Mistr světa F1 za rok 2025. Tak si může od neděle říkat Lando Norris. A ačkoli mnozí jeho úspěch mohou zpochybňovat, je pilot McLarenu šampionem naprosto po právu.
Norris si možná pro svůj první titul dojel s nejlepším vozem v poli, rozhodně ale nelze říct, že by měl cestu za titulem snadnou. Během roku totiž zažil hned tři složitá období, během kterých by se kdekdo na jeho místě sesypal. On ale udělal přesně to, co bylo potřeba.
Za první takové období můžeme označit celou první čtvrtinu sezony. Tam Norris dostával na frak od svého méně zkušenějšího týmového kolegy Oscara Piastriho a kromě něj také od novinářů i fanoušků. Mnozí z nich Brita už odepisovali a jako o hlavním kandidátovi na titul mluvili právě o Piastrim. V Monte Carlu ale Norris dominantním výkonem všem ukázal, že ještě neřekl poslední slovo.
Zanedlouho přišla druhá facka v Kanadě. Tam jeho optimistický pokus o předjetí Oscara Piastriho skončil havárií. I s touto ponižující situací se ale vypořádal více než bravurně. V nadcházejících čtyřech závodech třikrát triumfoval a byl zpátky. Pak přišlo Nizozemsko, kdy ho ze hry vyřadila závada na motoru. Ztráta na Piastriho najednou byla větší než kdy předtím – 34 bodů. I tuto zkoušku ale Norris zvládl.
To, co se Landu Norrisovi podařilo třikrát, naopak Oscar Piastri nezvládl hned při první vážnější krizi. Jak sám později přiznal, kontroverzní výměna pozic při Velké ceně Itálie v Monze ve prospěch Norrise na něm zanechala stopy. A právě to se ve zbytku sezony projevovalo. Australan chyboval, boural, dostával tresty a často rychlostně zaostával za Norrisem. Projevila se jeho nezkušenost, ale také slabiny na tratích, které vyžadují nízký přítlak. Bylo toho zkrátka příliš mnoho na někoho, kdo se chce ucházet o titul.
I chyby mluví jasně ve prospěch Norrise. Brit totiž během roku udělal o poznání méně jezdeckých přešlapů než Piastri, kterými se potenciálně připravil o lepší výsledek. Kromě kanadské havárie ho může mrzet i nehoda z kvalifikace v Saúdské Arábii, výlet dvěma koly na trávu v úvodu čínského sprintu po zbytečně zbrklém útoku nebo trest za špatné postavení na startu v Bahrajnu. Není na tom ani o nic hůře než Max Verstappen, který může litovat zbytečné penalizace z Barcelony za najetí do Russella, smyku na vodě na Silverstone a zkrácení trati v Džiddě.
Lando Norris určitě může být rád, že letos neměl k dispozici stejné auto jako on i Max Verstappen. Také je pravdou, že většina podivných a kontroverzních rozhodnutí McLarenu hrála do karet takřka vždy Norrisovi a naopak v neprospěch Piastriho. Samotný tým tak má velký podíl na tom, že se Australan po psychické stránce složil, protože ho během roku téměř nikdy nepodržel, a to i přesto, že většinu roku strávil v čele šampionátu právě on. To ale nic nemění na tom, že Norrisův titul je vydřený a zasloužený.
Nebyla to pouze rychlost v ideálních podmínkách, co letos Norris ukázal. Rovněž předvedl velkou mentální sílu v situacích, kdy nešly věci podle plánu a mnozí by se na jeho místě složili – tak jako Piastri. Norris ale v takových dobách dokázal sklopit hlavu, zabrat a vždy otočit situaci ve svůj prospěch. A právě proto může nyní s čistým svědomím oslavovat.
Foto: McLaren, Getty Images/Red Bull Content Pool
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.