Belgický závodník Jacky Ickx, který se narodil 1. ledna 1945, je neodmyslitelně spjat s historií 24 hodin Le Mans.
Fenomenální Belgičan triumfoval na nejslavnějším vytrvalostním závodě celkem šestkrát, z toho čtyřikrát za volantem vozů Porsche. Jeho vítězství z roku 1977 zůstává jedním z nejpamátnějších momentů v dějinách motorsportu. Po technických problémech s jedním z vozů Porsche 936 byl Ickx nasazen jako rezervní pilot do druhého týmu. Přestože vůz zaostával o několik kol, Ickx svým neuvěřitelným výkonem ztrátu dohnal a dovedl tým k vítězství.
Pro Porsche byl Ickx nejen závodním esem, ale také cenným partnerem při vývoji vozů. V 80. letech se aktivně podílel na tvorbě modelu Porsche 956, včetně návrhu kokpitu a monokoku. Jeho kombinace závodní vášně, technického vhledu a nezlomné vůle se zapsala do historie nejen Porsche, ale celého motorsportu.
Ickxova kariéra začala na dvou kolech – jako mladý se věnoval motokrosu, ale brzy se přesunul k automobilovým závodům. V roce 1967 se stal šampionem formule 2, což mu otevřelo cestu do formule 1. Tam vyhrál osm Velkých cen v monopostech Ferrari, Brabham a Lotus. Proslavil se jako mistr jízdy na mokré trati.
Po odchodu z formule 1 našel Ickx svůj pravý domov ve vytrvalostních závodech. Kromě úspěchů v Le Mans triumfoval v severoamerické sérii CanAm a účastnil se i legendární Rallye Dakar. Jeho schopnost excelovat v různých disciplínách motorsportu – od sprintů po vytrvalostní závody, od okruhů po poušť – z něj dělá jednoho z nejvšestrannějších jezdců historie.
I dnes, v osmdesáti letech, Ickx zůstává ikonou motorsportu. Nadále reprezentuje hodnoty značky Porsche a inspiruje další generace závodníků svou oddaností, pokorou a vášní pro rychlost.
Foto: Porsche
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.