Esapekka Lappi slaví po téměř sedmi letech své druhé vítězství ve WRC. Jezdec stáje Hyundai ovládl Švédskou rallye. Na stupních vítězů ho doplnili druhý Elfyn Evans a třetí Adrien Fourmaux, který se dostal na pódium poprvé v životě. Naděje hlavního favorita Kalleho Rovanpery na celkový triumf vyhasly již v pátek po nehodě.
„Cítím se sakra dobře. Dost dlouho jsem se snažil své druhé vítězství získat. Rád bych poděkoval milionu lidí, ale pravděpodobně bych zapomněl na spoustu z nich. Velké díky ale patří Cyrilovi (šéf týmu Cyril Abiteboul – pozn. red.) za to, že si mě nechal v týmu i přesto, že se mi nepodvedla druhá polovina loňské sezony. Teď je to o hodně jiné. Děkuji tedy týmu a také rodině,“ neskrýval své nadšení Lappi, který má letos ve třetím voze Hyundai v plánu jen vybrané podniky.
Jak již finský závodník nakousl, na svůj druhý triumf se načekal pořádně dlouho. Jeho jediný předchozí triumf mezi elitou totiž přišel již v červenci roku 2017 ve Finsku. Tehdy ještě závodil za Toyotu. Na své první vítězství tenkrát bývalý mistr Evropy (2014) a šampion WRC 2 (2016) dosáhl už při svém čtvrtém startu s autem elitní specifikace.
Lappi and Ferm's exceptional moment. A win worth celebrating! ???????? pic.twitter.com/iXV3eGZpss
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 18, 2024
Již před začátkem letošní Švédské rallye se zdálo, že by se Lappi mohl stát černým koněm soutěže. Díky absenci při Rallye Monte Carlo totiž v první etapě startoval jako jeden z posledních vozů Rally1, což ho podobně jako Kalleho Rovanperu do velké výhody. Očekávalo se totiž, že jezdci startující vpředu doplatí na roli „prohrnovačů sněhu“ a budou tak ztrácet čas. To se nakonec potvrdilo.
Na čtvrteční úvodní superspeciálce se sice Lappi trápil s přilnavostí a skončil až sedmý, od pátku se ale věci začaly obracet k lepšímu. Již ráno povyskočil na čtvrtou příčku a když pak na závěrečném dopoledním testu odstoupili po nehodě Kalle Rovanperä s Ottem Tänakem, už byl rázem druhý za Takamotem Kacutou. Japonce přeskočil na závěrečné rychlostní zkoušce dne a poté už vedení nepustil. Situaci mu usnadnila mimo jiné i skutečnost, že Kacuta na sobotní druhé rychlostní zkoušce boural.
That winning feeling! ???? pic.twitter.com/blqNjm4D1O
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 18, 2024
Vítězem soutěže se sice stal Esapekka Lappi, nejvíce bodů si ale domů paradoxně nedováží. Ještě více jich posbíral Elfyn Evans. Jezdec Toyoty sice obsadil druhou pozici, stal se však vítězem závěrečné etapy a rovněž zajel druhý nejrychlejší čas na powerstage. To mu v kombinaci se třetí pozicí po sobotě dává podle nového systému dohromady 24 bodů. Lappi sice vyhrál soutěž a také po sobotě se nacházel v čele, sedmé místo v neděli mu ale vyneslo jen jeden bod a sedmý čas na powerstage žádný. Tím pádem zakončil víkend se ziskem 19 bodů.
„Myslím si, že můžeme být s tímto výsledkem spokojeni, zvláště po tom, jak pro nás víkend začal a co se stalo v pátek,“ hodnotil Brit svůj výkon.
Elfyn gave it his all on the #WolfPowerStage - just 0.1s slower than the current fastest time, despite this huge moment! ⏱️ pic.twitter.com/crkv0oFBMs
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 18, 2024
Pilot Toyoty v pátek doplácel na to, že musel startovat jako jeden z prvních. Od šesté rychlostní zkoušky, do které Thierry Neuville nemohl odstartovat včas kvůli problémům s palivovým čerpadlem, se navíc posunul na první startovní pozici. Zrovna v pátek odpoledne bylo zahajování rychlostní zkoušky kvůli hustému sněžení velmi nevýhodné. Trojnásobný vicemistr světa tak ztrácel a den zakončil na šesté pozici s téměř dvouminutovou ztrátou na Lappiho. I za to ovšem mohl být rád. Na třetí rychlostní zkoušce se totiž roztočil o 360 stupňů a měl štěstí, že neskončil v závěji.
Evans zpočátku dokonce pochyboval o tom, zdali Neuville měl skutečně problémy nebo šlo z jeho strany jen o mazaný taktický krok: „Řekl bych, že duch soupeření se tímto vytratil. Se soudem bych ale rád počkal, nerad bych řekl něco, čeho bych potom litoval,“ komentoval Evans situaci bezprostředně po skončení šesté „erzety“.
Neuville, který za pozdní příjezd na start dostal čtyřicetisekundovou penalizaci, podobná obvinění odmítl: „Elfyn byl v tankovací zóně dříve než my a tím pádem viděl, že nám auto nestartuje. Měl by tedy něco takového vědět,“ ohradil se.
Ve zbytku soutěže zažil Neuville podobný posun dopředu jako jeho hlavní soupeř. Pátek sice zakončil na 11. pozici, později ale vystoupal na čtvrtou příčku. K tomu si připsal body za třetí místo v nedělní etapě a za třetí čas na powerstage, kterou dokončil i přesto, že mu během ní upadlo zadní křídlo. Tyto výsledky znamenají, že Belgičan zůstává lídrem šampionátu. Před Evansem má k dobru tři body.
Stupně vítězů zkompletoval ve Švédsku třetí Adrien Fourmaux. Francouz předvedl po Rallye Monte Carlo další bezchybný výkon a obsadil třetí příčku, která pro něj znamenala první pódium ve WRC. Pilot M-Sportu, který ztratil druhé místo ve prospěch Evanse až během posledního dne, se nachází na třetí pozici i celkově.
Times for SS11 at @RallySweden
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 17, 2024
1) @AdrienFourmaux 13:56.6
2) @thierryneuville +1.5
3) @ElfynEvans +4.8 pic.twitter.com/FzBFeUI2Lm
Rovanperä, Tänak a Kacuta se po svých problémech vrátili do hry a byli klasifikováni na 39., 41. a 45. místě. Všichni ale nakonec získali body. Zatímco na powerstage Rovanperä vyhrál, Tänak skončil čtvrtý a Kacuta pátý, v nedělní klasifikaci bral Rovanperä druhé místo, Tänak čtvrté a Kacuta šesté.
So fast, even the helicopter hustles to keep up ???????? pic.twitter.com/eBWl0JFzPG
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 17, 2024
Z jezdců Rally1 si připsal body také Lorenzo Bertelli. Italský soukromník, který se po roční pauze vrátil na světovou scénu s Toyotou GR Yaris, obsadil desáté místo. Naopak s nulou odcházel Grégoire Munster. Zatímco v pátek počínání lucemburského nováčka zkomplikovalo rozbité okno a defekt pneumatiky, jehož výměna mu kvůli zamrzlé pistoli sebrala spoustu času, v sobotu zapadl ve sněhové závěji a nabral další ztrátu. V cíli nakonec obsadil 23. příčku.
Kategorie WRC 2 se odehrávála pod taktovkou Olivera Solberga. Jezdec stáje Toksport WRT porazil se Škodou Fabií RS Rally2 o více než minutu Samiho Pajariho, který startoval s Toyotou GR Yaris Rally2. Za Finem následoval další Yaris, tentokrát v rukou Georga Linnamäeho. Estonec zaostal za Pajarim pouze o 2,5 sekundy a mohly ho mrzet hodiny, které ho potkaly v sobotu.
Solberg se neblýskl pouze vítězstvím ve WRC 2. V celkovém pořadí totiž dokázal těžit z problémů favoritů a skončil pátý. Po pátku figuroval dokonce na třetí pozici. V tom mu pomohly povětrnostní podmínky. Odpoledne totiž hustě sněžilo a čím více vzadu jezdec startoval, v tím větší výhodě byl. Nastala tak kuriózní situace, kdy se vozy slabší specifikace Rally2 byly schopny měřit s elitou. Kromě Solbergova celkového třetího místa stál za zmínku i výkon Linnamäeho na páté rychlostní zkoušce, kterou vyhrál.
"Třetí místo s vozem kategorie Rally2 je neuvěřitelné a v mé domácké rallye je to tak trochu sen," byl syn mistra světa z roku 2003 Pettera Solberga nadšený ze svého pátečního výsledku.
Radost mu ale pochopitelně udělalo hlavně vítězství ve WRC 2: "Úžasné. To byl ale víkend. S tolika lidmi, s takovou atmosférou. Byla tu rodina a přátelé. Takové vítězství je úžasné," neskrýval nadšení.
Oliver Solberg races to WRC2 glory at home in Sweden! ???????? pic.twitter.com/HVQZTPAYpL
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 18, 2024
Solbergův případ byl vůbec prvním v historii, kdy se auto druhé kategorie ukázalo po prvním plnohodnotném dni soutěže na celkových stupních vítězů. V minulosti už jsme sice mohli vidět slabší auto v elitní trojici celkového pořadí, k něčemu takovému ale docházelo většinou po úvodních krátkých superspeciálkách.
Českým barvám Švédská rallye mnoho radosti nepřinesla. Jan Černý sice po vítězství v Monte Carlu kraloval kategorii WRC 3 i v úvodu první etapy druhého podniku, na páté rychlostní zkoušce ale havaroval a tím pro něj páteční účinkování skončilo. V sobotu se sice vrátil zpět do akce, kvůli následkům nehody z první etapy ale nakonec přece jen odstoupil.
Filip Kohn obsadil ve WRC 3 11. příčku. Druhý český reprezentant se v pátek musel vypořádat s dvojitým defektem.
Vítězem kategorie WRC 3 se stal Mille Johansson před Rometem Jürgensonem a Eamonnem Kellym. Stejnou podobu měla také nejlepší trojice juniorského hodnocení.
Rallyeové mistrovství světa pokračuje během posledního březnového víkendu podnikem Safari Rallye v Keni.
Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE
Foto: Hyundai Motorsport
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.