První etapa Rallye Dakar: Prokop čtvrtý mezi auty, Loprais s Macíkem na stupních vítězů v kamionech

Martin Prokop se posunul na čtvrtou příčku v kategorii automobilů a atakuje stupně vítězů. Aleš Loprais a Martin Macík na nich v kamionech už jsou. To a mnoho dalšího přinesla první etapa Rallye Dakar.

Po pátečním prologu už přišla v sobotu první pořádná zkouška. V Biše se uskutečnila první etapa o délce 413 měřených kilometrů. Na nich se soutěžící museli poprat s pískem, velkými kameny nebo stromy. Očekávalo se, že se bude taktizovat. V neděli totiž měla začít dvoudenní etapa Chrono 48 o délce téměř 1 000 měřených kilometrů. Loňský ročník, kdy byl tento formát zahrnut do podniku poprvé, jasně ukázal, že příznivá výchozí pozice bude na cestě za úspěchem klíčová.

Motorky: Sanders upevňuje vedení

Dva dny, ale pořád ten stejný vládce. Danielu Sandersovi patřila i první dlouhá etapa. V úvodu se sice přetahovali o vedení hlavní dva protagonisté loňského ročníku Ricky Brabec a Ross Branch, na 151. kilometru se ale chopil prvního místa Sanders. Od té doby už ho nikomu nepřepustil. V cíli porazil o 2 minuty a 4 sekundy Brabeca. Třetí Ross Branch zaostal o 2 minuty a 26 sekund. Celkově vede Sanders před Brabecem s náskokem 2 minut a 22 sekund. Manko třetího Branche činí 2 minuty a 38 vteřin.

"Ráno nefoukal žádný vítr, bylo proto celkem těžké předjíždět. Když jsem na asi sedmdesátém kilometru předjel Caneta, prach zmizel a já musel dohnat Rosse a kluky z Hondy, kteří jeli přede mnou. Když jsme dorazili na dotankování, udělal jsem pár navigačních chyb. Snažil jsem se ale, abych je co nejrychleji napravil a soustředil se jenom na roadbook," shrnul Sanders své vystoupení.

Možná se nyní domníváte, že Sanders se sobotním triumfem dostal do nezáviděníhodné situace, protože bude zítra muset otevírat Chrono 48. Jste však na omylu. Organizátoři totiž na poslední chvíli rozhodli, že startovní pořadí bude zítra oproti výsledkům první etapy otočené. Cílem bylo přinutit jezdce k tomu, aby se v sobotu vyhnuli taktizování a předvedli své maximum.

Největší překvapení pátečního prologu Edgar Canet se sice i v sobotu zpočátku drželo v nejlepší pětici, pak ale Španěl ztratil. Nakonec obsadil 15. pozici celkově a druhou v Rally2. V celkovém pořadí je čtrnáctý absolutně. V Rally2 je druhý se ztrátou 29 vteřin na vedoucího Tobiase Ebstera.

"Udržovali jsme slušné tempo, ale na 320. kilometru jsme ztratili kvůli navigační chybě 20 minut. Je potřeba se z takových věcí poučit," mrzelo Caneta.

Ani v sobotu se jezdcům nevyhnuly nehody. O jednoho ze svých jezdců tentokrát přišel tovární tým Hero. Na 68. kilometru totiž havaroval Sebastian Bühler, který si při nehodě poranil rameno. Později vyšlo najevo, že utrpěl zlomeninu klíční kosti. Tím pro něj soutěž skončila. Dakarského ducha v této situaci prokázal Skyler Howes. Jezdec Hondy u svého německého soupeře zastavil a čekal s ním na přílet lékařů. Čas, který u Bühlera strávil, mu byl v cíli odečten. Díky tomu mohl v etapě obsadit čtvrté místo.

"Takto jsem letošní rok začít nechtěl," posteskl si Bühler. "Děkuji týmu Hero, vše bylo připraveno dobře. Děkuji také vám všem za neustálou podporu a Skyleru Howesovi za pomoc," napsal dále na sociálních sítích.

Martin Michek zopakoval páteční 12. místo, celkově se však posunul na 11. příčku. Za zmínku stojí také výkon jeho týmového kolegy ze stáje Orion - Moto Racing Group Milana Engela. Ten skončil osmnáctý celkově a třetí v Rally2. Bronzová pozice mu patří i v průběžné klasifikaci Rally2. Absolutně je devatenáctý.

"Začátek byl opravdu drsný, nedarovali nám vůbec nic. Navigačně to byla šílenost, hodně se bloudilo a vracelo. Nejvíce pak v polovině etapy v horách, kde bylo hodně kamenitých cest, které nebyly vidět. Myslel jsem, že to na nich už nevyškrábnu. Bloudili ti nejlepší, ale také já. Vraceli jsme se," popisuje Michek nástrahy sobotní etapy. Českobudějovický jezdec řešil i problémy s navigací a tabletem. "Nešla mi moc dobře převíjet, respektive se rolovala po celých stránkách. Měl jsem s tím zádrhel," dodává.

Nebýt šestiminutové penalizace za překročení rychlosti, mohl Michek obsadit 10. pozici. Podle stáje Orion - Moto Racing Group se českobudějovický jezdec dopustil tohoto přestupku kvůli problémům s tabletem. Tým už poskytl FIM veškerá data a snaží se u organizátorů trest zvrátit.

Dušan Drdaj skončil na 22. pozici. David Pabiška obsadil 39. příčku, Jan Brabec čtyřicátou první, Jaromír Romančík čtyřicátou sedmou, Adam Peschel padesátou čtvrtou, Jiří Brož šedesátou třetí a Martin Prokeš sedmdesátou třetí. Dušan Drdaj je na 22. pozici i celkově. Davidu Pabiškovi patří 39. příčka, Jan Brabec je čtyřicátý, Jaromír Romančík čtyřicátý sedmý, Adam Peschel padesátý čtvrtý, Jiří Brož šedesátý třetí a Martin Prokeš sedmdesátý třetí.

Adam Peschel v sobotu poznal, jak umí být Dakar bolestivý. "Dnes jsem etapu málem nedojel. Kde nic tu nic, uprostřed písku se mi namotal ostnatý drát do zadního kola a to mě katapultovalo," vrací se ke své nehodě. "Ztratil jsem bohužel 15-20 minut, než jsem to stačil vyštípat," říká.

Jan Brabec už nyní ví, že ho v neděli potká penalizace 15 minut. "Čeká nás výměna motoru," prozradil na sociálních sítích.

Auta: Americký úsměv na závěr

V kategorii automobilů se během soboty přetahovala o vítězství především trojice Guerlain Chicherit, Saood Variawa a Lucas Moraes. Nakonec ale triumfoval někdo jiný - Seth Quintero. Původně se sice radoval Chicherit, Qunterovi ale bylo dodatečně vráceno zpět 95 vteřin. Tuto dobu totiž strávil u Laiy Sanzové. Španělka a její navigátor Maurizio Gerini havarovali na 330. kilometru. Z incidentu vyvázli nezraněni. Posádka měla už ráno problémy s převodovkou a poté se přidaly potíže s navigací. Nyní se snaží vůz opravit a vrátit se v neděli do soutěže.

"Je mi 22 let a právě jsme vyhráli dakarskou etapu mezi vozy T1. To je sen," neskrýval Quintero nadšení. "Jsem poctěn tím, že mohu být v takové pozici a nemohu se dočkat zbývajících dvou týdnů," říká Američan.

Quintero nakonec porazil Guerlaina Chicherita o 55 sekund. Třetí skončil Quinterův kolega u Toyota Gazoo Racing Saood Variawa. Devatenáctiletý Jihoafričan ztratil na vítěze 1 minutu a 48 sekund. Lucas Moraes obsadil nakonec až sedmou příčku. Brazilec v závěru záměrně zastavil, aby nemusel v neděli startovat mezi prvními. "Myslím si, že to bylo dobré rozhodnutí," uvedl.

Chicherit sice bojoval o vítězství, jeho etapa ale byla mnohem dramatičtější, než by se mohlo zdát při pohledu do výsledků. "Šli jsme do několika riskantních předjetí, zadní část auta se uvolnila a zablokovala výfuk, kvůli čemuž nás potkal menší požár," prozrazuje. Právě na tento problém podle svých slov doplatil. "Museli jsme zastavovat a ztratili spoustu času. Myslím si, že to byly čtyři nebo pět minut. Myslím si, že jinak bychom vyhráli," dodává.

Vzhledem k tomu, že se páteční prolog v kategorii automobilů do celkového pořadí nezapočítával, je nejlepší trojka absolutní klasifikace shodná jako nejrychlejší trojice sobotní etapy. Vede Quintero, za ním zaostává o 55 vteřin Chicherit a o 1 minutu a 48 sekund pozadu je Saood Variawa. Sobotní vítěz Henk Lategan skončil v sobotu až jako dvacátý čtvrtý. Odtud mu na Quintera chybí 14 minut a 16 sekund.

Českým fanouškům udělal radost Martin Prokop. Jihlavský jezdec zvládl nástrahy sobotního testu ve čtvrtém nejrychlejším čase. Stejná pozice mu patří také absolutně. Na třetího Variawu přitom ztrácí pouze 1 sekundu a navíc je v tuto chvíli nejlépe umístěným Fordem. Jezdci továrního týmu Carlos Sainz, Mitchell Guthire, Mattias Ekström a Nani Roma figurují na osmém, jedenáctém, patnáctém a sedmnáctém místě.

Prokop a jeho navigátor Viktor Chytka se na konci vypořádali i s nezáviděníhodnou situací. "Posledních sto kilometrů bylo navigačně hrozně těžkých. Rozbily se nám navigační přístroje. Viktor ale odvedl skvělou práci a našli jsme cestu. Myslím si, že jsme předjeli spoustu aut. Jelikož nám nefungovaly navigační přístroje, tak jsme nemohli používat ani Sentinel (bezpečnostní systém - pozn. red.). Motorky nás proto trápily. Pak i jedno auto. Zkoušeli jsme ho dojet. Asi nás ale neviděl v zrcátku. Byli jsme přímo vedle něj, ale nepustil nás. Až před cílem malinko zavrávoral. V těch 80 kilometrech, co jsme jeli v jeho prachu, jsme určitě něco nechali," domníval se.

Na rozdíl od motorkářů odstartují automobily do Chrono48 v pořadí, kterého dosáhly v sobotu. I Sébastien Loeb se proto rozhodl rozehrát taktickou hru. V závěru první etapy záměrně se svou Dacií Sandrider zastavil, aby nabral časovou ztrátu a mohl tak v neděli začínat zezadu. I proto je nyní devítinásobný šampion WRC až jako dvacátý pátý se ztrátou 14 minut a 16 vteřin.

"Cílem nebylo zajet rychlý čas, proto jsme se na konci rozhodli, že na pár minut zastavíme, abychom se zítra vyhnuli startu z první pozice," nezastíral francouzský matador. "Každý hrajeme tu stejnou hru," doplnil.

Připomeňme, že podobný přístup Loeb zvolil už loni. Tehdy záměrně nabral před dvoudenní etapou více než dvacetiminutovou ztrátu. Dokonce schválně minul jeden průjezdní bod, aby dostal 15 trestných minut. Kvůil tomu se sice propadl na devátou pozici, dvoudenní etapu ale poté vyhrál a posunul se na třetí místo. V závěru soutěže dokonce atakoval lídra Carlose Sainze, poškozené závěšení v předposlední den ho ale odsoudilo "jen" ke třetí příčce.

Loeb nebyl jediným jezdcem, který se rozhodl riskovat. Takticky k sobotě přistoupil také jeho týmový kolega z Dacie Násir al-Attíja. Katařan, který se poučil z loňska, skončil na 21. pozici. "Nebyla to lehká etapa. Brali jsme to s klidem a vyhýbali se chybám. Na závěrečných kilometrech nás potkal defekt a asi na 15 minut jsme zastavili. Chtěli jsme se ujistit, že budeme zítra startovat zezadu. Obětovali jsme spoustu času, ale bylo to důležité. Loni jsme zariskovali a pořádně se z toho poučili," říká pětinásobný dakarský vítěz.

Aliyyah Kolocová je čtyřicátá šestá. Karlu Trněnému patří 61. pozice. Dvacetiletá závodnice se musela poprat nejenom s defekty pneumatik, ale také s jízdou bez předního skla na více než polovině trasy. "Nenarazili jsme do ničeho silného, jen jsme očesávali větve. Bohužel jedna z nich nám poškodila okno natolik, že jsme ho pak museli vykopnout,"říká.

V kategorii Challengers probíhal boj o vítězství mezi Nicolasem Cavigliassem a Goncalem Guerreirem. Rozdílem čtyř vteřin triumfoval Cavigliasso. Třetí skončil Abdulaziz al-Kuwari. Vítěz prologu Corbin Leaverton obsadil pátou pozici. V SSV triumfoval obhájce vítězství Xavier de Soultrait. Následovali Francisco Lopez Contardo a vítěz prologu Brock Heger.

Kamiony: Van den Brink utíká v čele, Loprais a Macík za ním

Loni vyhrál na Rallye Dakar Martin Macík, letošní ročník ale prozatím patří jinému kamionu sestrojenému v jeho sedlčanských dílnách MM Technology. Mitchel van den Brink totiž navázal na triumf z prologu i v první měřené etapě. 23letého mladíka z Nizozemska následovali dva čeští zástupci. Druhý Aleš Loprais ztratil 1 minutu a 40 sekund, třetí Martin Macík zaostal o 2 minuty a 29 vteřin.

Etapa dala Van den Brinkovi zabrat. "Bylo to těžké a také dlouhé. Na cestě byla spousta stromů a lesů. Museli jsme tím vším s naším kamionem projet. Nevím, koho napadlo poslat kamion přes les, ale zvládli jsme to. Vyhnuli jsme se všem stromům, dojeli jsme do cíle a jsme šťastní. Nejtěžší to bylo v lese. Bylo docela náročné držet tempo a vyhnout se stromům," uvedl Nizozemec.

"Dnešní etapa byla opravdu výživná. Bylo tam všechno kromě dun. Stromy, skoky, díry, obtížná navigace i hodně prachu," říká Loprais, který hned v úvodu utrhl anténu svého Iveca. Patrně se tak stalo po kontaktu se stromem. "Asi padesát minut jsme jeli v prachu za jednou buginou. Byly to nervy, ale věřím, že i ostatní to měli hodně zajímavé. Na to, že jsme museli předjet tolik aut, včetně několika kamionů, je výsledek hodně pěkný," dodává.

Macík musel dojet posledních 100 kilometrů s poškozenou spojovačkou."Čekal jsem, že to bude masakr - a byl. Slušně jsme se zapotili všichni, a to včetně Bohouše. V první půlce jsme potkali spoustu aut, takže jsme chvílemi díky prachu moc neviděli. V druhé půlce jsme se pro změnu svezli po balvanu, takže posledních 100 kilometrů fakt stálo za to," sdělil své dojmy.

Martin Šoltys zaznamenal čtvrté místo. Vajdotas Žala, který letos přechází do kamionů z kategorie aut, byl ještě na 92. kilometru nejrychlejší ze všech a po druhém místě z prologu navazoval na slušnou formu. Nakonec obsadil pátou pozici.

"Nejhorší byly stromy. Auto je hrozně otrhaný, ale snažil jsem se větvím vyhýbat. Máme proražená dvě kola, ale ty jsme dofukovali celou cestu. V půlce etapy nám zazlobil intercooler. Ale nakonec jsme jeli dál, protože bychom to nebyli schopni opravit. Bolí mě za krkem, všichni tři jsme docela unavení,“ nechal se Šoltys slyšet v cíli.

Tomáš Vrátný obsadil i přes tři defekty pneumatik 13. místo. Karel Poslední skončil patnáctý, Tomáš Tomeček dvacátý osmý a Dušan Randýsek třicátý.

Dakar Classic: Obhájce vítězství jde do čela

Souběžně s Rallye Dakar se letos už popáté koná také Dakar Classic. Jedná se o soutěž pravidelnosti a navigačních schopností určenou pro historické automobily vyrobené nejpozději v roce 2005. Pro soutěžící jsou přichystány kratší a méně náročné trasy než v případě hlavní soutěže.

Také u klasiků byla sobotní etapa prvním testem, který se započítával do celkové klasifikace. Vítězem se stal držitel loňského triumfu Carlos Santaolalla před Juanem Morerou a Jurajem Šebaljem.

Ondřej Martinec obsadil 28. pozici. Jan Vinš skončil šedesátý první, Jiří Hušek sedmdesátý druhý, Igor Pazdera sedmdesátý třetí, Jan Bárta osmdesátý třetí a Barbora Holická osmdesátá pátá.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Foto: Martin Prokop via Facebook

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.