Štikovská rokle hostí po roční pauze autokrosovou Evropu. Češi budou bojovat o vítězství

Česko je stále Mekkou autokrosu. Po 14 dnech znovu hostí závod ME. Po Přerovu zamíří elita všech čtyř kategorií do Nové Paky.

Štikovská rokle hostila první autokrosový závod už před padesáti lety a od té doby ve východočeském městě vyrostla uznává a krásná trať. Díky sklonu vidí fanoušci z jednoho místa dvě třetiny tratě. Od soboty do neděle se jede pátý podnik mistrovství Evropy. Tedy šampionátu, který se loni kvůli epidemické situaci vůbec nekonal.

Letos jsou protikoronavirová opatření mírnější, přesto místopředseda Auto klubu v AČR Nová Paka Ladislav Tejchman rekordní návštěvu nečeká. "Samozřejmě bychom chtěli, aby byla Štikovská rokle naplněna jako v osmdesátých letech, to jsme tady měli až okolo třiceti tisíc diváků. Dnes už ty počty tak vysoké nejsou, chodí tak okolo osmi až deseti tisíc diváků. Takovou návštěvnost bychom sice také chtěli, ale myslím si, že to nebude tak jednoduché. Po červenci s nejrůznějšími akcemi roztrhl pytel. Divák vlastně neví, kam jít dřív a na co mu budou stačit peníze. Myslíme si proto, že ta návštěvnost nebude tak úplně vysoká, ale jelikož jsou úspěchy našich jezdců v Evropě velmi dobré, počítám, že dorazí hojný počet fanoušků, které to bude zajímat," uvedl.

Pořadatelé v očekávání rozvolnění opatření přeložili závod z původního červencového termínu na září. A udělali dobře. "Před námi už závody ME odřekli dva pořadatelé z Německa, Seelow a Matschenberg, a nakonec i nizozemský Toldijk. Myslím, že jsme tedy udělali dobře, když jsme se rozhodli termín odložit, ačkoliv dnešní situace také není úplně stoprocentní. Snažíme se ale ve stávajících opatřeních orientovat a udělat všechno pro to, abychom závod odjeli. Loňské zrušení seriálu totiž neudělala autokrosu dobře," sdělil Tejchman.

Vydat se do Nové Paky se určitě vyplatí. K závodu se v kategoriích Super Buggy, Buggy 1600, Junior Buggy a Touring Autocross přihlásilo na sedm desítek jezdců z celé Evropy. Navic se pojede také domácí pohár Cartcross.

V ME mají čeští závodníci velkou šanci uspět. "V Junior Buggynám startuje patnáct jezdců, z toho pět zahraničních. Velmi dobře si vedou naši jezdci, kteří v posledním závodě v Přerově obsadili první tři místa, takže i zde jsou jistá očekávání V divizi Buggy 1600 vede náš český reprezentant Jakub Novotný, shodou okolností náš klubový závodník, který do této třídy letos přestoupil z Junior Buggy. Osobně jsem velmi rád, že ji vede právě on, je to velký talent. Nesmíme ale zapomenout na divizi Super Buggy, kde jedou naše špičky Jakub Kubíček a Petr Nikodém," připomíná člen vedení novopackého autoklubu dodává, že Nikodém má nový speciál Marat

"Opomenout nelze ani divizi cestovních vozů, Touring Autocross. Ta se jede jako Evropský pohár. Máme tam silné jezdce, Petra Šimurdu a Honzu Bartoše, kteří by mohli promluvit do výsledků," dodal Tejchman.

Chybět naopak bude domácí matador Václav Fejfar. Trojnásobný mistr Evropy v kategorii Touring Autocross se vrací do buginy. Ale nový speciál Super Buggy se mu nepodařilo do novopackého podniku dát dohromady. "Před diváckou domácí kulisou by bylo ideální představit se s novým autem. Aktuální situace nám tomu ale nepomohla, plno věcí máme z Anglie. Kvůli brexitu, covidu a obecně zpoždění toho dodavatelského řetězce jsme neobdrželi včas díly, které máme objednané, proto jsme to nestihli zkompletovat. S tímhle ale mají problémy i klasické automobilky, v závodní branži se navíc díly dělají jako kusovky, tam je to obzvlášť náročné," vysvětlil Fejfar, který ale bude držet palce v "plechovkách" Petrovi Šimurdovi, který pojede s jeho loňskou Škodou Fabia.

Závodní program ve Štikovské rokli začne sobotními měřenými tréninky, na něž v odpoledních hodinách navážou první kvalifikační jízdy. Nedělní program zahájí od půl deváté druhé rozjížďky. Od půl jedenácté se uskuteční slavnostní představení jezdců. Ve 14:30 začnou semifinálové a finálové jízdy.

Kompletní časový rozpis závodu ZDE

Jeden okruh ve Štikovské rokli měří 930 metrů. Převýšení činí 36 metrů, maximální šíře trati je 18 metrů a minimální 10 metrů, povrch je hlinitopísčitý, start z asfaltu.

Foto: Auto klub v AČR Nová Paka

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.