efektivitou a plánovaným přechodem na syntetická paliva. Cílem je do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality, což je ambice, kterou formule 1 propaguje jako klíčovou pro svůj další vývoj.  

Sponzoring je dnes hlavním zdrojem příjmů týmů. Zatímco nejlepší stáje si od partnerů přijdou na 300 milionů dolarů ročně, menší týmy se musí spokojit s částkami mezi 20 až 50 miliony. Letos do formule 1 vstoupil i luxusní gigant LVMH se svou značkou TAG Heuer, která se stala oficiálním dodavatelem hodinek šampionátu.  

"Formule 1 je dnes nejen sport, ale i obří reklamní platforma," shrnuje expert na marketing John Allert. "Firmy si uvědomují, že díky ní osloví miliardy lidí po celém světě. Technologie a finance teď určují její směr víc než kdy dřív."  

Formule 1 se z „pouhého“ automobilového závodu proměnila v globální marketingovou show, kde místo spalovacích motorů rozhodují hlavně data, software a peníze. Budoucnost tohoto sportu tak čím dál víc závisí na technologických inovacích a investicích do digitálního ekosystému, který jej obklopuje.

Foto: Pirelli

 

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.