Franco Morbidelli s rok starou Ducati nejrychlejší, opět silný Fabio Quartararo na druhém místě. Druhý den předsezonních testů MotoGP se kvůli vysokým teplotám nesl zejména ve znamení jízd na delší vzdálenost. Došlo i na déšť.
Vzhledem k tomu, že po většinu dne panovaly vysoké teploty a jezdci se soustředili na delší jízdy, ty nejrychlejší časy jsme viděli už v úvodních hodinách. Ten vítězný Franca Morbidelliho měl hodnotu 1:57,210. Jezdec stáje VR46 tím překonal středeční výkon Fabia Quartarara o více než tři desetiny. Za zmínku stojí i fakt, že se svým časem by se Ital v kvalifikaci na loňskou Velkou cenu Malajsie umístil na třetí pozici.
Franco Morbidelli letos pojede u týmu Valentina Rossiho s motocyklem Ducati Desmosedici GP24. S těmito stroji loni v MotoGP dominovali Jorge Martín s Francescem Bagnaiou. Zdá se, že v tuto chvíli by tato motorka stále mohla mít šanci i proti novější verzi. Francesco Bagnaia se totiž ve středu nechal slyšet, že letošní GP25 stále ještě není tak silná při brzdění a v nájezdech do zatáček.
Smiles all round as @FrankyMorbido12 tops a #SepangTest day for the very first time ☺️#MotoGP pic.twitter.com/brE2reAn2z
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 6, 2025
Vítěz shakedownu i úvodního dne testů Fabio Quartararo byl ve formě i dnes. Mistr světa z roku 2021 skončil druhý se ztrátou 114 tisícin sekundy a zatím tak dává fanouškům Yamahy naději na lepší zítřky.
Silencing the doubters ????
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 6, 2025
Fabio has been half second faster than last year! ????#SepangTest pic.twitter.com/BTFpRu6oXR
Hlavní pozornost Fabia Quartarara směřovala ve čtvrtek k nastavení elektroniky. Podle Francouze totiž v tuto chvíli představuje hlavní problém Yamahy přilnavost zadního kola. V této oblasti podle něj stále Yamaha nedosáhla toho, co by potřebovala. Ačkoli v rychlých zatáčkách pozoruje Quartararo zlepšení, v těch pomalých tomu tak není.
„V některých oblastech je to lepší, v jiných zase ne. Je to padesát na padesát. Jede se nám mnohem lépe, ale stále máme velmi nízkou trakci. V Buriramu to bude těžší, ale náš motor je o něco rychlejší než loni. Myslím si, že to nám pomůže. Zejména v pomalých zatáčkách nás přilnavost zadního kola hodně trápí,“ popisuje jezdec Yamahy.
Připomeňme, že Yamaha i Honda budou moci v letošní sezoně čerpat výhody koncese. Ta je určena trápícím se značkám a má jim pomoci snížit ztrátu na konkurenci. Koncese poskytne Yamaze s Hondou takové výhody jako neomezené testování se závodními jezdci, šest divokých karet nebo neomezený vývoj motoru. To může být výhodou zejména proto, že pro ostatní značky platí zmražení vývoje pohonných jednotek od začátku letošní sezony až do konce té příští.
Potenciál motocyklů GP24 znovu potvrdili také u Gresiniho. Třetí čas zajel ve čtvrtek Álex Márquez, čtvrtý skončil nováček Fermín Aldeguer. Ten byl opět nejlepší z nových tváří. Aj Ogura obsadil 18. místo, Somkiat Čantra dokonce až dvacáté.
Ze strojů Desmosedici GP25 byl tentokrát lepší Francesco Bagnaia na pátém místě. Itala potkal během dne pád v poslední zatáčce. Havaroval i Márquez, konkrétně v zatáčce číslo 9. Španěl byl klasifikován až jako čtrnáctý.
„Nasadil jsem novou gumu, abych se pokusil o zajetí co nejrychlejšího kola. Bohužel jsem ale v deváté zatáčce boural,“ říká ke svému incidentu.
Šestinásobný šampion byl přesto spokojen. „Udělali jsme dnes všechnu práci, kterou jsme si naplánovali. Po celý den jsem byl velice opatrný, protože jsme měli určitou práci – najít směr pro rok 2025, zvlášť co se týče motoru a aerodynamiky. Ducati chce být v tomto směru precizní a současně konzervativní. Chtějí si totiž vybrat ten správný směr. Dnes jsme otestovali spoustu věcí a myslím si, že už jsme konečně pochopili, jakým směrem jít,“ myslí si.
How to turn a crash into something positive, a lesson by @PeccoBagnaia ????#SepangTest pic.twitter.com/tcv3BLKsj9
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 6, 2025
Not even a small crash could take @marcmarquez93' smile off after a busy but very positive day of testing! ????#SepangTest pic.twitter.com/q1A3IkDe44
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 6, 2025
Joan Mir opět dostal Hondu do nejlepší desítky – tentokrát zajel šestý čas. Z KTM byl nejlepší sedmý Pedro Acosta a z Aprilie devátý Marco Bezzecchi. To znamená, že mezi desítkou nejrychlejších byly zastoupeny všechny značky.
Mir věří, že mohl být ve čtvrtek klidně i o tři desetiny rychlejší. Při nejlepším pokusu mu ale došlo palivo. „V poslední zatáčce mi došel benzín. Do cíle jsem proto nedojížděl na plný výkon. Ztratili jsme tři desetiny, takže bez tohoto problému bychom byli velmi blízko. Řekněme tedy, že jsem spokojen s tím, jak všechno probíhalo. Stále tu ale máme slabiny, na kterých můžeme zapracovat,“ říká Španěl, podle kterého trápí Hondu nejvíce nízký výkon motoru a přilnavost.
Starosti mu dělají také vysoké teploty. „V takových podmínkách jsme na tom z pohledu časů na kolo hůře než ostatní. Z nějakého důvodu nám motorka klouže trochu více,“ přiznává.
The hottest day yet..! pic.twitter.com/rCLXIl0q9F
— Honda HRC Castrol - MotoGP (@HRC_MotoGP) February 6, 2025
Po drsném úvodním dni testů, během kterého se zranili úřadující šampion Jorge Martín, Raúl Fernández a Fabio di Giannantonio, se rozhodly Ducati a Aprilia povolat do akce své testovače Micheleho Pirra a Lorenza Savadoriho. Ti se soustředili především na sběr dat, čemuž odpovídá i pohled do výsledkové listiny. Pirro obsadil předposlední 21. místo, Savadori obsadil poslední 22. pozici.
Aprilia se během čtvrtku chtěla soustředit především na testování nových dílů. Zkoušely se například různé aerodynamické konfigurace a na základě zpětné vazby Marca Bezzecchiho také nová elektronická vylepšení. Jezdci Hondy Luca Marini a Johann Zarco jezdili na rozdíl od středy opět se zadními křídly. Marini zkoušel dvě různé kapotáže.
Brad Binder z KTM dopoledne testoval různé konfigurace motoru. Odpoledne se zaměřil na tlumiče. Jihoafričan považuje za krok dopředu upravenou zadní část motocyklu.
„Vyvážení se zdá být lepší a zdá se, že to řeší některé z našich potíží. Stále na tom potřebujeme zapracovat a získávat informace,“ dodává vítěz dvou velkých cen v nejvyšší kategorii.
That’s us signing off on day ✌️ of #SepangTest! @37_pedroacosta completed 4️⃣4️⃣laps@BradBinder_33 completed 6️⃣1️⃣laps
— RED BULL KTM FACTORY RACING (@KTM_Racing) February 6, 2025
Tomorrow we go again! #KTM #ReadyToRace pic.twitter.com/3VPn0QxTha
Ačkoli přes den panovaly o poznání vyšší teploty než ve středu, jezdce potrápil i déšť. Sprchlo během závěrečné hodiny a půl.
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.