Motorky před Dakarem: Zotavený Brabec hájí korunu před Branchem a spol., Michek chce více než loni

Ricky Brabec obhajuje loňské prvenství, nedávné zranění ho ovšem staví vůči svým konkurentům do složité pozice. O úspěch usiluje i česká devítka v čele s Martinem Michkem, jehož cílem je lepší než desáté místo. Taková bude kategorie motocyklů při 47. ročníku Rallye Dakar.

„Při Marocké rallye jsem se zranil, což trochu přibrzdilo moji přípravu. Utrpěl jsem zlomeninu holenního plata,“ vrací se Brabec k říjnovému incidentu. V posledních týdnech tak měl dakarský vítěz z let 2020 a 2024 co dělat. „Jsem o pár týdnů pozadu,“ přiznává. „Lékaři se o mě ale skvěle starali a vrátili mě zpět do hry. Během posledních pěti týdnů jsem trénoval navigaci a doma jsem jezdil na endurových tratích. Cítím, že více jsem se připravit nemohl,“ dodává.

Jezdec Hondy si při honbě za třetím prvenstvím bude muset dávat pozor především na Rosse Branche. Botswanský závodník, který hájí barvy indické značky Hero, už loni podlehl Brabecovi jen těsně a musel se spokojit se druhým místem. Poté se ale stal mistrem světa v dálkových rallye.

Konkurenci ale může Brabec hledat také ve vlastních řadách. Na první dakarský triumf si totiž brousí zuby i další jezdci Hondy. Mezi nimi najdeme loni třetího Adriena van Beverena, Skylera Howese, Toshu Schareinu a Pabla Quintanillu. Osmatřicetiletý jezdec z Chile se na Dakar vydává už potřinácté a v rámci elitní kategorie RallyGP jde letos o nejzkušenějšího účastníka. Jeho nejlepšími výsledky jsou druhá místa z let 2020 a 2022.

U týmu Hero bude mít vysoké ambice na dobrý výsledek také José Ignacio Cornejo. Pro něj půjde o první Dakar v barvách indické značky. V předchozích šesti letech závodil za Hondu. Tovární tým KTM vysílá do boje trojlístek složený z Daniela Sanderse a bratrů Benavidesových – Kevina a Luciana.

Právě Kevin Benavides je po Rickym Brabecovi druhým dakarským vítězem, kterého letos najdeme ve startovní listině.  Argentinec vyhrál nejprve v roce 2021 s Hondou a poté také před dvěma lety s KTM. Do letošního ročku ale vstupuje v podobně komplikované situaci jako Brabec. V květnu se totiž ošklivě zranil při motokrosovém tréninku. Při nehodě si poškodil nervová vlákna v mozku, zlomil si pažní kost, poškodil si vřetenní nerv a také si poranil krční páteř. Z toho důvodu po většinu roku 2024 nezávodil.

„Co se týče boje o vítězství, tak je to v tuto chvíli mnohem složitější než kdy předtím,“ nezastírá 35letý jezdec. S přípravou je ale v rámci možností spokojen. „Probíhalo to velmi dobře. Spoustu času jsem strávil v posilovně a také na kole. Prioritou bylo dát se dohromady. To jsem zkombinoval s nějakou dobou strávenou na motorce a zafungovalo to dobře. Jsem připraven,“ prozrazuje.

Bez tří šampionů

Pokud se vám zdá, že ve startovní listině nemůžete najít jména bývalých vítězů, jako jsou Matthias Walkner, Sam Sunderland nebo Toby Price, je to správné tušení. Ani jeden z těchto jezdců totiž letos v Saúdské Arábii nenastoupí. Minimálně ne v kategorii motorek.

Walkner, který musel vynechat už loňský Dakar, se stále zotavuje z četných zranění, která utrpěl při vážné nehodě v Kalifornii v závěru roku 2023. U Price a Sunderlanda je situace odlišná. Dvojice se totiž přesouvá do kategorie automobilů, kde letos nastoupí s vozem Toyota Hilux T1+. Price usedne za volant, Sunderland bude navigovat.

Všichni tří zmínění závodníci byli v minulosti významnými členy rodiny KTM. Walkner na Dakaru triumfoval s rakouskou značkou v roce 2018. Price slavil v letech 2016 a 2019, Sunderland ovládl ročníky 2017 a 2022. V posledním případě sice hájil barvy značky Gas Gas, která stejně jako KTM spadá do koncernu Pierer Mobility AG, ve skutečnosti ale závodil pouze na „přelakovaném“ motocyklu KTM.

Michek chce víc

Česká republika bude mít v kategorii motocyklů tradičně početné zastoupení. Barvy naší země bude hájit hned devět jezdců. Jsou jimi Martin Michek, Jan Brabec, Milan Engel, Martin Prokeš, David Pabiška, Jiří Brož, Dušan Drdaj, Jaromír Romančík a Adam Peschel.

Největší naděje budou fanoušci vkládat do Michka. Českobudějovický závodník totiž na Dakaru už dvakrát dosáhl na desáté místo. Podařilo se mu to v letech 2021 a 2023. Tím vyrovnal výkon Stanislava Zlocha z roku 1998. Tyto tři výsledky představují česká motorkářská maxima v celé historii Rallye Dakar.

Michek by se letos chtěl od Zlocha odpoutat. „Dvakrát desáté místo v celkovém pořadí na Dakaru je magickým úspěchem. Ale já jsem cílevědomý, chci to posouvat. Jako celý tým chceme mít úspěch,“ říká Michek, který sestavu stáje Ervína Krajčoviče utvoří společně s Milanem Engelem a Martinem Prokešem.

Martin Michek vstupuje do soutěže jako papírově nejlepší Čech. Tím nejzkušenějším je ale David Pabiška. Brzy padesátiletý závodník se slavné dálkové soutěže zúčastní už pošestnácté. Tradičně nastoupí v kategorii Original by Motul, tedy v klasifikaci pro jezdce startující bez asistence mechaniků. V Original by Motul pojede také Jaromír Romančík.

Úplnými nováčky ve startovním poli jsou Jiří Brož a Adam Peschel. Oba už sice zkušenosti s dálkovými soutěžemi mají, jméno si ale každý udělal v jiných disciplínách.

Brož se prosadil především na okruzích. Dvakrát se stal mistrem republiky v kategorii Supersport a v roce 2009 nastoupil také do podniku mistrovství světa této třídy v Brně. Jeho tým Montáže Brož Racing se příležitostně objevoval také v mistrovství světa třídy Moto2. Adam Peschel je známý především jako motocyklový kaskadér. V této disciplíně se stal vicemistrem Evropy. Třikrát dosáhl na stříbro i v mistrovství republiky.

Letošní Rallye Dakar se koná už pošesté na území Saúdské Arábie. Začne se v pátek 3. ledna prologem v Biše. Do cíle jezdci dojedou 17. ledna v Šubajtá. Na závodníky čeká 12 etap, během kterých budou muset zdolat kolem 7 000 kilometrů. Pro motorkáře, kteří pojedou v pěti etapách jinou trasu než auta, z toho bude 5 146 kilometrů měřených.

Organizátoři nachystali účastníkům velmi náročnou první polovinu. Hned jako druhá etapa se totiž uskuteční dvoudenní Chrono48. Tento formát si odbyl na Dakaru premiéru loni. Pro motorkáře bude v jejím rámci nachystáno 947 měřených kilometrů. Čtvrtá a pátá etapa se pojede jako maratonská, což znamená, že jezdci stráví noc bez mechaniků a se všemi případnými opravami si budou muset poradit sami. Ve druhém týdnu soutěže je potrápí duny pouště Rub al-Chálí.

Foto: Honda Racing Corporation, Red Bull KTM Factory Racing, Orion - Moto Racing Group, Hero MotoSports, Adam Special Peschel via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.