Po odstoupení vlna kritiky. Motorkář Martin Michek musel po svém vyřazení z Rallye Dakar čelit na sociálních sítích útokům za to, že si neporadil s prasklým řetězem. Jezdec stáje Orion - Moto Racing Group a jeho šéf Ervín Krajčovič se proti podobným nařčením jasně vymezili.
"Pokud má někdo pravé dakarové srdce, neukončí závod takto! Na trase bylo určitě ještě dost kolegů na eventuální pomoc. Stačilo chvíli počkat. Ale to by se pak muselo jet vzadu, že?" Nebo toto. "I na přeboru jsme vozili spojku na řetěz, eventuálně nýtovačku, když prasknul blbě. Divím se, že endurák to krosařům neporadil." To jsou jen dva příklady komentářů, které se na sociálních sítích vynořily na Martina Michka a jeho tým Orion - Moto Racing Group poté, co českobudějovického závodníka vyřadil při třetí etapě Rallye Dakar prasklý řetěz. Reakce hlavních aktérů na sebe nenechala dlouho čekat.
"Moc mě takové komentáře mrzí," nezastírá Michek. Českobudějovický jezdec trvá na tom, že udělal maximum pro to, aby mohl v závodě pokračovat. "V daný moment to nebylo technicky možné řešit. Neměl jsem s sebou garáž nebo cestovní kufr. Chápu, že když jedou lidé cestovat třeba tisíc kilometrů daleko, berou si s sebou dva přídavné kufry, sáhnou a mají. Takové věci se stávají," říká.
Držitel desátých míst z let 2021 a 2024 se letos účastnil slavné dálkové soutěže pošesté. Vůbec poprvé se však stalo, že ji nedokončil. "Pobíhal jsem z místa na místo, abych chytil signál a byl v nějakém spojení. Řešil jsem to plus minus tři hodiny. Zmáčkl jsem tlačítko a byli jsme domluveni, že balečko (sběrný kamion - pozn. red.) přijede za dvě hodiny a že kdybych to náhodou vyřešil, tak zmáčknu zelené tlačítko a jedu. Zastavil u mě Milan Engel a také nevěděl co s tím. Pokud nemáte s sebou nářadí, je to neřešitelná situace," dodává.
Rovněž podotýká, že rozhodnutí odstoupit pro něj bylo velmi těžké. "Věřte mi, že když jsem musel zmáčknout červené tlačítko, tak mě to kurva bolelo," nebere si servítky. "Štve mě, když nám někdo napíše takové věci. Dáváme do toho energii, nasazujeme vlastní krk. Nemám slov," uzavírá.
Šéf stáje Orion - Moto Racing Group Ervín Krajčovič za svým jezdcem stojí. "Prvopočátek byl takový, že se tam dostal kámen a urazil šrouby. Pak to šlo ráz naráz. Řetěz se přetrhl. Stopa od kamene je vidět na rozetě i na řetězu. Tím bych to bral jako uzavřenou věc. Příspěvky o tom, proč si neporadil třeba s flexou, nejsou na místě. Nejsme v garáži nebo na turistickém výletě, ale na závodech. Mě osobně tyto amatérské příspěvky mrzí," uvedl.
Martin Michek rovněž obdržel dotazy, zdali se do soutěže nevrátí alespoň mimo pořadí, aby mohl být po ruce Milanu Engelovi, který je od čtvrtku jediným jezdcem Orion - Moto Racing Group bojující o umístění. Něco takového ale nebude možné. "Nemůžu nastoupit. Dotazovali jsme se a moje třída Rally GP neumožňuje vrátit se na žolíka," vysvětluje Michek.
Den po Michkovi potkaly potíže také jeho týmového kolegu Martina Prokeše, který nemohl pátou etapu dokončit kvůli závadě motoru. Ostravský jezdec se po volném dni zapojí zpět do akce. U něj je ale situace trochu jiná. "Kluci v Rally2 jedou podle jiných pravidel a ta jsou trochu benevolentnější," říká Michek.
Českobudějovickému jezdci je líto, že nebude moci Milanu Engelovi, který vstupuje do volného dne na celkovém 29. místě, pomoci. "Hrozně mě to mrzí. Počítal jsem s tím, že pojedu jako rychlá asistence. Kdyby se cokoli stalo, vše bych Milanovi dal a nechal ho jet závod. Je velká škoda, že to pravidla neumožňují," dodává.
Foto: Orion - Moto Racing Group
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.