Havárie, požár a hlavně deset triumfů. Taková je Kopeckého historie na Barum rallye

Připomeňte si celou historii Jana Kopeckého na soutěži Barum rallye od jeho premiéry v roce 2001 až po jeho letošní desátý triumf.

2001

Na zlínských tratích se Kopecký proháněl poprvé v srpnu roku 2001. Ten byl jeho první rallyeovou sezonou. Současně se ale tehdy stále věnoval okruhům. Působil totiž v Octavia Cupu a stal se jeho šampionem, čímž přidal k titulům v seriálech Ford Fiesta Cup (2000) a Škoda Pick-up Freestyle (2000) další úspěch.

Vůz Škoda Octavia řídil i během své první rallyeové sezony. Na Barumce si ale moc nezajezdil. Dokončil totiž jen první erzetu. Ta druhá byla ukončena předčasně po nehodě polského jezdce Leszka Kuzaje a ve třetí boural sám Kopecký, což pro něj znamenalo odstoupení. Do té doby figuroval na celkové 17. příčce.

2002

V roce 2002 už bylo rallye Kopeckého primární závodnickou disciplínou. Změnil se i jeho vůz. Místo Octavie totiž odjel většinu soutěží s Toyotou Corolla WRC, ačkoli dva starty si připsal i za volantem vozů Ford Fiesta a Mitsubishi Lancer. V celkovém pořadí mistrovství České republiky skončil na čtvrtém místě a s Toyotou rovněž vyhrál své první dvě soutěže. Nejprve to byl Rallyesprint Kopná a poté triumfoval i v rámci mistrovství České republiky při Horácké rallye Třebíč. Při Německé rallye se rovněž poprvé ukázal na scéně mistrovství světa.

Na Barumce mu ale nepřálo štěstí ani tentokrát. Až do sedmé rychlostní zkoušky sice figuroval na páté pozici průběžného pořadí, při osmé erzetě ale jeho Corollu zachvátily plameny. To znamenalo konec nadějí na dobrý výsledek i konec účinkování v soutěži.

2003

Rok 2003 se u Kopeckého nesl ve zmamení návratu ke Škodovce. Stal se totiž jezdcem týmu Škoda Motorsport a za volantem vozu Škoda Octavia WRC Evo3 si po dvou triumfech dojel pro celkové třetí místo v mistrovství České republiky.

Konečně se mu navíc zadařilo i na Barumce. Tu nejenže poprvé v kariéře dokončil, ale také zde premiérově vystoupal na pódium. Obsadil totiž třetí pozici za Václavem Pechem a Miguelem Camposem. Ještě před posledním dnem to přitom se šancemi Kopeckého na pódium příliš růžově nevypadalo. Byl čtvrtý se ztrátou dvaceti sekund na Campose. Při první nedělní erzetě ale odstoupil kvůli problémům s motorem ze druhého místa Bruno Thiry a to Kopeckému otevřelo cestu k bronzu.

2004

Pro rok 2004 Kopecký přesedl z Octavie do Fabie a změna přinesla ovoce. Nejenže se totiž poprvé stal mistrem republiky, ale rovněž také poprvé kraloval Barum rallye. Vyhrál čtrnáct rychlostních zkoušek z celkových patnácti a v cíli jeho náskok před Václavem Pechem činil téměř čtyři minuty. I přesto ale v oficiálních výsledcích tohoto ročníku jako vítěz nefiguruje. Vozy specifikace WRC totiž nebyly započítávány do klasifikace mistrovství Evropy.

2005

V sezoně 2005 Kopecký střídal celkem tři vozy - Škoda Fabia WRC, Mitsubishi Lancer Evo VII a Škoda Fabia Kit Car. Zatímco s WRC se soustředil zejména na starty v MS, Kit Car testoval na domácích podnicích sprintrallye a s Mitsubishi odjel většinu soutěží českého mistrovství.

Mezi nimi byla i Barum rallye. Na té znovu získal stupně vítězů. Po nehodě druhého Martina Prokopa během závěrečného dne totiž obsadil třetí pozici. Bronz bral i v celkovém pořadí mistrovství republiky. V roce 2005 ale o sobě dal vědět také ziskem premiérového bodu v MS. Při Španělské rallye totiž obsadil osmou pozici.

2009

Na další vystoupení na Barumce si Kopecký musel počkat čtyři roky. Zatímco v letech 2006 a 2007 bylo jeho prioritou účinkování v mistrovství světa, v roce 2008 se zde ukázal pouze jako předjezdec s tehdy zbrusu novým vozem Škoda Fabia S2000, pro který šlo o první ostré nasazení.

I v roce 2009 zde s tímto vozem nastoupil. Tentokrát už ale jako závodník a svou konkurenci rozdrtil. Po první erzetě se sice nacházel jako druhý za týmovým kolegou Juhem Hänninenem, na druhé rychlostní zkoušce se ale ujal vedení, které už poté jen kontroloval.

2010

Za vítězstvím Kopecký směřoval i v roce 2010. Čtyři erzety před koncem ovšem havaroval a vítězství tak místo něj slavil Freddy Loix.

2011

Co se Kopeckému ve Zlíně nepodařilo v roce 2010, napravil v nadcházejícím ročníku. Tentokrát už totiž na svůj druhý triumf dosáhl.

V závěru se ale musel hodně strachovat. Na prvních třech rychlostních zkouškách závěrečného dne se u něj totiž objevily problémy s posilovačem řízení. Freddy Loix tak před servisem stáhl svou ztrátu z necelých 20 sekund na rovnou jednu. Pro poslední tři erzety ale český jezdec dostal nové řízení a o 1,2 vteřiny nakonec první místo uhájil.

2012

O rok později se sice Kopecký podruhé stal mistrem republiky, Barum rallye mu ale nevyšla. Tři rychlostní zkoušky před cílem totiž musel odstoupit ze druhého místa kvůli závadě motoru.

2013

Třetí triumf na Barumce, kterým vyrovnal rekordmany Enrica Bertoneho, Johna Hauglanda, Vladimíra Hubáčka a Romana Krestu, přišel o rok později. Vedl od první erzety a druhého Václava Pecha porazil o více než minutu. Mimo jiné i tímto vítězstvím přispěl ke svému titulu mistra Evropy.

2015

V roce 2014 Kopecký na Barum rallye nesoutěžil. S vozem S2000 se totiž věnoval hlavně působení v asijsko-pacifickém šampionátu, kde se stal nakonec mistrem. Kromě toho se soustředil i na vývoj Fabie R5, s níž nastoupil ve Zlíně alespoň jako předjezdec.

V sezoně 2015 si ale tuto absenci vynahradil. Na cestě za třetím titulem mistra republiky vyhrál všech pět soutěží, ve kterých startoval. Mezi nimi byla i Barum rallye. Čtvrtým vítězstvím v této soutěži se tak osamostatnil na špici historických tabulek. Rovněž si zde zajistil svůj třetí titul mistra republiky.

2016

Kopeckého vystoupení na Barumce v roce 2016 připomínalo to ze sezony 2015. Opět totiž zvítězil a zároveň si zajistil titul mistra republiky. Jeho cesta za vítězstvím ale nebyla žádnou procházkou růžovým sadem. Pořádně ho totiž proháněl Alexej Lukjanuk. Rus se v sobotu dokonce ujal na chvíli vedení. Před závěrečnou nedělní erzetou na Kopeckého ztrácel pouze necelých pět sekund. Svou snahu ale přehnal a na poslední zkoušce havaroval. Po tomto incidentu skončil až šestnáctý.

2017

Zpočátku to vypadalo, že ročník 2017 se ponese v podobném duchu jako ten předchozí. Původně totiž Kopeckého na cestě za vítězstvím opět ohrožoval Lukjanuk. Rus sice během soboty chvíli vedl, poté se ale u něj objevily potíže s posilovačem řízení a rovněž se projevily následky těžké nehody, která ho v předchozí fázi roku 2017 potkala při testování. Kvůli bolesti nohy mu dělalo potíže brzdění. Na Kopeckého nakonec ztratil téměř minutu.

2018

V roce 2018 se Lukjanukovi opět málem podařilo Kopeckého udolat. Český závodník měl totiž během soboty hned tři defekty pneumatik a zpočátku figuroval dokonce až na čtvrté pozici. Ani v tomto případě ale nedopustil, aby jeho vítězná série skončila. Tři erzety před koncem se před Lukjanuka dostal a nakonec triumfoval s náskokem 7,5 sekundy. Kopeckému a Lukjanukovi tehdy dělal na pódiu společnost zkušený jezdec WRC Dani Sordo, který obsadil třetí pozici.

2019

Ročník 2019 už Kopeckému přinesl o poznání komfortnější vítězství. O minutu a půl totiž porazil Filipa Mareše. Šlo sice již o jeho osmé vítězství v této soutěži, ale o první s novým vozem Škoda Fabia Rally2 Evo. Současně si zde zajistil už svůj sedmý titul mistra republiky.

V sobotu Kopeckému zatápěli ruští závodníci, kromě obvyklého rivala z předchozích let Lukjanuka také Nikolaj Grjazin. Tuto dvojici ale brzy vyřadily ze hry o vítězství defekty pneumatik.

2021

V roce 2020 se Barum rallye kvůli koronavirové pandemii nekonala. V roce 2021 se ale evropská elita do Zlína opět vrátila a málem jsme byli svědky konce Kopeckého nadvlády. Jezdec Škody se totiž přetahoval o první místo s Erikem Caisem. Když jeho mladší krajan vstupoval do poslední rychlostní zkoušky s náskokem 20 sekund, zdálo se, že je vymalováno. Cais ale poté havaroval, což Kopeckému otevřelo cestu za již devátým triumfem.

2022

Příběh letošní Barum rallye máte jistě ještě čerstvě v paměti. Kopecký si dojel pro desátý triumf v této soutěži a současně pro devátý titul mistra republiky.

Foto: Škoda Motorsport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.