Castrol a Idemitsu. LCR Hondu uvidíme v letošní sezoně MotoGP tradičně se dvěma zbarveními

Kdo bude s čím a v jakých barvách závodit během letošní sezony MotoGP? To zjistíte v našem přehledu.

Trackhouse

Trackhouse vstoupí do nové sezony se zcela novým zbarvením. Na motocyklech Aprilia bude dominovat světle modrá. Tu doplní žlutá s černou. Na strojích americké stáje rovněž přibude logo nového sponzora Gulf Oil. Jezdeckou sestavu týmu utvoří Raúl Fernández a Aj Ogura.

Pro Fernándeze půjde o čtvrtý rok v MotoGP, z toho třetí, který stráví na motocyklu Aprilia. Svůj nejlepší rok zažil loni, kdy obsadil celkovou 16. příčku. Jeho nejlepší závodní výsledek ovšem pochází ze sezony 2023, kdy dojel pátý ve Valencii, tehdy ještě v barvách stáje RNF. S týmem Trackhouse má smlouvu až do konce roku 2026.

Stejný dvouletý kontrakt podepsal s týmem také Ogura. Pro Japonce bude letošní rok mezi elitou premiérový. Přestup do MotoGP si vysloužil loni ziskem titulu v Moto2. U Trackhouse nahrazuje Miguela Oliveiru, který nově osedlá motocykl Yamaha stáje Pramac.

Trackhouse letos zažije v MotoGP druhou sezonu. Do šampionátu vstoupil v roce 2024 poté, co nahradil v roli satelitní stáje Aprilie tým RNF, jehož existenci ukončily finanční problémy. Loni byl lepším z týmové dvojice Oliveira, který skončil na celkové 15. příčce. Portugalec přitom vynechal pět velkých cen kvůli zranění.

Do letošní sezony už Trackhouse půjde se dvěma stroji Aprilia RS-GP nejnovější specifikace. Aktuální verzi měl loni k dispozici od začátku roku pouze Oliveira, Fenández se jí dočkal až ve druhé polovině sezony. Podle pravidel ale musel Španěl celý rok závodit s rok starým motorem.

Aprilia

Jedna z nejočekávanějších letošních prezentací odhalila, že na jednom z motocyklů Aprilia budeme vídat startovní číslo 1. Pojede s ním totiž úřadující šampion Jorge Martín. Španěl loni vybojoval titul na motocyklu Ducati stáje Pramac, tuto značku ale opustil poté, co se místo Martína rozhodla do továrního týmu angažovat šestinásobného mistra světa Marca Márqueze.

Aprilia vstoupí do nové sezony s kompletně obměněnou sestavou. Týmovým kolegou Jorgeho Martína se totiž stane Marco Bezzecchi. Ital působil v uplynulých třech sezonách u stáje Valentina Rossiho a v roce 2023 dokonce zvítězil ve třech velkých cenách, což mu vyneslo celkový bronz. Loni se ale podíval na pódium pouze jednou a celkově skončil až na 12. pozici.

Dvojice nahrazuje Aleixe Espargara a Mavericka Viňalese. První jmenovaný se s MotoGP jako stálý jezdec rozloučil a nyní bude především testmanem Hondy. Viňales se přesouvá na motocykl KTM stáje Tech3.

 

Gresini

Na motocyklech stáje Gresini bude i příští rok dominovat světle modrá. S tímto zbarvením italský tým závodí už od roku 2022, kdy se stal satelitní stájí značky Ducati. Prezentace strojů pro letošní ročník se odehrála na okruhu Enza a Dina Ferrariových v Imole. Okrajově bude na motocyklech nadále zastoupena také červená, tentokrát ale v mnohem menší míře než loni.

Tým Gresini bude i letos závodit s rok starými motocykly Ducati Desmosedici. Na strojích z roku 2023 loni tým zažil jednu ze svých nejúspěšnějších sezon. Přispěl k tomu především Marc Márquez. Šestinásobný šampion, který ke stáji zamířil po odchodu z Hondy s cílem restartovat svou kariéru, vyhrál tři velké ceny a bronzový výsledek si připsal i v konečném pořadí. Stejného výsledku dosáhla stáj Gresini také mezi týmy. K tomu přispěl i Marcův bratr Álex. Ten obsadil v šampionátu osmou pozici a nejvíce zazářil na Sachsenringu, kde dojel hned za svým bratrem jako třetí.

Álex Márquez, který má s týmem platnou smlouvu až do roku 2026, bude součástí stáje také letos. Naopak jeho starší bratr se přesouvá do továrního týmu. Nahradí ho proto nováček Fermín Aldeguer. Devatenáctiletý mladík strávil uplynulé tři roky v Moto2 a vyhrál zde osm závodů. V šampionátu skončil nejlépe v roce 2023, kdy obsadil třetí příčku. Sezona 2024 pro něj skončila pátým místem.

Aldeguer má na rozdíl od Álexe Márqueze podepsanou smlouvu přímo s Ducati. Ta také platí do roku 2026.

 

Ducati

Právě na prezentaci továrního týmu Ducati se čekalo patrně nejvíce. Italská značka sice se svým zbarvením žádný velký šok nezpůsobila a zůstává nadále věrná své tradiční červené, v lyžařském středisku Madonna di Campiglio šlo ale o první případ, kdy se v rudých barvách stáje ukázal Marc Márquez. Šestinásobný mistr světa se letos stane novým týmovým kolegou Francesca Bagnaiy. Ten získal v MotoGP titul v letech 2022 a 2023.

Loni musel tovární tým Ducati po dvou mistrovských letech skousnout porážku. Bagnaiu totiž pokořil jezdec satelitního Pramacu Jorge Martín. Ani to mu ale nestačilo k zisku tovární sedačky. Ducati se totiž rozhodla dát přednost Marcu Márquezovi. Ten sice loni obsadil třetí příčku a získal o 116 bodů méně než Martín, v jeho prospěch ale hrála nejenom úspěšná historie, ale také marketingový potenciál.

Pro Márqueze byl přesto loňský rok velmi důležitý. Na konci sezony 2022 se totiž rozhodl opustit Hondu, kde od roku 2020 bojoval s častými zraněními a také se stále méně konkurenceschopným materiálem. Místo toho přistoupil na angažmá u stáje Gresini, která mu mohla nabídnout pouze rok starý motocykl Ducati. I s ním ale vyhrál tři velké ceny a ukázal, že se s ním stále musí počítat do nejužší špičky.

Na Márquezově oblečení už letos neuvidíme loga jeho dlouholetého sponzora Red Bullu. Dvaatřicetiletý jezdec na konci loňského roku spolupráci s rakouskou značkou ukončil. Důvodem je skutečnost, že sponzorem Ducati je Monster Energy, tedy konkurenční výrobce energetických nápojů.

VR46

Zářivě žlutá s bílou. Tým Valentina Rossiho bude letos pokračovat se stejným zbarvením jako loni. Italská stáj se po odchodu Pramacu k Yamaze stane hlavním satelitním týmem Ducati. I díky tomu dostane větší technickou podporu a jeden ze strojů letošní specifikace, který osedlá Fabio di Giannantonio. Jeho nový týmový kolega Franco Morbidelli pojede na na rok starém motocyklu.

Pro Di Giannantonia, který má až do konce roku 2026 smlouvu přímo s Ducati, půjde o druhou sezonu s týmem VR46. Do něj se přesunul loni po dvou letech u Gresiniho, kde sice dokázal jeden závod vyhrát, musel ale uvolnit místo Marcu Márquezovi. Loni dosáhl nejlépe na tři čtvrtá místa a přestože vynechal závěrečné dva závody kvůli operaci ramene, obsadil celkově 10. místo. Týmového kolegu Marca Bezzecchiho, který skončil dvanáctý, zdolal o 12 bodů.

Franco Morbidelli nahradí u týmu právě Bezzecchiho, který přechází k Aprilii. Vicemistr světa z roku 2020 a vítěz tří velkých cen v minulosti z jezdecké akademie Valentina Rossiho vzešel. Momentálně ale marně hledá svou někdejší formu. Po neúspěšném působení u tovární Yamahy v letech 2021-2023 se loni přesunul k Pramacu, kde závodil za dominantním motocyklu Ducati Desmosedici GP24. Zatímco jeho týmový kolega Jorge Martín si ale dojel pro titul, Morbidelli se nedostal ani jednou na stupně vítězů a celkově obsadil až deváté místo. S týmem VR46 má smlouvu na jeden rok.

 

KTM

Oranžová s tmavě modrou a dominantní logo hlavního sponzora Red Bull. Na motocyklech RC16 továrního týmu KTM nedojde oproti loňsku k žádným výrazným změnám.

Kde už se ale něco změní, je jezdecká sestava. U týmu sice i nadále zůstává jeho stálice Brad Binder, jehož kontrakt platí až do konce roku 2026, dostane však nového týmového kolegu. Tím se stává Pedro Acosta, který s rakouskou značkou podepsal víceletý kontrakt. Acosta do továrního týmu přechází z Gas Gasu, který do loňska fungoval jako satelitní stáj KTM.

V loňské nováčkovské sezoně potvrdil teprve dvacetiletý Acosta pověst zázračného dítěte, kterou si vysloužil mimo jiné ziskem titulu mistra světa Moto3 (2021) ve své premiérové sezoně a také titulem v Moto2 (2023). Loni dosáhl v MotoGP hned na pět pódiových umístění ve velkých cenách a na další tři ve sprintech. Blýsknul se mimo jiné v kvalifikaci na Velkou cenu Japonska v Motegi. Kvůli častým výpadkům ale nakonec skončil celkově až jako šestý, dva body za Bradem Binderem, který přitom stál na pódiu v jen jedné velké ceně.

Binder byl klíčovým tahounem na cestě za celkovým druhým místem KTM v hodnocení značek. Jeho týmový kolega Jack Miller se trápil. Australan nasbíral o 130 bodů méně než Binder a celkově obsadil až 14. pozici. Pro letošek se vrací k týmu Pramac, kde již v minulosti závodil. Tentokrát ale nepojede na motocyklu Ducati, ale na stroji Yamaha.

Tech3

Současně s továrním týmem KTM se ve čtvrtek v Malajsii představila i satelitní stáj Tech3. Francouzský tým bude mít letos identické zbarvení jako „fabrika“. Něco takového poukazuje mimo jiné na skutečnost, že spolupráce mezi oběma týmy bude letos užší.

Stáj Tech3 sice závodí s motocykly KTM již od sezony 2018, v posledních dvou letech byla ale stáj oficiálně prezentována jako tovární tým značky Gas Gas, tedy sesterského výrobce KTM. Tomu odpovídalo i červené zbarvení motocyklů. Gas Gas už nyní součástí názvu nebude a stáj se bude oficiálně jmenovat  Red Bull KTM Tech3.

Jezdecká sestava se změní kompletně. Kromě odchodu Pedra Acosty skončil u stáje po dvou nevýrazných sezonách i šampion Moto2 z ročníku 2022 Augusto Fernández, který se nově stane testovacím jezdcem Yamahy. Novou závodní dvojici utvoří několikanásobní vítězové velkých cen Maverick Viňales a Enea Bastianini. Španěl odešel od Aprilie, Bastianini musel u tovární Ducati uvolnit místo Marcu Márquezovi.

Yamaha

Yamahu letos budeme vídat tak, jak ji v posledních letech známe. Značka z Iwaty opět vyjede do akce s modro-černým zbarvením a logem hlavního sponzora Monster Energy. Tak je tomu již od roku 2019.

Nemění se ani jezdecká sestava. Její součástí zůstávají mistr světa z roku 2021 Fabio Quartararo a také Álex Rins. Oba jezdci mají s týmem podepsanou smlouvu až do konce roku 2026. Z Quartarara udělá nový kontrakt nejlépe placeného jezdce v současném startovním poli. Každý rok má pobírat základní plat ve výši 12 milionů euro.

Yamaha v současnosti zažívá těžké období. Poslední dvě sezony nevyhrála ani jeden závod. Loni skončil Quartararo až třináctý, Rins dokonce až osmnáctý. Tým nedosáhl dokonce ani na jediné pódium. To platí jako o sprintech, tak o hlavních velkých cenách.

Quartararo se rozhodl loni podepsat novou smlouvu i navzdory bídné výkonnosti. Francouz věří změnám, které Yamaha chystá. Pomoci má i skutečnost, že značka bude mít letos poprvé od roku 2022 i satelitní tým v podobě Pramacu. To byla jedna z Quartararových podmínek pro setrvání.

Pramac

U továrního týmu Yamahy zůstává satelitní zbarvení stejné, u Pramacu ale dojde po přechodu na motocykly japonské značky k výrazným změnám. Z motocyklů stáje zmízí velké množství červené a převažovat budou modrá s fialovou.

Změna barev má hned několik důvodů. Kromě již zmíněného přechodu od Ducati k Yamaze se k týmu připojuje také francouzský výrobce automobilů Alpine v podobě hlavního partnera. Titulárním partnerem zůstává Prima. Zastoupení Alpine ztělesňuje modrá, Primu zase fialová.

Tým, který loni získal zásluhou Jorgeho Martína jezdecký titul, mění se vstupem do nové éry také sestavu. Španěl odchází k továrnímu týmu Aprilie a jeho týmový kolega Franco Morbidelli se připojí ke stáji VR46. Do Pramacu naopak přicházejí Jack Miller i Miguel Oliveira. Miller má smlouvu do roku 2025, Oliveira do konce sezony 2026. Oba podepsali přímo s Yamahou.

Jack Miller nebude u týmu působit poprvé. Jeho součástí byl již v letech 2018 až 2020. Tehdy ale ještě stáj využívala motocykly Ducati, na kterých jezdila od roku 2004 až do loňska.

Honda

Na toto všichni čekali. Tovární tým Hondy bude po skončení třicetiletého partnerství se španělským olejářským gigantem Repsol závodit v červeno-bílo-modrých barvách, které jsou pro japonskou značku typické.

Repsol byl hlavním sponzorem Hondy od roku 1995. Celkem toto partnerství oslavilo 15 jezdeckých titulů, o které se postarali Mick Doohan (1995, 1996, 1997, 1998), Álex Crivillé (1999), Valentino Rossi (2002, 2003), Nicky Hayden (2006), Casey Stoner (2011) a Marc Márquez (2013, 2014, 2016, 2017, 2018, 2019). Mezi značkami skončila Honda suverénně na posledním pátém místě a v hodnocení stájí se tovární tým umístil jako poslední jedenáctý, dokonce až za satelitní stájí LCR.

Kvůli poklesu formy v posledních letech a také odchodu Marca Márqueze se ale Repsol rozhodl již loni snížit svou finanční podporu, což vedlo k tomu, že tovární tým značky už nezávodil se zbarvením, kde dominovala oranžová, ale s designem, který kombinoval prvky Hondy a Repsolu. Loni Honda zažila jednu z nejhorších sezon ve své historii a Repsol ze spolupráce vycouval.

Nejúspěšnější značka v historii loni nejenže nevyhrála, ale nepodívala se ani na stupně vítězů a jezdci továrního týmu dokonce ani jednou nepronikli do nejlepší desítky. Šampion z roku 2020 Joan Mir obsadil 21. příčku, jeho týmový kolega Luca Marini skončil dvacátý druhý.

Místo Repsolu budeme letos na motocyklech továrního týmu vídat loga Castrolu. Britský výrobce paliv a maziv se stává novým partnerem stáje. Již od roku 2016 podporoval stáj LCR. I spolupráce Hondy a Castrolu má dlouhou historii. Poprvé se tyto dvě značky spojily již v roce 1959, kdy se Honda poprvé účastnila populárního závodu na ostrově Man.

Kontrakt Lucy Mariniho na konci letošního roku vyprší. Joan Mir loni podepsal dvouletou smlouvu, což znamená, že by měl za Hondu jezdit kromě sezony 2025 také v roce 2026.

Naději na únik z výkonnostní mizérie představuje pro Hondu koncesní systém. Ten jí letos stejně jako Yamaze dopřeje větší svobodu při testování se závodními jezdci. Rovněž jí umožní během roku nasazovat více vylepšení, která se mohou týkat i motoru.

Ostatní týmy mohou vyvíjet motor pouze do prvního letošního závodu, pak bude vývoj pohonných jednotek zmražen na dobu dalších dvou let. Důvodem je snaha šetřit náklady a umožnit stájím soustředit se na vývoj nových motocyklů pro rok 2027, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla.

LCR

LCR použije již tradičně dvě různá zbarvení. Na motocykl vedený v červeno-zeleno-bílých barvách poukazujících na sponzora Castrol pojede Johann Zarco. Druhá červeno-bílo-černá motorka sponzorovaná společností Idemitsu bude patřit Somkiatu Čantrovi. Ten se stane historicky prvním Thajcem v MotoGP, když po sedmi sezonách nahradí Takaakiho Nakagamiho. Ten se nově stane testovačem HRC.

Pro Johanna Zarca půjde o druhý rok v barvách týmu. Francouz za stáj Lucia Cecchinella závodí jako stálý jezdec od loňského roku (tři starty absolvoval již v sezoně 2019). V sezoně 2024 obsadil celkové 17. místo, což z něj udělalo nejlepšího jezdce Hondy. Zarco se postaral rovněž o nejlepší výsledek značky ve velké ceně – v Thajsku dojel osmý. Na konci letošní sezony vyprší téměř 35letému jezdci kontrakt. Somkiat Čantra podepsal s LCR Honda smlouvu na jeden rok.

 


Foto: MotoGP

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.