Před 40 lety začal příběh, který pokračuje dodnes: v listopadu 1984 představila značka Mercedes-Benz sedany řady 124.
O pouhý měsíc později se tato zcela nová generace vozů vyšší střední třídy objevila na trhu. Zákazníky i odborníky okouzlil nadčasově moderní design a inovativní technika. Od roku 1993 nese řada 124 poprvé označení třída E. Po třinácti letech výroby a více než 2,2 milionu vyrobených kusů skončila produkce v roce 1997. Sedany, kombi (označovaná jako T-modely), kupé a kabriolety se rychle staly vyhledávanými moderními klasikami. Vzácné varianty získaly už dávno status sběratelských předmětů.
Každý vůz z řady 124 dnes představuje výzvu k zamyšlení. Je to milovaný svědek pulzujících 80. let a začátku 90. let, kdy Mercedes-Benz zahájil produktovou ofenzivu? Nebo nadčasová klasika, která nikdy nezestárne? Bez pochyb je tato generace vozů vyšší střední třídy něčím výjimečná – což dokazuje široká základna fanoušků i její významné postavení na scéně historických automobilů.
Jednou z největších předností řady 124 je spojení nadčasové estetiky a mimořádné praktičnosti pro každodenní použití. Tyto vozy jsou tak ideálním vstupem do světa veteránů.
Řada 124 zaujme nejen svou variabilitou karosářských verzí, ale i rozmanitostí modelů. Pohonné jednotky sahají od čtyřválcových základních verzí, jako jsou Mercedes-Benz 200 a 200 D, až po výkonné sedany s osmiválcovými motory. Legendární model 500 E, představený v roce 1990 na pařížském autosalonu, disponuje osmiválcem o výkonu 240 kW (326 koní). Jeho jízdní vlastnosti proměňují sedan v silný sportovní vůz.
V roce 1993 následoval model E 60 AMG. Jedná se o jeden z prvních vozů AMG, které byly oficiálně začleněny do produktového portfolia značky Mercedes-Benz. Téhož roku značka položila základy pro budoucnost – vozy vyšší střední třídy byly přejmenovány na „třídu E“. Toto označení dodnes symbolizuje manažerské vozy značky v kategorii vyšší střední a vyšší třídy.
Před 40 lety stanovila řada 124 technická měřítka ve svém segmentu díky prvkům, jako jsou vysokopevnostní ocelové panely a materiály snižující hmotnost. Výjimečnou pasivní bezpečnost prokazovaly náročné testy při čelních nárazech s posunutím. Optimalizovaná aerodynamika přinesla vozu špičkové výsledky v rámci osobních automobilů Mercedes-Benz. Mezi průkopnické systémy, které se v této řadě poprvé objevily, patří stěrač čelního skla s tehdy největším stíracím polem na světě a první generace systému 4MATIC, zajišťující pohon všech kol.
Foto: Daimler Media
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.