Měli nejpomalejší auto z celého startovního pole, přesto stačilo být trochu odvážnější a mohly z toho být překvapivé výsledky. Stáji Haas se ve druhé polovině Velké ceny Austrálie naskytla ohromná příležitost přechytračit všechny ze svých soupeřů a přeměnit těžký víkend v úspěšný. Americký tým ale tuto šanci promarnil.
Nedělní Velká cena Austrálie se nacházela ve 34. z 57 kol. Na výjezdu ze sedmé zatáčky zrovna havaroval Fernando Alonso. Na trať, která s každým kolem schla, byl povolán zpomalovací vůz. Drtivá většina tohoto momentu využila k zastávce v boxech, kde se zbavila přechodných pneumatik a přešla na suché. Našly se ale dvě výjimky – piloti Haasu Esteban Ocon a Oliver Bearman zůstávali nadále na dráze s přechodnými pneumatikami.
An unfortunate moment for Fernando Alonso, crashing out of the Grand Prix ????#F1 #AusGP pic.twitter.com/Jt6dtSZInl
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Uběhlo pár okamžiků a rozhodnutí americké stáje, která se po celý víkend trápila a byla jednoznačně nejpomalejší z celého startovního pole, najednou začínalo dávat smysl. Krátce po návratu na trať totiž začali závodníci dostávat od svých inženýrů upozornění, že se blíží krátký, ale za to intenzivní déšť. Ocon s Bearmanem se nacházeli na posledních dvou místech a neměli tak co ztratit. O to větší šance zvrátit příšerný víkend v možná až šokující výsledky se jim ale najednou nabízela. Existovaly dvě možnosti.
Tou první bylo zůstat na trati a dokončit závod na přechodných pneumatikách. Ty toho neměly u Haasu za sebou tolik jako u konkurence, protože Ocon i Bearman stavěli ve 4. kole a obuli novou sadu. Něco takového by ale znamenalo absolvovat 53 kol na stejných gumách, což by mohlo zejména v závěru přichystat jezdcům nejednu horkou chvilku, zvlášť v tak náročných podmínkách, ačkoli pneumatiky vykazovaly minimální degradaci. Kromě toho měl ale tým také stále spoustu času na to, aby zavolal své závodníky pro novou přechodnou sadu.
Not our weekend, but both drivers gave it everything right until the end ????#HaasF1 #F1 #AusGP pic.twitter.com/xHSMmXXqs3
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) March 16, 2025
U Haasu ale nakonec tuto příležitost „hodili do koše“. Když ve 40. kole déšť stále nepřicházel, rozhodli se stratégové hrát na jistotu, v tomto případě jistotu posledních dvou míst. Ocon s Bearmanem zamířili do boxů a dostali nové sady střední směsi suchých pneumatik.
Ve 42. kole došlo k restartu závodu, o dvě kola později se do Melbourne vrátil déšť. Trať byla mokrá zejména v posledním sektoru, kde vycestovalo na trávu vedoucí duo Lando Norris a Oscar Piastri. Lídr závodu okamžitě neváhal a zajel pro přechodné pneumatiky. Tento tah se ukázal jako správný a v dalších kolech to pochopili i další jezdci. Jak by se v tu chvíli Haasu hodilo, kdyby na svých vozech stále měl přechodné gumy…
Where it all went wrong for home-hero @OscarPiastri ????#F1 #AusGP pic.twitter.com/SDC1vkbyPU
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Je naivní myslet si, že by tento tah Haasu zajistil dvojité vítězství. Deset kol před koncem vyjel na dráhu zpomalovací vůz znovu, díky čemuž se sjelo startovní pole dohromady. Po restartu, který přišel pět kol před cílem, by tak vzhledem k současné výkonnosti vozu jistě bylo pro Ocona i Bearmana velmi náročné udržet za svými zády rychlejší soupeře, ať už na čerstvých nebo opotřebovaných pneumatikách. Šance na získání bodů by ale byly pro oba jezdce vysoké.
Když se podíváme na aktuální rozložení sil, můžeme usoudit, že minimálně v několika dalších závodech nebude pro Haas za standardních okolností nejlepší desítka realistickým cílem. O to více může tým mrzet, že nebyl v Austrálii dost odvážný a "vyměkl".
Foto: Haas F1 Team
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.