Úřadující šampion Jorge Martín, Raúl Fernández a také Fabio di Giannantonio. Úvodní den oficiálních předsezonních testů MotoGP skončil zraněním hned tří jezdců. Ti již v dalších dnech účinkovat nebudou a otazník visí i nad jejich účastí v úvodním závodě.
„Jorge Martín utrpěl uzavřenou zlomeninu na hlavičce páté záprstní kosti pravé ruky a také zlomeniny třetí, čtvrté a páté nártní kosti levé nohy. Podstoupil CT vyšetření a magnetickou rezonanci. Obě vyloučily jakákoli další zranění,“ uvedla ve svém prohlášení Aprilia.
Pro loňského šampiona tímto testy předčasně končí. Vzhledem k tomu, že závěrečná série testů se koná od 12. do 13. února v thajském Buriramu a první závod sezony poté na stejném místě od 28. února do 2. března, visí otazník i nad jeho účastí v těchto podnicích. To je samozřejmě špatná zpráva pro jeho šance na obhajobu titulu v letošní sezoně. Je ale třeba dodat, že po odchodu z rodiny dominantní Ducati do Aprilie není považován za hlavního favorita bez ohledu na zranění.
This was @88jorgemartin's awful highside in his first hours with the number 1 plate ????
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 5, 2025
He's at the hospital undergoing tests due to left foot and right hand pain. Updates will follow and in the meantime, we're sending our best wishes to the World Champ ????#MotoGP pic.twitter.com/2UQtHKOq1w
„Přes noc zůstane v nemocnici a zítra doletí zpět do Evropy. Tam podstoupí operaci pravé ruky a levé nohy,“ uvedla dále Aprilia k Jorgemu Martínovi.
Předsezonní testy tak u Martína trvaly jen necelé dvě hodiny. Za tu dobu stihl spadnout dvakrát. Z nehody v první zatáčce ještě zvládl odejít po svých a zajet zpět do boxů. Později mu ale v levotočivé druhé zatáčce ustřelila zadní část motocyklu, když svůj stroj překlápěl. Následoval highsider a tvrdý dopad na asfalt obličejem dolů. Španěl si od začátku stěžoval na bolesti. Nejprve byl převezen do lékařského střediska na okruhu. Tam ho poslali na další vyšetření do nemocnice v Nilai, která potvrdila zmíněná zranění.
#MotoGP – Not once but twice Jorge Martin crashed on day 1 of the 2025 #SepangTest. A nasty 2nd one required him to be brought to the hospital. ????
— SPOTV SEA (@SPOTVSEA) February 5, 2025
Stream MotoGP highlights on #SPOTVNOW!
????????: https://t.co/mpwNXW6tJL
????????: https://t.co/9KyLDPyGQv
????️: https://t.co/t9FrvQcPKA pic.twitter.com/dhn5jGGRvw
Před svým incidentem odjel Martín pouze 13 kol. Během nich zajel čas 2:01,321, který znamenal poslední 21. místo.
Jorge Martín ovšem není jediným závodníkem, pro kterého testy končí zraněním. Stejně dopadli jezdec satelitního týmu Aprilie Trackhouse Raúl Fernández společně s jezdcem stáje VR46 Fabiem di Giannantoniem. Fernández si zlomil záprstní kost v levé ruce po nepříjemné nehodě v 9. zatáčce, při které svou Aprilii pořádně „očesal“. Di Giannantonio šel k zemi v páté zatáčce a znovu si zlomil klíční kost v levém rameni. S ním byl Ital na operaci již loni, kvůli čemuž vynechal poslední dva závody sezony.
Martinator is no stranger to injury adversity but he's always managed to get back on top ???? Get well soon @88jorgemartin #MotoGP pic.twitter.com/D8kVJaWYCq
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 5, 2025
„Ze všeho nejdříve chci poděkovat výrobcům přileb Shark a Dainese. Nebyl to ten nejlepší start a kvůli velké nehodě nebudu moci v testech pokračovat,“ mrzí Fernándeze. Jezdec stáje Trackhouse by ale chtěl být příští týden zpět v akci. „Musím odcestovat do Španělska na další vyšetření a uvidíme, jestli se zvládnu vrátit na Thajsko,“ dodává.
La caída de Raúl Fernández, tremenda, viendo a la velocidad que cae podría haber sido peor.
— Fran Santaclara (@RuizSantaclara) February 5, 2025
Mucho ánimo @25RaulFernandez esperamos que puedas estar en el test de Tailandia a tope. pic.twitter.com/6WY5qa60sQ
¡Así ha quedado la moto de Raul Fernández tras su caída! ???? @TeamTrackhouse https://t.co/0Jka1vlS5T pic.twitter.com/bQplLo20LT
— Señor de los Medios ????️♂️ (@MedF1osTV) February 5, 2025
Před svou nehodou odjel Fernández 24 kol a umístil se na 22. místě. Byl jen o 33 tisícin rychlejší než poslední Martín. Fabio di Giannantonio naopak zvládl absolvovat 49 kol a čas 1:58,265 mu stačil na sedmou příčku.
Fabio Di Giannantonio has been diagnosed with a left collarbone fracture following his Turn 5 crash at Sepang Test.
— Pertamina Enduro VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) February 5, 2025
The Pertamina Enduro VR46 Racing Team rider will fly back tonight to Italy to undergo surgery.@MotoGP #SepangTest pic.twitter.com/lJ9SMdlSd7
Rozruch budí v úvodu testů také Yamaha. Značka z Iwaty se sice v posledních letech spíše trápila, v letošní přípravě si ale zatím vede velmi dobře. Fabio Quartararo vyhrál s časem 1:57,794 již víkednový shakedown. Do něj ovšem směly nasadit závodní jezdce pouze Yamaha s Hondou, přičemž ostatní značky jezdily pouze s testovači nebo nováčky. Quartararo ale ve středu obstál i v plné konkurenci. Šampion z roku 2021 opět zvítězil a svůj čas dokonce vylepšil na 1:57,555.
Quartararo navzdory vydařenému prvnímu dni říká, že umístění pro něj nebylo prioritou. „Na zajetí rychlého kola jsme se až tak moc nesoustředili. Je proto pozitivní, že jsme byli o něco rychlejší než v loňské kvalifikaci. Cítil jsem se docela dobře. Vyzkoušeli jsme spoustu nových věcí a na konci jsme nasadili novou pneumatiku, abychom zajel dobrý čas. Myslím si, že jsme odvedli dobrou práci,“ pochvaloval si Francouz.
El Diablo ended the #SepangShakedown in P1, starts the #SepangTest in P1 ????#MotoGP pic.twitter.com/IjFN34zeSR
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 5, 2025
Díky třídennímu shakedownu, z nichž dvou se účastnili i závodní jezdci, nemusela Yamaha na rozdíl od většiny ztrácet čas s aklimatizací a rovnou se mohla pustit do práce, kterou rozdělala již právě během shakedownu. „Myslím si, že nám to pomohlo. Jezdili jsme tu dva dny a pak jsme mohli dva dny odpočívat. Bylo to docela užitečné,“ potvrzuje Quartararo.
Yamaha již od začátku sezony dává najevo, že to se svým návratem na špici startovního pole myslí vážně. Značka z Iwaty prozatím na maximum „ždímá“ koncesi, které může využívat ještě také Honda. Dorna ji uděluje trápícím se výrobcům, čímž jim poskytuje šanci snížit ztrátu. Týmům přináší takové benefity jako neomezené testování se závodními jezdci, šest divokých karet nebo možnost vývoje motoru během sezony.
V Sepangu Yamaha testuje nové šasi, kyvnou vidlici a také aerodynamická vylepšení. Připravuje se rovněž nový motor. Budoucí čtyřválec, který tým chce nasadit ve druhé polovině letošního ročníku, navíc již bude vidlicový. Dosud Yamaha používala jako jediná značka v poli řadový čtyřválec.
Možnost vývoje motoru během sezony může být pro Yamahu s Hondou výhodou především letos. Ostatní výrobci mají totiž vývoj zmražen až do konce sezony 2026. Cílem tohoto opatření je snížení nákladů tak, aby se týmy mohly soustředit na přípravu nových motocyklů pro rok 2027, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla. Ta omezí aerodynamické prvky a ke změně dojde i v oblasti motoru. Pohonné jednotky o objemu 1000 ccm nahradí motory s objemem 850 ccm.
The season is officially on ???????????? https://t.co/eqfkaIOdc4
— Alex Rins (@Rins42) February 5, 2025
Quartararův týmový kolega Álex Rins sice zajel až 14. čas, tisková zpráva týmu ale naznačuje, že Španěl jezdil s jinými díly než Quartararo. Rins navíc neabsolvoval kvalifikační simulaci. Yamaha nasadila do akce i svého testovače Augusta Fernándeze. Při shakedownu s ní testoval i trojnásobný vicemistr světa Andrea Dovizioso. Zkušený Ital je přihlášen i do předsezonních testů, ve středu se ale na trati neukázal.
Těsně za Fabiem Quartararem se umístili nová posila továrního týmu Ducati Marc Márquez a také Španělův bratr Álex, který hájí barvy stáje Gresini. Tato trojice byla jedinými jezdci, kteří se vešli pod hranici 1:58. Marc Márquez ztratil na Quartarara 51 tisícin, Álex Márquez 132. Marc Márquez jakožto tovární jezdec pochopitelně sedlá nejnovější Ducati Desmosedici GP25, během středy ale jezdil také na rok starém motocyklu. S ním závodí i jeho bratr Álex.
First day of sepang shakedown done. How do you think the red color suits me?#mm93 #sepangtest #todoalrojo pic.twitter.com/ugOUqBFI2d
— Marc Márquez (@marcmarquez93) February 5, 2025
Z nováčků dopadl nejlépe čtvrtý Fermín Aldeguer. Druhý jezdec stáje Gresini tentokrát zastínil Aje Oguru. Japonec závodící za tým Trackhouse měl navrch v shakedownu, kde dokonce zajížděl při závodní simulaci lepší časy než nejrychlejší stroj Aprilia v loňské velké ceně. Středa ale pro něj skončila 16. místem, mimo jiné po jednom pádu.
Do nejlepší desítky se tak trochu překvapivě vešly i dva motocykly Honda. Šestý čas zaznamenal šampion z roku 2020 Joan Mir, devátý skončil Johann Zarco z LCR. Joan Mir byl po skončení testovacího programu velmi spokojen. Jezdec Hondy totiž uvedl, že šlo o jeho nejlepší den za dobu, co je jezdcem Hondy – tedy od roku 2023.
„Zlepšil jsem se na každém výjezdu ze zatáčky. Den jsme zakončili docela rychlým časem jak na použitých pneumatikách, tak na těch nových. Jsem spokojen, protože jsme více méně pochopili, jakou cestou chceme během těchto testů pokračovat. Našli jsme nastavení a geometrii, které mi umožňují jet takovým způsobem, kterým jezdím. Tak jsem loni jezdit nemohl, zvlášť ve druhé polovině sezony,“ je nadšený.
Mir ale současně nezavírá oči před slabinami Hondy. „Na rovince nejsme vůbec rychlí – jsme nejpomalejší. Rozhodně jsme se ale zlepšili a jsem si jistý, že na těchto dvou rovinkách jsme neztratili více než tři nebo čtyři desetiny. To znamená, že se dostáváme opravdu blízko, protože jsme se zlepšili na brzdách. Co se přilnavosti týče, tam pořád musíme udělat krok dopředu. A také u maximální rychlosti,“ dodává.
????Back to Business ???? First positive day at #sepangtest completed with my brand new @OGK_KABUTO design????????
????A lot of work to do and things to try during this days, so #keepworking ???? pic.twitter.com/Xb6o3bQCLV
????Back to Business ???? First positive day at #sepangtest completed with my brand new @OGK_KABUTO design????????
— JoanMir36 (@JoanMirOfficial) February 5, 2025
????A lot of work to do and things to try during this days, so #keepworking ???? pic.twitter.com/Xb6o3bQCLV
Za první desítkou zůstaly KTM i Aprilia. Rakouského výrobce reprezentoval nejlépe jedenáctý Pedro Acosta. Nejrychlejší Aprilií byl Aj Ogura. Japonec porazil osmnáctého Marca Bezzecchiho z továrního týmu. Ital během dne vyzkoušel dva motocykly. Nejprve usedl na specifikaci stroje z listopadového testu v Barceloně, poté jezdil s vylepšenou motorkou.
Výsledky prvního dne testů ale nemusí být ze 100 % vypovídající. Jednotlivé týmy totiž měly naplánovaný různý testovací program. Například Aprilia už na začátku dne uvedla, že nejprve se její jezdci budou aklimatizovat, následně pracovat na nastavení a na závěr otestují nové díly. Středeční testování poznamenával také silný vítr. Například jezdci Yamahy se nechali slyšet, že v pěti zatáčkách to bylo kvůli silnému bočnímu větru velmi náročné. I proto Álex Rins nenasadil některé nové díly včetně šasi.
O tom, že výsledky prvního dne nejspíše nejsou zcela reprezentativní, svědčí i 17. místo Francesca Bagnaiy. Dvojnásobný šampion absolvoval se strojem Ducati Desmosedici GP25 45 kol. Bagnaia ve středu jezdil se šasi z roku 2024 a stejně jako jeho týmový kolega se soustředil především na to, aby porozuměl novému motoru. A jak sám přiznává, jeho výkon nelze považovat za vypovídající o skutečném stavu jeho formy.
„Dnes jsme to spíš obětovali. Neměli jsme dostatek pneumatik na to, abychom všechno pořádně otestovali,“ říká dvojnásobný šampion pro server Crash. Ital se rovněž pokusil porovnat letošní Ducati Desmosedici GP25 s loňskou verzí. „U GP25 je dobrý přenos výkonu na zadní kolo. Jde to hladce, je to velice precizní a ve srovnání s GP24 trochu lepší, ta totiž byla na výjezdu ze zatáčky trochu uskákanější. Silnou stránkou GP24 ale bylo brzdění a nájezdy do zatáček. V tuto chvíli ještě není GP25 na té stejné úrovni,“ domnívá se.
The Bologna bullets in action! ????#MotoGP pic.twitter.com/vm59lFPfAn
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 5, 2025
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.