Šestinásobný šampion straší soupeře. Márquez kraloval i poslednímu dni předsezonních testů MotoGP

Marc Márquez. Tak zní jméno suveréna thajských předsezonních testů MotoGP. Jezdec Ducati ovládl i závěrečný druhý den. Šestinásobný mistr světa královské kubatury zazářil nejvíce i při závodních simulacích.

Čtvrteční testování vyhrál Márquez s časem 1:28,855. Toto kolo zajel už ráno po dvou hodinách, když využil nižších teplot. Odpoledne se stejně jako ve středu neslo kvůli vyšším teplotám především ve znamení závodních simulací. Márquez ve čtvrtek překonal svůj středeční výkon o 329 tisícin sekundy a stal se jediným jezdcem, který pokořil hranici 1 minuty a 29 sekund. Na oficiální traťový rekord Francesca Bagnaiy z loňského roku mu chybělo 155 tisícin (1:28,700).

Marc Márquez ve čtvrtek nezazářil pouze s časem na jedno kolo. Jezdec tovární Ducati byl nejlepší také v závodních simulacích, kde jeho průměrný čas činil 1:30,361. Svým konkurentům tak vyslal necelé tři týdny před začátkem sezony jasný vzkaz – „počítejte se mnou!“

Do nové sezony vstoupí tovární tým Ducati s více méně rok starým motocyklem. Marc Márquez i Francesco Bagnaia se totiž během testů shodli na tom, že nový motocykl Desmosedici GP25 nebyl v řadě ohledů krokem vpřed. Problémem byly mimo jiné nájezdy do zatáček nebo rovnováha při brzdění. Tým se proto rozhodl do ročníku 2025 nasadit loňský motor i loňský rám. Ve hře je stále také loňská kapotáž.

Výběr motoru je pro sezonu 2025 o něco důležitější než v předchozích letech. Vývoj pohonných jednotek totiž bude na začátku letošního ročníku zmrazen až do konce roku 2026. Důvodem je snaha snížit náklady tak, aby se týmy mohly soustředit na vývoj motocyklů pro sezonu 2027, která přinese nová technická pravidla. Yamaha s Hondou budou moci během nadcházejících dvou sezon motor nadále vyvíjet. Umožňuje jim to koncese, kterou Dorna uděluje trápícím se výrobcům, aby jim pomohla dotáhnout se na konkurenci.

Stejně jako ve středu se k Marcu Márquezovi přiblížil nejvíce jeho bratr Álex. Jezdec stáje Gresini zajel s rok starou Ducati čas v hodnotě 1:29,034, který ho zařadil na druhé místo. Mladšího ze sourozenců Márquezových mohla mrzet pouze nepovedená závodní simulace, ve které ho limitovaly problémy s teplotou a tlakem přední pneumatiky a také potíže s elektronikou.

Do nejlepší trojice se vešla také Aprilia. Třetí nejrychlejší čas (1:29,060) totiž zajel Marco Bezzecchi. Ital byl jediným ze závodních jezdců tovární Aprilie, kteří do thajských testů nastoupili. Úřadující šampion Jorge Martín totiž chyběl poté, co si při prvním testovacím dni v Sepangu zlomil záprstní kost a nártní kosti. Španěla nahradil testovací jezdec Lorenzo Savadori.

Do nejlepší desítky se znovu vešly všechny značky. Čtvrtý skončil Pedro Acosta (KTM), pátý Francesco Bagnaia (Ducati), šestý Joan Mir (Honda), sedmý Franco Morbidelli (Ducati), osmý Fabio Quartararo (Yamaha), devátý Maverick Viňales (KTM) a desátý Jack Miller (Yamaha).

V souboji nováčků tentokrát kraloval Aj Ogura. Loňský šampion Moto2, který letos bude sedlat Aprilii stáje Trackhouse, zajel čas 1:29,636 a obsadil 11. místo. Fermín Aldeguer skončil osmnáctý a Somkiat Čantra dvacátý.

Výsledky ZDE

Foto: MotoGP

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.