Po více než čtyřiceti letech sjel z výrobní linky v Kopřivnici poslední vůz modelové řady Tatra 815.
Dnes (25. února) se zaměstnanci Tatra Trucks rozloučili se symbolem českého automobilového průmyslu. Model T 815 provázel značku od roku 1983 a jeho vývoj pokračoval i po revoluci. Nyní ho v nabídce plně nahrazují novější generace Tatra Force a Tatra Phoenix.
„Automobily T 815 se staly legendou. Vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. Byly páteří české armády, sloužily hasičům, na stavbách i v průmyslu. Jde o nejpočetnější modelovou řadu Tatry vůbec," uvedl Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks odpovědný za výzkum a vývoj.
Na poslední jízdu vyprovodily vůz tři legendární stroje z Muzea nákladních automobilů Tatra: dakarský speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý“ II č. 635, slavná Tatra 815 GTC z expedice Tatra kolem světa a klasická sklápěčka Tatra 815 S1.
„Chci poděkovat všem, kteří se na vývoji a výrobě této řady podíleli. T 815 pomohla Tatře přežít krizová období po roce 1989 a dlouho zůstávala jejím hlavním prodejním pilířem. Dnes její štafetu přebírají nové modely, které, věřím, budou dále šířit dobré jméno Tatry,“ řekl Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks.
Celkem bylo vyrobeno 158 065 vozů všech variant řady T 815, včetně předsériových kusů. Model prošel několika modernizacemi, mezi něž patřily verze Armax, Force či Jamal. I když se výroba uzavírá, technická řešení této legendy stále žijí v současných modelech Tatry, které si zachovávají její charakteristický koncept podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle odpruženými polonápravami. Tatra tak pokračuje ve své tradici výroby robustních nákladních vozidel, která splňují nejnáročnější požadavky zákazníků po celém světě.
Foto: Tatra
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.