Loprais na Dakaru vymění Pragu za Iveco a navigátora Valtra za Křípala

Aleš Loprais vymění po pěti letech kamionem Praga V4S DKR, s nímž v lednu na Rallye Dakar vybojoval druhé místo, za nové Iveco Powerstar. Zkušený jezdec také sestavil novou posádku.

Loprais přiznal, že i když jeho „Lady“, jak kamionu Praga přezdívá, by zvládla i další ročník Dakaru, vývoj nových předpisů a technologie jej přiměl k rozhodnutí usendnout do nového speciálu. Zásadní změnou je přechod na systém vstřikování paliva common rail, který používá většina konkurentů.

„Abychom zůstali konkurenceschopní na nejvyšší úrovni, museli bychom provést zásadní technické úpravy. To by vyžadovalo tři až čtyři roky vývoje, což by znamenalo ztratit drahocenný čas,“ vysvětlil pilot důvody, které jej vedly k výměně kamionu.

Rozhodnutí o změně vozidla znamená i konec několikaleté spolupráce s automobilkou Praga, která Lopraise podporovala v průběhu předchozích ročníků Dakaru. „Chtěl bych značce Praga poděkovat za skvělou spolupráci a nádherné vztahy. Věřím, že jejich nový hypercar Praga Bohema uspěje ve světě supersportů,“ řekl Loprais a dodal, že i když se cesty závodního týmu a automobilky rozdělily, jejich vztahy zůstávají přátelské.

Novou techniku dodá renomovaná nizozemská společnost Gerarda de Rooye, která postavila kamion Iveco Powerstar. Tento tým, známý svými úspěchy na Dakaru, bude také zajišťovat servis vozu během soutěže. Loprais se představí nejen na lednovém Dakaru, ale už dříve, v říjnu, se zúčastní Marocké rallye, kde si bude chtít otestovat nejen nový kamion, ale také nového navigátora.

Po třech letech totiž opustil pozici navigátora Jaroslav Valtr mladší a nahradil jej David Křípal. Zkušený navigátor Tomáše Ouředníčka z kategorie automobilů. bude v kabině kamionu jeho dakarská premiéra. Křípal přiznal, že se na nový úkol těší, ačkoli má určité obavy z toho, co ho v kamionu čeká.

„S osobním autem jsem věděl, co očekávat, ale kamion je zcela jiná výzva. Musím vystoupit ze své komfortní zóny a pořádně se připravit,“ míní kopilot, který se nyní soustředí na fyzickou i mentální přípravu před nadcházejícími soutěžemi.

Vedle nového navigátora se změna dotkne i mechanika. Na sedadle palubního mechanika nahradí Jiřího Strosse zkušený Bernard der Kinderen, který již s Lopraisem spolupracoval v letech 2015 a 2016. Der Kinderen je zkušený účastník Dakaru a vítěz této soutěže z roku 2007.

Podzim bude pro Lopraisův tým velmi náročný, protože kromě přípravy na Dakar se soustředí také na účast v kategorii Dakar Classic. V této kategorii pojedou s legendární Tatra Puma a renovovaným „Hasičák“, které budou pod vedením týmu Loprais účinkovat v závodě pořádaném paralelně s hlavní soutěží Dakaru.

Loprais si přes všechny změny zachovává své hlavní ambice – bojovat o vítězství. „Mé cíle zůstávají stejné, chci být nejlepší a udělám pro to maximum,“ dodal český jezdec.

Foto: InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.