Neděle na Dakaru: Loprais vyhrává etapu, Macík vede už o více než dvě hodiny

Aleš Loprais se stal vítězem sedmé etapy Rallye Dakar v kategorii kamionů. Martin Macík zase navýšil své průběžné vedení na více než dvě hodiny.

Sedmá etapa letošního ročníku Rallye Dakar se konala jako okružní v Davádmí. Pro motorky a auta byly přichystány dvě odlišné trasy. Motorkáři absolvovali 411 měřených kilometrů, auta o sedm více. Na trase čekaly výzvy v podobě písku, dun, kamenů nebo rostlinstva.

Nedělní etapu provázely komplikace. Místo jejího startu bylo odsunuto o 43 kilometrů. V sobotu byly totiž mnohokrát vyslány do akce helikoptéry a musely přes noc zůstat na trase šesté etapy. Organizátoři proto čekali, až vrtulníky doletí do místa dějiště sedmé etapy.

Během dne se pak v problémech ocitly automobily. Řada z nich bloudila na 158. kilometru kvůli chybné poznámce v roadbooku. Pořadatelé se proto rozhodli dvacetikilometrový úsek před tímto bodem a dalších 20 kilometrů za tímto bodem nezapočítávat.

Motorky: Sanders potvrzuje, kdo je tady pánem

Daniel Sanders přesvědčivě kráčí za svým premiérovým vítězstvím na Rallye Dakar. Australan dnes zúročil včerejší taktizování, kdy záměrně zvolnil, aby neskončil příliš vpředu a nemusel tak otevírat etapu. Dnes se mu tato "investice" vrátila v podobě pátého letošního etapového triumfu. Tolik vítězství si během jednoho Dakaru připsal jezdec naposledy v ročníku 2016. Tehdy se to podařilo Sandersovu krajanovi Tobymu Pricovi.

"Bylo to velmi rychlé. V technické části na začátku hodně pršelo. To ale bylo jenom na začátku. Trať byla docela mokrá, což nás nutilo k opatrnosti, abychom nedělali chyby při navigaci. Rychlost byla dobrá, hlava také, takže to byl mnohem lepší den než včera," měl radost.

Tovární tým KTM obsadil v etapě první dvě místa. Stříbrným umístěním se totiž blýskl devatenáctiletý nováček Edgar Canet. Vítěz klasifikace Rally2 ztratil na Sanderse 3 minuty a 36 sekund. Se ztrátou 3 minut a 47 vteřin skončil třetí Tosha Schareina. Španěl, který je v průběžném pořadí nejbližším Sandersovým pronásledovatelem, se dlouho s australským jezdcem přetahoval o etapový triumf.

Rozdíl mezi Sandersem a Schareinou v průběžném pořadí narostl na 15 minut a 33 sekund. Třetí zůstává se ztrátou 26 minut a 7 sekund Adrien van Beveren. Loňský vítěz Ricky Brabec skončil dnes až desátý. Celkově sice zůstává čtvrtý, jeho manko na Sanderse ovšem narostlo na 33 minut a 19 sekund. Američanův sen o třetím prvenství se tak pomalu rozplývá.

Z českých motorkářů dopadl v etapě nejlépe Jaromír Romančík. Ten po smazání 15minutové penalizace a dalších 10 minut kvůli problémům s roadbookem obsadil 17. místo. Jeho týmový kolega Dušan Drdaj, který v neděli bojoval se svalovou horečkou, skončil dvacátý osmý, Milan Engel dvacátý devátý, Jan Brabec třicátý šestý, David Pabiška čtyřicátý šestý, Martin Prokeš čtyřicátý sedmý a Adam Peschel padesátý. Jiří Brož byl klasifikován jako sedmdesátý.

Průběžně zůstává Dušan Drdaj sedmnáctý. Milan Engel je dvacátý sedmý, Jaromír Romančík dvacátý osmý, Jan Brabec třicátý čtvrtý, David Pabiška třicátý osmý, Adam Peschel čtyřicátý sedmý a Jiří Brož šedesátý pátý.

Jiří Brož během etapy spadl a od té doby se potýkal s bolestí kolene. Po dojezdu do cíle etapy navštívil zdravotnické centrum.

Auta: Lateganovo vedení v ohrožení

V motocyklech si lídr upevnil pozici, v rámci kategorie automobilů se situace naopak významně zdramatizovala. Jazíd al-Ráží sice skončil až šestý, ukrojil ale podstatnou část z náskoku celkového lídra Henka Lategana, který obsadil až 15. příčku. Jezdec továrního týmu Toyoty sice zůstává v čele průběžného pořadí, Ráží je ale pozadu o pouhých 21 vteřin. To je rozestup, který se při uvážení obvyklých rozestupů v pořadí jednotlivých etap prakticky rovná nule.

Pro Moraese jde o první etapový triumf na letošním Dakaru. Brazilec v cíli nezastíral, že mu pomohl start ze zadních pozic. "Upřímně, měli jsme štěstí. Nacházely se totiž před námi všechny stopy. Neměli jsme proto co ztratit a hodně jsme tlačili na pilu," uvedl.

Lategan po dojezdu cítil, že to mohlo být lepší. "Byl tam jeden kaňon, kde se každý ztratil. Byli jsme trochu nervózní, když jsme tam jeli, protože jsme viděli auta přijíždět ze všech stran. Nakonec jsme projeli celý kaňon a našli správnou cestu. Z asi sedmého místa jsme se posunuli na první a pak jsme nějakou dobu jeli první. Udělali jsme jednu nebo dvě navigační chyby. Na začátku jsme měli defekt. Nebylo to špatné, jsme spokojení, že jsme našli ten waypoint. Ale perfektní to nebylo," řekl.

Díky tomu, že zajel Mattias Ekström druhý čas a Násir al-Attíja čtvrtý, upevnil si Švéd celkové třetí místo. Před jezdcem Dacie má aktuálně k dobru 11 minut a 32 sekund.

Český jezdec Martin Prokop se tentokrát do nejlepší desítky nevešel. Jihlavský jezdec byl klasifikován až jako sedmnáctý. Aliyyah Kolocová obsadila 26. pozici a Karel Trněný padesátou.

Průběžně zůstává Martin Prokop na 12. místě. Aliyyah Kolocová je čtyřicátá osmá a Karel Trněný padesátý čtvrtý.

V kategorii Challenger triumfoval Corbin Leaverton před Jásirem Saídánem a Pauem Navarrem. Nicolas Cavigliasso sice ztratil téměř pět minut na Goncala Guerreira, Argentinec ale stále vede před svým soupeřem o 30 minut a 37 sekund. Třetí zůstává Paul Spierings.

V SSV byl nejlepší Jeremias González Ferioli. Druhý skončil Brock Heger a třetí Francisco Lopez Contardo. Heger navýšil svůj náskok před týmovým kolegou Xavierem de Soultraitem už na 1 hodinu, 35 minut a 54 vteřin. Francouzský jezdec musel v neděli opravovat. Třetí zůstává Francisco Lopez Contardo.

"V polovině etapy jsme narazili do kamene tvrdším způsobem, než je obvyklé. Ohnulo se řízení a my přišli o posilovač. Bez něj to bylo opravdu těžké. O padesát kilometrů později definitivně selhalo i řízení a museli jsme opravovat," popisuje De Soultrait své peripetie. Francouz si uvědomuje, že další zaváhání už si nyní nemůže dovolit. "Předevčírem nás zlobilo rameno řízení, kvůli čemuž jsme přišli o něco mezi hodinou a hodinou a čtvrt. Dnes to byl náš druhý problém a třetí už si nemůžeme dovolit," chápe.

 

Kamiony: Loprais vyhrává, Macík posiluje pozici

Kategorie kamionů přinesla v neděli další český triumf. Nejrychleji se s nástrahami etapy vypořádal Aleš Loprais. Na druhé pozici skončil Vajdotas Žala a třetí příčku obsadil Martin Macík. Jezdec stáje MM Technology ale mohl být spokojen. Jeho hlavní pronásledovatel Mitchel van den Brink totiž skončil až pátý a na sedlčanského jezdce ztratil přes 18 minut. Rozestup mezi dvojicí tímto narůstá na 2 hodiny, 8 minut a 2 sekundy.

"Byla to pěkná etapa. Byla sice trochu těžká a my museli několikrát zastavovat, nechtěli jsme to ale Mitchelovi usnadnit, takže jsme si hlídali, jak na tom je. Bylo to docela v pohodě. Měli jsme dobré tempo, ačkoli nebylo nijak výjimečné. Museli jsme být opatrní a zároveň rychlí. Ostatní na to tlačí. Včera to byl Mitchel, dnes Aleš. Musíme si to hlídat a držet si své tempo. Kamion je na tom dobře a my jsme s ním velice spokojení," uvedl Macík po dojezdu.

Aleš Loprais zůstává celkově třetí. Manko frenštátského jezdce na druhého Mitchela van den Brinka ale není nedohnatelné. Nizozemec má k dobru 22 minut a 45 sekund.

Martin Šoltys skončil v etapě desátý a průběžně zůstává čtvrtý. Karel Poslední obsadil 14. pozici, Tomáš Vrátný patnáctou. Průběžně je Tomáš Vrátný jedenáctý, Karel Poslední čtrnáctý.

Dakar Classic: Santaolalla uniká

V soutěži pravidelnosti a navigačních schopností pro historické vozy s názvem Dakar Classic uniká na čele Carlos Santaolalla. Loňský vítěz si připsal další etapové prvenství, když porazil Juraje Šebalje a Lorenza Traglia. Před Tragliem už má nyní Španěl náskok 20 bodů. Třetí zůstává Maxence Gublin.

Z Čechů je na tom pořád nejlépe třicátý osmý Jiří Hušek. Igoru Pazderovi patří 39. místo, Ondřeji Martincovi čtyřicáté deváté, Janu Bártovi šedesáté,  Barboře Holické šedesáté deváté a Janu Vinšovi sedmdesáté.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE


Foto: Loprais Team

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.