Ukradené palivo, cesta pěšky za záchranou, dojezd mezi kamiony. Brož si v maratonské etapě sáhl na dno sil

Poškození řadící páky, krádež paliva, problémy se spojkou a noční dojezd mezi kamiony. Pro motorkáře Jiřího Brože byla druhá část maratonské etapy letošního Dakaru tvrdým testem fyzické a psychické odolnosti.

„Maratonská etapa mi jasně ukázala, proč je Dakar označován za nejtěžší rallye světa. Beru si z toho ponaučení i motivaci, abych dokázal, že člověk může uspět, když se nevzdá. Přenáší se to do mého podnikání i osobního života,“ říká dakarský nováček Brož, který kromě závodění působí také jako výkonný ředitel rodinné společnosti Montáže Brož.

Že zkušeného českého okruháře nejspíše čeká náročný čtvrtek, věděl už před startem etapy. Do té totiž vstupoval s poškozenou řadící pákou a musel si tak vystačit jenom s jedním rychlostním stupněm. To byl ale jenom začátek.

Během jízdy v dunách totiž Brož havaroval a při nehodě rozbil svou provizorně připevněnou řadící páku. Vzpomněl si však, že o dva kilometry dál stála jiná poškozená motorka a proto se vydal pěšky přes nehostinnou pustinu, aby zachránil situaci. Nakonec dorazil k Ignaciu Sanchisovi, který se zrovna pokoušel opravit kolo. Brož mu pomohl a Španěl ho na oplátku odvezl zpět k jeho stroji.

Tam ale čekalo další nepříjemné překvapení. Během doby, kdy Brož svou KTM nehlídal, mu někdo ze zadní nádrže odčerpal palivo. Aby toho nebylo málo, zloděj navíc poškodil palivové vedení. Brož proto musel zahájit další záchrannou akci a vydal se pro palivo. Až poté se mohl konečně rozjet.

Do cíle Brož dojížděl po tmě v hustém provozu aut a kamionů, kde každý pád představoval mimořádné riziko. Na vítěze nabral více než pětihodinovou ztrátu a v etapě obsadil 103. pozici. „V tu chvíli už nešlo jen o výkon a techniku, ale především o mentální odolnost. Byl to obrovský test mojí fyzické i psychické kondice,“ dodává Brož, který do bivaku dorazil těsně před půlnocí.

Ve finále se navíc ozvaly další technické problémy – 120 kilometrů před cílem začala stávkovat spojka. Kvůli tomu proto raději ani nezastavoval na poslední neutralizaci. Riskoval by totiž, že už se nerozjede. Brožova cesta do cíle ale nebyla jenom stresující a vyčerpávající, ale také bolestivá.

„Posledních 70 kilometrů jsem jel úplně po tmě, asi čtyřikrát jsem spadl. Vybouchnul jsem si obě patrony airbagu v kombinéze a jel jsem bez nich. Brodil se feš-feš pískem a dojížděly mě kamiony a auta,“ popisuje.

Do druhé části Rallye Dakar vstoupí Jiří Brož na 76. místě průběžného pořadí. Ze sedmičky českých jezdců, kteří v tuto chvíli pokračují v soutěži, je nejhůře umístěným. Nejlépe na tom je dvacátý Dušan Drdaj. Milanu Engelovi patří 29. místo, Jaromíru Romančíkovi třicáté páté, Janu Brabcovi třicáté osmé, Davidu Pabiškovi čtyřicáté třetí a Adamu Peschelovi padesáté páté. Martin Prokeš už pojede po čtvrteční závadě motoru mimo pořadí, Martin Michek kvůli přetrženému řetězu od středy nepokračuje.

Foto: MCHphoto, BAS KTM World Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.