Souboj McLarenu s týmem Chip Ganassi Racing o Alexe Paloua připomněl, že kontrakty pilotů jsou často jablkem sváru.
Neděje s eto každý den, abye se právní kontroverze promítly do světa sportu. Když k tomu však dojde, stává se to rychle hlavní zprávou. Ať už jde o zakázání účasti Marie Šarapové na tenisovém okruhu WTA v roce 2016 kvůli dopingu, vyhoštění Novaka Djokoviče z Austrálie v roce 2022, či intenzivní bitvy mezi PGA Tour a LIV Golf, vždy tyto kontroverze zastínily skutečný. Formule 1 není výjimkou.
Týmy F1 spolu nebojují jen na závodní dráze. Konflikty často přechází do bitev v soudních síních. Jde hlavně o kontrakty, neboť každý jezdec má smluvní závazek vůči svému týmu. V 73leté historii F1 se ukázalo, že zápasy mimo trať jsou stejně důležité jako ty na trati. Za Velkými cenami se často skrývá složitá právní krajina, a tyto bitvy mnohdy určují budoucnost jezdce. Ponořme se nyní do světa právních kontroverzí ve formuli 1.
Ayrton Senna (Toleman TG184) - Monaco Grand Prix - 1984. #F1 pic.twitter.com/WoFVIygKCZ
— F1_Historical (@Historical_F1) July 28, 2021
V prostředí formule 1 je několik skutečných legend. Ayrton Senna je jendou z nich. Brazilský jezdec, v mládí označovaný Nelsonem Piquetem za "Taxikáře z Sao Paula", se stal jedním z největších jepilotů, které tento sport kdy poznal. Díky své rychlosti a perfektní kontrole vozu rychle stoupal na vrchol. A to díky Tolemanovi, který mu nabídl místo jezdce v nováčkovské sezoně 1984. Ale jako každý úspěšný příběh, ani ten Sennův nebyl bez problémů.
Velkým talentem byl Senna v juniorských šampionátech, a týmy F1 o něj začaly rychle projevovat zájem. Prvním, kdo využil příležitosti a angažoval jej, byl Toleman. Brazilec své schopnosti potvrdil. I když mu britská stáj nemohla poskytnout Sennovi vůz, který by pravidelně bojoval o vítězství, dokázal s ním vyhrát na vodě vyhrát v Monaku, když porazil řadu zkušenějších rivalů. V tom okamžiku si každý tým uvědomil, jaký talent v sobě tento nováček má.
Tehdejší inženýr Tolemanu Pat Symonds pro francouzské Auto Hebdo zavzpomínal, jak probíhala jednání se Sennou. "Diskutovali jsme s ním o jeho platu pro sezonu 1985. A poté jsme zjistili, že nejen mluvil s Lotusem, ale dokonce s nimi podepsal smlouvu. Šéf týmu Alex Hawkridge byl vzteklý. Nechtěl to nechat bez reakce, a proto suspendoval Ayrtona pro Monzu."
Po Sennově absenci v GP Itálie Toleman obrátil s žalobou na Lotus, ale Senna se pro rok 1985 nakonec rozhodl pro Lotus. Po třech sezonách v týmu přešel v roce 1988 k McLarenu, kde získal tři mistrovské tituly.
Ride onboard with Jean Alesi and the Ferrari 643 at the 1991 Belgian GP.
— Paul McGinnes ???? (@PaulMcG92) July 28, 2023
Turn up the volume and enjoy the sounds of a V12 engine! ????#BelgianGP #BelgiumGP #F1 pic.twitter.com/NJp9NaqozF
Po debutu v roce 1989 se Jean Alesi rychle stal v očích mnohých stoupající hvězdou, výkony v Tyrrellu mu vynesly široké uznání. Ferrari nechtělo příležitost propásnout a začalo s ním jednat o kontraktu na rok 1991. Ale o Francouze se začal zajímat i Frank Williams, protože chtěl pro svůj tým ty nejlepší jezdce. Podle spekulací britský tým dokonce Alesimu udělal Francouzi velmi lákavou nabídku.
Kontroverze vypukla, když začaly kolovat zvěsti, že Alesi se už s Williamsem dohodl. To by ale znamenalo konflikt s jeho stávajícím závazkem vůči Ferrari. Nakonec však Alesi zůstal věrný Ferrari a jezdil pro Scuderii pět sezon. Williams místo něj angažoval Mansella, který v roce 1992 získal titul mistra světa.
Ride onboard with Jenson Button, as he takes his first pole-position at the 2004 Imola GP.@CrystalRacing | @JensonButton#ImolaGP | #F1 pic.twitter.com/lWBeoADn1c
— Paul McGinnes ???? (@PaulMcG92) May 17, 2023
Jestli máme v kariéře Jensona Buttona hovořit o jedné významné sezoně, je pochopitelně rok 2009 a titul s týmem Brawn GP. Ale ještě předtím, než se stal mistrem světa, zažil dramatický ročník 2004. Ten rok pravidelně jako pilot BARu bojoval v čele startovního pole hned za dominantním Ferrari. Vzhledem k tomu všichni předpokládali, že zůstane s BAR i v blízké budoucnosti. K všeobecnému překvapení však oznámil, že tým opustí a v roce 2005 se připojí ke stáji BMW-Williams.
Jenže vyšlo najevo, že Button byl smlouvou zavázán zůstat v barvách stáje BAR i pro sezonu 2005 a jeho manažeři ho mystifikovali. Když se problém dostal k právnímu rozuzlení, FIA dospěla k závěru, že Button nemůže svou smlouvu s BAR pro rok 2005 za žádných okolností porušit. Button o tom nedávno řekl: "Moje kariéra začala jen pár let předtím, než jsem udělal tu chybu. Contract Recognition Board (Rada pro uznání smluv) mi přestup zabránila, takže jsem zůstal v BARu, který se stal Hondou, která se stala Brawnem! Takže to bylo správné rozhodnutí."
Vloni měl tým Alpine jezdeckou sestavu Esteban Ocon - Fernando Alonso a byl si jistý, že oba piloti budou pokračovat v jeho barvách i nadále. Po vítězství v šampionátech F3 a tým z Enstone podepsal s Oscarem Piastri smlouvu o pozici třetího pilota. Po neočekávaném odchodu Alonsa do Aston Martinu však Alpine obratem vydal prohlášení, že Piastri bude za tým v roce 2023 jezdit v Grand Prix. Jenže Piastri se od tohoto prohlášení veřejně distancoval na sociálních sítích: "Příští rok nebudu jezdit pro Alpine."
Vzhledem k tomu, že by se dostal do formule 1, považovali mnozí lidé Piastriho rozhodnutí za hloupé. Objevovaly se spekulace, že to mohl udělat jen tehdy, pokud už měl jistotu jiného místa. A měly pravdu. O měsíc McLaren oznámil Piastriho jako svého letošního jezdce po boku Landa Norrise. Po ztrátě dvou pilotů během necelého měsíce nebyl Alpine s takovým vývojem spokojený a požadoval za svou investici do Piastriho odškodnění. Ačkoliv se situace nedostala k soudu, mezi Otmarem Szafnauerem a Zakem Brownem panovalo napětí. Nakonec ale Alpine podepsal smlouvu s Pierrem Gaslym a svůj požadavek zrušil.
Alex Palou, španělská senzace IndyCar, v zámří debutoval v roce 2020. Poté, co si zazářil hned první sezoně, ho angažoval tým Chip Ganassi Racing. A hned s ním dokonce vyhrál titul, když bojoval s pilotem stáje Arrow McLaren Patem O’Wardem. U Ganassiho zůstal i nadále a tým v polovině loňského orku vydal tiskovou zprávu, ve které uvedl, že uplatnil opci a Palou zůstane v jeho barvách. Ale Španěl hned tuto zprávu popřel s tvrzením, že on žádné prodloužení smlouvy nepodepsal.
Zájem o něj totiž projevil boss McLarenu Zak Brown a dokonce se s ním dohodl na účasti v programu Testing of Previous Cars - tedy testování starších monopostů F1. Coby letošní rezervní pilot F1 měl v příští sezoně jezdit v IndyCar za Arrow McLaren s výhledem dostat se do formule 1. Jenže Španěl teď oznámil, že nemá v plánu dohodu s McLarenem dodržet.
Na toto prohlášení reagoval Brown dopisem svým zaměstnancům v Arrow McLaren. Uvedl: „Je to nesmírně zklamání vzhledem k závazku, který nám (Palou) dal jak přímo, tak veřejně, a naši významné investici do něj na základě tohoto závazku. Po jeho týmovém sporu minulého podzimu nám Alex potvrdil svůj závazek vůči Arrow McLaren, což bylo reflektováno ve smlouvě, kterou s námi uzavřel.“
Tento příběh ještě neskočil. Pomyslný míč je teď na straně McLarenu. Jestli sáhne po žalobě, bude to ještě velké drama.
Foto: Penske Entertainment Group a McLaren F1
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.