Závěrečné předsezonní testy MotoGP v Thajsku zahájil nejrychlejším časem Marc Márquez. U továrního týmu Ducati ale přesto mají o čem přemýšlet. Loňský motocykl totiž funguje v řadě ohledů lépe než ten letošní.
Márquez vyhrál první den testů s časem 1:29,184. Ten ze svého motocyklu vydoloval až v závěrečných minutách. Nová posila továrního týmu Ducati využila skutečnosti, že se odpoledne ochladilo a teplota trati spadla z 52 stupňů pod 40. Během dne se startovní pole soustředilo kvůli vysokým teplotám především na závodní simulace.
This is how Day 1 flew by! ⚡️ @marcmarquez93, @alexmarquez73 and @FrankyMorbido12 were the fastest riders around Buriram today!#BuriramTest pic.twitter.com/FEbA008Pm8
— MotoGP™???? (@MotoGP) February 12, 2025
Márquez porazil svého mladšího bratra Álexe. Jezdec stáje Gresini dlouhou dobu vedl, nakonec ale za svým sourozencem zaostal o 465 tisícin sekundy. Třetí skončil s časem 1:29,683 Franco Morbidelli, který stejně jako Álex Márquez bude letos závodit na rok starém motocyklu Ducati.
Another day, another circuit, another test ????️
— Pertamina Enduro VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) February 12, 2025
Back on track for Day 1 of #BuriramTest ????@CUPRA_it #PertaminaEnduroVR46RacingTeam #MotoGP #FM21 #VR46 pic.twitter.com/XjNgf3gsX9
Právě srovnání letošního a loňského modelu značky Ducati budí během předsezonních testů velkou pozornost. Nejrychlejším jezdcem první série testů v Malajsii se totiž stal Álex Márquez, kdežto Francesco Bagnaia s Marcem Márquezem se shodovali na tom, že nový motocykl stále není tak silný v nájezdech do zatáček a při brzdění. A thajské testy se zatím nesou v podobném duchu.
Bagnaia s Márquezem totiž většinu dne odjezdili s loňským motorem, nikoli s tím letošním. Právě agregát z roku 2024 zatím jezdcům vyhovuje více a v tuto chvíli vše nasvědčuje tomu, že Ducati nakonec homologuje pro následující dva roky právě loňský motor. S novým motorem jezdci bojují při brzdění s rovnováhou. Bagnaiovi, který skončil ve středu po náročném dni až osmý, vyhovuje více rovněž loňský rám. Nedostatky spatřuje i u nové kapotáže.
Nebylo by to poprvé, co by se Ducati rozhodla použít rok starý motor. Stejný krok učinila již v sezoně 2021, kdy vstoupila do sezony s verzí z roku 2021 namísto té nové. Francesco Bagnaia si i přesto v této sezoně dojel pro svůj první titul. Motocykl GP24 loni dokázal vyhrát celkem 16 z celkových 20 velkých cen.
Připomeňme, že volba motoru je letos o něco důležitější než v předchozích letech. Značky totiž budou s vybranou pohonnou jednotkou závodit dva roky. Vývoj motoru je pro další dva roky zmražen za účelem snížení nákladů, aby se týmy mohly soustředit na vývoj motocyklů pro sezonu 2027, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla. Omezení pro vývoj motoru se netýkají Yamahy s Hondou. Jde totiž o výrobce s koncesí. Jejím prostřednictvím se Dorna snaží pomoci trápícím se značkám, aby stáhly svou ztrátu na konkurenci.
Stejně jako v posledních dvou dnech malajsijských testů se i tentokrát vešly do nejlepší desítky všechny značky. Čtvrtý čas zajel jezdec tovární Aprilie Marco Bezzecchi, pátý skončil Pedro Acosta (KTM), šestý Luca Marini (Honda), sedmý Johann Zarco (Honda), za osmým Francescem Bagnaiou se umístil Brad Binder (KTM) a nejlepší desítku uzavřel Jack Miller (Yamaha).
Pro Yamahu, kterou dostal Fabio Quartararo v Sepangu při všech třech dnech mezi nejrychlejší trojici, začaly thajské testy rozpačitě. Z továrního týmu byl tentokrát lepší Álex Rins, který obsadil 12. příčku. Fabio Quartararo skončil třináctý. Týmový kolega Jacka Millera u Pramacu Miguel Oliveira skončil sedmnáctý.
Do akce se vrátil Raúl Fernández. Pro jezdce stáje Trackhouse skončily testy v Sepangu již první den poté, co si při havárii v deváté zatáčce přivodil zlomeninu záprstní kosti, kvůli čemuž musel následně podstoupit operaci. Ve středu zajel Španěl devatenáctý čas.
Hello Buriram! ????#BuriramTest pic.twitter.com/BnEsc9iKb1
— Trackhouse MotoGP (@TrackhouseMoto) February 12, 2025
Úřadující šampion Jorge Martín a jezdec stáje VR46 Fabio di Giannantonio, kteří se v Malajsii rovněž zranili, v Thajsku chybí. Oba již podstoupili operace. Martín utrpěl zlomeniny záprstní kosti a nártních kostí. Di Giannantonio si zlomil levou klíční kost. Oba jezdci se chtějí vrátit na Velkou cenu Thajska, která na přelomu února a března otevře novou sezonu.
Za Martína v Thajsku opět zaskakuje testovací jezdec Aprilie Lorenzo Savadori. Ital ve středu obsadil poslední 21. příčku, jeho hlavním cílem je ale především testování vylepšení, ne zajíždění co nejrychlejších časů. Ve středu dopoledne se věnoval například elektronice.
Z nováčků byl nejrychlejší čtrnáctý Fermín Aldeguer. Jezdec stáje Gresini porazil patnáctého Aje Oguru i dvacátého Somkiata Čantru. Aldeguer ovšem upoutal pozornost především divokým nácvikem startu, při kterém dostal jeho motocykl smyk.
si me pasa a mi lo que a fermín aldeguer me tengo que ir a cambiar el mono https://t.co/TR8WGIHaEG
— J A V ! ???? (@javialfocea) February 12, 2025
Foto: MotoGP
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.