Safety car slaví padesátiny. Jeho premiéra v Kanadě přinesla chaos

Safety car byl ve formuli 1 použit poprvé 23. září 1973 ve Velké ceně Kanady v Mosportu Parku. Před závodní pole se vydalo žluté Porsche 914.

Za volant usedl občasný pilot F1 Eppie Wietzes. Auto se vydalo na trať ve 32. kole jako reakce na velkou havárii, do níž se zapojil Jody Scheckter v McLarenu a Françoise Ceverta s Tyrrellem. Díky tomu mohly na okruh vyjet sanitky a traťoví komisaři mohli uklidit množství trosek rozesetých po trati. Zavedení safety car ve formuli 1 bylo důsledkem několika velmi drastických havárií během sezony 1973. Šlo hlavně o události během Velké ceny Nizozemska v Zandvoortu, které si vyžádaly život Rogera Williamsona.

Premiéra safety car je zajímavé i díky kvůli kontroverzím a zmatkům, které vyvolal, když se v Mosport Parku objevil. Vůz byl vypuštěn chybně před Howdenem Ganleyem ve voze Iso-Marlboro IR, prvním monopostu F1 Franka Williamse. To umožnilo několika jezdcům, včetně pozdějšího vítěze Petera Revsona, získat náskok jednoho kola.

Musíme si uvědomit, že se tehdy dělal všechno ručně a i časy se měřili stopkami. Žádná elektronika. Takže když lidé z ředitelství závodu viděli Ganleyho hned za safety car, předpokládali, že by on měl být při restartu první. Podle toho umožnili jiným jezdům ho předjet, aby tomu odpovídalo pořadí. Ale to byl velký omyl.

To vedlo například k tomu, že boss Lotusu Colin Chapman vyhodil do vzduchu čepici jako tradiční oslavu vítězství. Myslel si totiž, že vyhrál jeho pilot Emerson Fittipaldi. Ale chyba lávky, Brazilec byl nakonec druhý se ztrátou 32,7 sekundy. Vedení závodu však trvalo dlouhé tři hodiny, než svůj omyl napravilo a vítěznou trofej dostal Revson. Toto rozhodnutí ovšem Fittipaldi dodnes zpochybňuje.

Přestože se tak stalo v roce 1973, přesná pravidla pro použité safety car stanovila FIA až v roce 1992. Od roku 2000 pilotuje safety car Němec Bernd Mayländer.

Foto: Archiv a Mercedes-Benz Media

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.