Loňský vítěz Martin Macík zajel v kategorii kamionů třetí čas, o který se dělí s Martinem Šoltysem. Daniel Sanders byl nejlepší mezi motocykly, Henk Lategan v automobilech a Martin Michek s Martinem Prokopem skončili mezi druhé desítce. Tak začal 47. ročník Rallye Dakar.
Na úvodní den organizátoři soutěžícím přichystali 29 kilometrů dlouhou a rychlou etapu, která se konala v Biše v blízkosti startovního kempu. Na soutěžící čekaly převážně písčité cesty a keře. Tentokrát nešlo ani tak o pořadí jako spíše o získání co nejvýhodnější pozice pro první plnohodnotnou etapu. Deset nejrychlejších motorkářú a deset nejlepších v kategorii automobilů si totiž mohlo vybrat, odkud zítra odstartuje. Motorkářům se výsledky prologu započítávaly i do celkového hodnocení, v případě automobilů to tak nebylo.
Počítá se s tím, že během prvního týdne soutěže se bude hodně taktizovat. Vždyť součástí první poloviny soutěže jsou jak dvoudenní etapa Chrono 48 (5.-6. ledna), tak maratonská etapa (8.-9. ledna). Jezdci si tak hned na úvod projdou pořádným očistcem.
KTM se možná v současnosti potýká s finanční krizí a nad její budoucností visí velký otazník, po pátečním prologu ale měla rakouská značka důvod k úsměvu. Dal jí ho především Daniel Sanders. Australan zvládl prolog v čase 16 minut a 51 vteřin, což mu vyneslo vítězství.
"Bylo fajn shodit ze sebe nervozita. Jel jsem celkem čistě. Sice jsem pár chyb udělal, ale to se stává. Když jedete naplno, tak zkrátka minete pár zatáček. Tlačíte na to trochu moc, takže nebezpečí se může z ničeho nic objevit," hodnotil Sanders své vystoupení.
Třicetiletý jezdec bude doufat, že se v dalších dnech nezopakují události z ročníku 2022. I tehdy se sice Sandersovi podařilo vyhrát úvodní prolog, na sedmé etapě ale havaroval a utrpěl zranění levé paže, což ho ze soutěže vyřadilo.
Sanders v pátek porazil o 12 vteřin Rosse Branche ze stáje Hero. Botswanský jezdec skončil druhý i na loňském Dakaru. Současně se v roce 2024 stal mistrem světa v dálkových rallye.
???? It's already Wheelie time! ????#Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/efbPKT2HRa
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2025
O největší překvapení dne se v motocyklech postaral bezpochyby Edgar Canet. Devatenáctiletý mladík, kterého KTM podepsala teprve před Štědrým dnem, zazářil nejenom nejrychlejším časem v rámci Rally2, ale především celkovým třetím místem. Trasu prologu navíc zdolal stejně rychle jako Ross Branch. Dvojice tak ztrácí v tuto chvíli na vedoucího Sanderse shodně 12 sekund.
"Bylo to opravdu skvělé a super rychlé," pochvaloval si Canet. "Neztratil jsem se. Sice jsem dojel někoho před sebou a ocitl se v prachu, ale to je v pořádku. Prozatím si myslím, že jsem odvedl dobrou práci, tak uvidíme zítra při první etapě, která bude delší," dodává.
Útok loňského vítěze Rickyho Brabeca na třetí triumf začal čtvrtou pozicí. Jezdec Hondy zaostal za prvním místem o 18 sekund. Američan vstupuje do letošního ročníku po složité přípravě. Při říjnové Marocké rallye totiž utrpěl zlomeninu holenního plata, což ho v tréninku zbrzdilo.
"Dneska to bylo v pohodě. Nebylo to špatné, ale ani nijak úžasně. Bylo dobré odstartovat soutěž prologem, mohli jsme se pořádně rozjet a odstranit nedostatky," říká Brabec. Američan nezastírá, že v nejbližších dnech bude hodně taktizovat. "Probereme to a pak si vyberem pozici pro zítřek. Bude to trochu složité. Doufejme, že zítřek zvládneme a do Chrono48 vstoupíme v dobré pozici," prozrazuje.
Brabecův týmový kolega a takzvaný "prologový král" Tosha Schareina začal letošní Dakar pátou pozicí. Zajímavostí je, že Španěl loni dokázal v mistrovství světa vyhrát prolog na každé soutěži, které se zúčastnil. Tentokrát ale byla situace jiná. "Dojel jsem pár aut a ta mi překážela. Snažil jsem se jet prostě čistě a hlavně se dostat do cíle," popisuje.
Martin Michek potvrdil pozici nejlepších českého jezdce a obsadil 12. pozici. Jezdec stáje Orion - Moto Racing Group se ale před soutěží nechal slyšet, že takový výsledek by pro něj v cíli rozhodně dostačující nebyl. Českobudějovický závodník chce letos vylepšit svá desátá místa z let 2021 a 2023. Ty představují společně s desátou pozicí Stanislava Zlocha z roku 1998 české dakarské maximum v kategorii motocyklů.
V cíli prologu nebyl jezdec stáje Orion - Moto Racing Group na sto procent spokojen. "Asi na 15. kilometru jsem ztratil deset nebo patnáct vteřin," přiznává. "Prolog byl jinak hezký, krásný. Snažil jsem se jet na maximum a věděl jsem, že podobně to pojmou všichni," dodává.
Dušan Drdaj obsadil 26. pozici. Milan Engel skončil třicátý osmý, motocyklový kaskadér Adam Peschel debutoval solidním 45. časem, Jan Brabec začal 47. místem, Jaromír Romančík čtyřicátým osmým, David Pabiška padesátým pátým, Martin Prokeš šedesatým čtvrtým a Jiří Brož sedmdesátým devátým.
Badass riders in full flow ???????? #Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/cWU8MTLX7w
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2025
S opatrností začal dvojnásobný vítěz z let 2021 a 2023 Kevin Benavides, který zajel pouze 24. čas. Ze strany argentinského závodníka šlo pravděpodobně o strategický tah, jehož cílem bylo vyhnout se situaci, kdy by musel do sobotní etapy startovat jako první.
O tom, že se při prologu sice nedá Rallye Dakar vyhrát, ale za to prohrát, se přesvědčil jezdec značky Sherco Harith Noah. Ind byl sice loni nejlepším v rámci kategorie Rally2, letos ale na podobný úspěch zcela jistě nenaváže. Při prologu totiž havaroval a utrpěl zlomeninu zápěstí. Tím pro něj soutěž končí a nyní bude muset na operaci.
Dacia, Ford. Právě tyto dvě značky a jejich nové speciály byly před startem Dakaru skloňovány nejvíce. V prologu ale byla nejrychlejší osvědčená Toyota HIlux T1+. Postaral se o to Henk Lategan. Jihoafričan se vrací na Dakar po dvou letech. Loni chyběl kvůli zraněnému ramenu.
"Nebylo to perfektní, pár chyb jsme tu a tam udělali. Jinak to ale byla do brá etapa. Už na začátku jsme chytli dobré tempo. Obvykle se na krátkých etapách trápím a potřebuji zhruba dvacet kilometrů, abych se rozehřál. Věděli jsme ale, že to bude velmi důleité pro zítřejší startovní pozici, takže jsme na to trochu zatlačili," vysvětluje Lategan svůj přístup.
Podle Jihoafričana nešlo o bezproblémovou etapu. "Terén byl vážně záludný a tempo vysoké. Jelo se ve velkých rychlostech a bylo tam hodně úzkých míst, která jste sice mohli projet velmi rychle, když jste se trefili, ale také to mohlo dopadnout dost špatně. Klidně jste mohli dostat defekt nebo něco takového," dodává.
Ford a Dacia se ovšem do nejlepší trojice také vešly. Druhý skončil se ztrátou jedné vteřiny Mattias Ekström, 20 sekund ztratil na vítěze třetí Násir al-Attíja.
Slušnou premiéru s vozem nejvyšší kategorie zažil Rokas Baciuška. Litevec, který přesedl do Toyoty Hilux stáje Overdrive ze třídy Challenger, zajel na úvod čtvrtý čas. Sedmý skončil Sébastien Loeb s druhou Dacií Sandrider. Do nejlepší desítky se vešel i Ford Raptor Naniho Romy, který obsadil devátou příčku.
The flying Fords of @CSainz_oficial @mattiasekstroem and @NaniRoma ???? #Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/TzkIVLv24z
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2025
Premiéra bývalých vítězů v kategorii motocyklů Tobyho Price a Sama Sunderlanda v kategorii motocyklů začala 12. místem. Třináctý skončil Martin Prokop, dvacátá devátá Aliyyah Kolocová a čtyřicátý sedmý Karel Trněný.
???? Both two-time Dakar winners in the bike category, @tobyprice87 and @Sundersam are now teaming up in Ultimate. And they’re already flying! ????????#Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/QEaC9jvAwu
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2025
Loňský vítěz Carlos Sainz obsadil na úvod 25. pozici.
The flying Fords of @CSainz_oficial @mattiasekstroem and @NaniRoma ???? #Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/TzkIVLv24z
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2025
Druhý muž loňského ročníku Guillaume de Mevius může být rád, že se prolog do celkového pořadí nezapočítává. Belgičana totiž potkal defekt pneumatiky. Kvůli něm ztratil více než čtyři minuty a obsadil tak až 111. příčku.
V kategorii Challenger kralovali na úvod junioři Red Bullu. Zvítězil Corbin Leaverton před Goncalem Guerreirem. Třetí skončil Nicolas Cavigliasso. V SSV triumfoval Brock Heger před Jeremiasem Gonzalezem a Xavierem de Soultraitem.
V kategoriích Challenger a SSV zažívají letos premiéru vládci čtyřkolek z posledních čtyř ročníků - Alexandre Giroud (2022, 2023) a Manuel Andújar (2021, 2024). Giroud začal v kategorii Challenger 25. místem, Andújar zajel osmý čas v SSV.
When it all goes... sideways! ???? #Dakar2025 pic.twitter.com/TAaRaGys3v
— DAKAR RALLY (@dakar) January 3, 2025
Očekávaný souboj Čechů a Nizozemců začal v kategorii kamionů lépe pro Nizozemce. Nejrychlejší byl Mitchel van den Brink s Ivecem sestrojeným v sedlčanských dílnách stáje MM Technology, která letos obhajuje prvenství spolu s Martinem Macíkem.
Macík zahájil letošní Dakar třetím časem, když na Van den Brnika ztratil 23 vteřin. Mezi dvojici se vklínil Litevec Vajdotas Žala. Toho jsme dosud mohli na Dakaru vídat v kategorii automobilů, letos ale zažívá premíéru v kamionech.
"Bylo to tvrdé, bylo to rozježděné, protože před kamiony startovala hromada jiných strojů. Jeli jsme tak, jak bylo potřeba. Jeli jsme tak, jak bylo potřeba. Bohouše terén vůbec nerozhodil, i když pár křovisek jsme projeli. Se třetím místem jsme spokojení a těšíme se na zítřejší první etapu. Uvidíme, jak moc se bude prášit," uvedl Macík v cíli.
Stejný čas jako vítěz z roku 2024 zaznamenal Martin Šoltys ze stáje Buggyra. Ten letos premiérově startuje na Dakaru se speciálem Tatra Buggyra EVO3. S ním měl jet už loni, na poslední chvíli se ale zranil a tak ho nahradil Pascal de Baar. Hned na úvod zažil horké chvilky. „Bohužel jsme trefili kámen, takže jsme asi trošičku poničili ráfek na zadním levém kole. Ale jinak to bylo super a máme dobré tempo,“ prozrazuje.
Aleš Loprais skončil šestý, Tomáš Vrátný dvanáctý a Karel Poslední šestnáctý. Rychlé asistence Dušan Randýsek a Tomáš Tomeček zaznamenali 27., respektive 29. příčku.
Souběžně s Rallye Dakar se letos již popáté koná Dakar Classic. Jedná se soutěž pravidelnosti a navigačních schopností určenou pro historické vozy z roku 2005 a starší. Ta se však koná na kratších trasách a v méně náročném terénu.
V prologu byl nejlepší Juan Morera s Porsche 959. Druhý skončil loňský vítěz Carlos Santaolalla (Toyota HDJ 80) a třetí Marco Ernesto (Mitsubishi Pajero). Z Čechů dopadl nejlépe Ondřej Martinec, který byl s vozem Toyota Land Cruiser 90. Jan Vinš (Mitsubishi Pajero) skončil šedesátý pátý, Barbora Holická (Citroën 2CV) sedmdesátá, Igor Pazdera (Tatra T815-2) osmdesátý, Jiří Hušek (Tatra 815) osmdesátý sedmý a Jan Bárta (Mitsubishi Pajero) devadesátý třetí.
Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE
Foto: MM Technology
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.