Mareš se s novou Toyotou postupně sžívá, je vděčný za každý ostrý kilometr

Filip Mareš s Radovanem Buchou vstoupili do nové sezony v hektickém tempu.

Polep na jejich nové týmové zbrani ještě ani nestačil pořádně zaschnout a už vyráželi do boje o první body do mistrovství Evropy (ERC), které mělo v krátkém sledu za sebou na programu dvě soutěže. V duchu hesla „každý ostrý kilometr má cenu zlata“ navíc středočeši nechyběli ani na startu klatovské Rally Šumava, zařazené do domácího seriálu. Sečteno a podtrženo, během pouhých tří týdnů absolvovali za volantem nové Toyoty GR Yaris Rally2 více než čtyři stovky soutěžních kilometrů.

Reprezentanti stáje ACCR Toyota Dolák dokázali na obou evropských soutěžích bodovat a vstoupili tak do sezony o poznání lépe než loni. Cesta k bodovaným umístěním však nebyla přímočará. Yaris s výrobním číslem 19 převzali týmoví mechanici teprve poslední týden v březnu a spolu s posádkou měli minimum času, aby se seznámili s ovládáním vozu a všemi technickými finesami.

"Bodů na našich seznamech se nenacházelo zrovna málo, všichni makali na svém limitu a za to chci celému týmu ještě jednou poděkovat. Krátce po tiskové konferenci v plzeňských prostorách Toyota Dolák jsme zamířili do Německa na první šotolinový test, kde jsme strávili většinu času najížděním potřebných kilometrů a zkoušením různých variant nastavení. Už od prvních metrů jsem se v Yarisu cítil velmi dobře a moje obavy z adaptace na novou techniku se rychle rozplynuly. Dobrý pocit jsme měli i z nových pneumatik Hankook. Do Maďarska na první soutěž ERC jsme tedy odjížděli v dobré náladě," popsal Mareš  své předstartovní pocity.

Kontinentální seriál je však i letos tak našlapaný, že kvalitní příprava a dobrá nálada v kokpitu nemusejí stačit. V konkurenci národních šampionů a pilotů, protřelých světovými tratěmi, lze uspět jen tehdy, když všechno funguje perfektně. I na Rallye Hungary proto rozhodovaly naprosté nuance.

„Už kvalifikace ukázala, že se pojede opět v desetinách a o každou pozici se bude bojovat. Mně se v kvalifikaci bohužel příliš nedařilo a na trati jsme v sobotu vyráželi mezi prvními, takže jsme jen s velkými obtížemi v nevyjeté stopě hledali grip. To byl nakonec také faktor, se kterým jsme se trápili nejvíce. Především na výjezdech z odboček nebo pomalých zatáček nám chyběla trakce a víme, že právě tam jsme ztráceli nejvíce času,“ objasnil rozporuplný začátek Mareš, kterému po první etapě patřila čtrnáctá pozice.

Neděle však přinesla slušný progres. Odstup od absolutní špičky se vytrvale zmenšoval k hranici jedné sekundy na kilometr a vše vyvrcholilo šestým nejrychlejším časem na závěrečné Power Stage. Posádka stáje ACCR Toyota Dolák si tím sice nezajistila extra body, jednoznačně však prokázala svou bojovnost, když do cíle dorazila s „kulhavou kobylkou“.

„Nebojím se říct, že Powe rStage byla jednou z mých nejlepších erzet na šotolině a i přes smůlu v podobě poškozeného zavěšení v jejím závěru jsme dosaženým časem nakoukli mezi špičku. V cíli soutěže jsme byli absolutně desátí, což jsem ale vnímal spíše jako utrpěné nežli vybojované umístění. Pro naše fanoušky a partnery jsme si přáli víc,“ přiznal s obvyklou dávkou sebekritiky pilot.

Po pondělním návratu z Maďarska nezbývalo na dlouhé rozbory a analýzy mnoho času. Už v úterý večer totiž musel být Yaris připraven na první asfaltové kilometry před Rallye Šumava. Pomyslnou rozcvičku obstaral pro posádku Mareš – Bucha test v Bělé pod Bezdězem, o jeho zužitkování však nakonec nemohla být řeč.

Na Šumavu se jednak koncem týdne vrátila zima a nálepka „asfaltová soutěž“ nebyla v jejím případě příliš výstižná. Tragická událost na trati úvodní rychlostní zkoušky navíc znamenala zastavení a následné ukončení závodu. Přitom po třetím testu patřila Marešovi s Buchou šestá pozice v celkovém pořadí.

Závěrečný chod úvodního trojboje obstarala Rallye Islas Canarias, která figurovala v kalendáři jako druhý podnik kontinentálního seriálu. Dvoutýdenní termínový odstup od Šumavy působil komfortně, logistická náročnost španělské soutěže však nebyla zanedbatelná. Už dva dny po návratu z Klatov vyrážela první část týmu na trajekt směřující z Huelvy na ostrov Gran Canaria, přičemž za volantem týmového trucku už tradičně přiložil ruku k dílu i spolujezdec Bucha.

Jelo se na asfaltu, což mělo roduvěrným středoevropanům vlít novou krev do žil. Mareš však po loňských zkušenostech dobře věděl, že na specifických španělských tratích visí mistrovské body zatraceně vysoko. Hned v průběhu první etapy se to potvrdilo a na měnících se površích, navíc v konkurenci lokálních matadorů, mělo hodnotu i umístění ve druhé desítce.

„Bohužel jsem od začátku závodu výrazně ztrácel. Pocitově to nebylo špatné, ale trápili jsme se trochu s nedotáčivostí vozu a nedokázal jsem nalézt správný rytmus ani tempo. V servisu jsme změnili nastavení a druhá sekce byla znatelně lepší. V tomto trendu jsme navázali i ve druhé etapě a ztrátu na nejrychlejší jsme dokázali postupně zredukovat k půl vteřině na jeden kilometr rychlostní zkoušky. Celkový dojem ze závodu by byl určitě lepší, kdyby se nám takovou ztrátu dařilo držet po celý závod. Na druhou stranu, šlo objektivně o první pořádnou zkušenost s Yarisem a s novými pneumatikami na asfaltu. To, co si z kanárského závodu chceme odnést, je především progres, který se nám během dvou etap podařilo udělat,“ zhodnotil kanárskou misi Mareš, který si díky patnáctému místu v cíli připsal do tabulky ERC alespoň jeden cenný bod.

Ve svižném rytmu bude sezona stáje ACCR Toyota Dolák pokračovat i nadále. Mareš v nadcházejícím víkendu odstartuje na populární Rallye Český Krumlov, kde jednak změří síly s domácí elitou a také si vynahradí neodjeté kilometry ze Šumavy. Během prvních tří soutěží za volantem Yarisu si už vyzkoušeli snad všechny myslitelné typy povrchů a počasí. Jihočeská soutěž však už mockrát ukázala, že dokáže překvapovat snad v každém ročním období.

Zdroj: ACCR Toyota Dolák

Fotogalerie

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.