Těžký začátek nového závodnického života. Rovanperu vyřadily z testů Super Formule polohové závratě

32 kol a konec. První testy Kalleho Rovanpery v japonské Super Formuli skončily už v polovině úvodního ze tří dnů. Dvojnásobného mistra světa v rallye postihly polohové závratě.

„Během polední přestávky se u mě objevily příznaky polohových závratí, které ovlivňují rovnováhu a skrze vnitřní ucho také zrak. Lékař mi zakázal tento týden dále jezdit,“ vysvětluje zklamaný Rovanperä, proč musel s testováním skončit předčasně.

Finská rallyeová hvězda se v letošním ročníku definitivně rozloučila s rallyeovou scénou. Místo toho se chce nyní prosadit právě v závodech monopostů. Zde Rovanperova kariéra začne příští rok a jeho hlavním programem bude právě japonská Super Formule. Závodit bude za tým KCMG, se kterým nastoupil i při posezonním testu v Suzuce.

Úvodní testovací den byl rozdělen na dopolední a odpolední část, z nichž obě trvaly dvě a čtvrt hodiny. Rovanperä si začal na problémy stěžovat až v závěru dopolední sekce. Předtím stihl odjet 32 kol, přičemž nejlépe zajel čas 11:44,602. To ho ve výsledcích jednoznačně zařadilo na poslední 22. místo. Za bývalým pilotem F1 Jackem Doohanem, který skončil předposlední, zaostal o více než tři vteřiny, přičemž na prvního Igora Fragu mu chybělo dokonce více než sedm sekund.

Rovanperä ale podotýká, že výsledky dopolední části nemají v jeho případě vypovídající hodnotu. „Neměli jsme šanci zkusit nějaké pořádné jízdy. Jenom jsme testovali aerodynamiku,“ říká Fin.

Japonská Super Formule, která jednotně používá vozy Dallara poháněné buď motory Honda nebo Toyota, je považována za druhý nejrychlejší šampionát monopostů na světě hned za F1. V minulosti zafungovala série pro některé závodníky jako alternativní cesta do královny motorsportu. Z nedávných případů můžeme zmínit třeba Stoffela Vandoorna, Pierra Gaslyho nebo Liama Lawsona. Až do F1 by se v ideálním případě chtěl dostat i Rovanperä, Fin ale několikrát zopakoval, že jako další krok po japonské Super Formuli plánuje F2.

Monopost F2 už Rovanperä dokonce otestoval. Stalo se tak letos v říjnu s týmem Hitech. Již loni usedl do vozu F1 stáje Red Bull z roku 2012 a také do vozů Formule Renault 3.5 a F4. Se Super Formulí jezdil v Suzuce poprvé.

Rovanperä se i na své formulové cestě může těšit podpoře Toyoty, se kterou dosáhl největších úspěchů ve WRC. Právě díky této spolupráci není jeho cesta do F1 v budoucnu nereálná. Toyota už loni navázala technologickou spolupráci s Haasem a od příštího roku se dokonce stane jeho hlavním sponzorem. To naznačuje, že si japonská značka chystá půdu pro potenciální návrat do F1 v roli továrního týmu. Možností by pro Rovanperu mohl být také Red Bull nebo jeho juniorská stáj Racing Bulls. Výrobce energetických nápojů totiž Rovanperu dlouhodobě sponzoruje.

Jak si Rovanperä povede ve formulových závodech, v tuto chvíli zůstává otázkou. Už loni ale ukázal, že ani okruhy mu nejsou cizí. Po zisku dvou titulů se totiž ve WRC účastnil jen vybraných soutěží a závodil také v seriálu Porsche Carrera Cup Benelux, kde třikrát zvítězil. Objevil se také v italské sérii těchto závodů a letos absolvoval i dvacetičtyřhodinovku v Dubaji.

Další příležitost svézt se v Super Formuli dostane Rovanperä až v únoru při předsezonních testech, které se také budou konat v Suzuce. Tou dobou už by ale měl mít na kontě své první formulové závody. Minulý týden totiž oznámil, že v lednu plánuje účinkovat ve čtyřdílném zimním novozélandském seriálu Formula Regional Oceania Trophy. Tam se závodí s vozy Tatuus FT-60, které jsou považovány za mezistupeň mezi F4 a F3. Právě proti řadě pilotů, kteří pro rok 2026 plánují účast v F3, bude Rovanperä na Novém Zélandu závodit.

Foto: Kalle Rovanperä via Facebook

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.