Dakar jako zatěžkávací zkouška pro aditiva. Tomeček testuje v Saúdské Arábii kvalitu Metabondu

Metabond Megasel. Tak zní název aditiva, které při letošní Rallye Dakar testuje ve své Tatře 815 Tomáš Tomeček. Tým velezkušeného jezdce vyrazil s produkty této společnosti také na Africa Eco Race.

"Jsme rádi, že se Tomáš Tomeček rozhodl přijmout naši nabídku a vyzkoušet naše produkty v tak extrémních podmínkách, jako je Rallye Dakar a Africa Eco Race," říká zástupce společnosti Metabond Jan Holler. "Je to pro nás jedinečná příležitost ukázat, že Metabond může zlepšit nejen výkon, ale i spolehlivost motorů a to i v těch nejtěžších závodních situacích. Věříme, že výsledky tohoto testu prokáží přínos dodatečné aditivace a třeba přesvědčí další profesionály o výhodách používání našich produktů," dodává Holler.

Kamiony Tatra 815 Tomáše Tomečka otestují během ledna dva druhy aditiv. Sám Tomeček využívá na Dakaru, kde nastupuje jako rychlá asistence pro buginy kategorie SSV stáje South Racing, výrobek Megabond Megasel. Jedná se o aditivum do nafty, které je určeno vznětovým motorům. Jeho přínos spočívá v tom, že čistí a maže vstřikovací systém se spalovacími prostory, díky čemuž palivo lépe hoří. Hlavní výhodou je zvýšení cetanového čísla paliva o 8 %. To přináší nižší spotřebu a současně vyšší výkon motoru.

Při Africa Eco Race se týmové Tatry 815, s nimiž plní roli sběrných kamionů Petr Foltýn a Leopold Paďour, spoléhají na Metabond Truck. Tento produkt značka představuje jako moderní bezpopelné aditivum pro motory užitkových vozidel a doporučuje ho pro všechny typy naftových motorů včetně těch s redukcí NOx. Metabond Truck pomáhá kamionům k vyššímu výkonu, rovněž prodlužuje životnost motoru a také zlepšuje mazání. Hlavní výhodu představuje efektivní snižování spotřeby paliva při současné ochraně motoru a také významné zredukování škodlivých emisí.

Kvalita nafty v Saúdské Arábii a Africe je rozdílná. Při Rallye Dakar se využívá čistá a také měkčí. "Auto nejde tolik za plynem. Nafta je také suchá, potřebuje více mazat," přidává Tomeček další odlišnosti.

"Rádi bychom, aby nafta co nejlépe hořela, poskytovala co nejvíce energie pístům, a my měli co největší výkon. Také bychom chtěli, aby ten přípravek co nejlépe pomohl čistit trysky a celý spalovací motor. Aby nám ty motory vydržely co nejdéle," přeje si Tomeček. Od výrobku Metabond Truck očekává následující. "Rádi bychom, aby se podařilo trochu snížit teplotu v motoru, snad i nepatrně zvýšit výkon. A hlavně, aby to náš vzduchem chlazený dvanáctiválcový motor značky Tatra co nejlépe mazal," prozrazuje.

Jakožto rychlá asistence vozí Tomáš Tomeček během Rallye Dakar někdy i více než tunu náhradních dílů. Za dva týdny odjede téměř 7 800 kilometrů. K tomu je třeba vzít do úvahy i skutečnost, že Tatra 815 dojela po vlastní ose až na technické přejímky do Barcelony. Stejně dlouhou cestu absolvuje i v lednu. To vše dává dohromady dalších 4 000 kilometrů.

Rallye Dakar se letos Tomeček účastní už poosmnácté. Jde o čtvrtý start v roli rychlé asistence, což znamená, že hlavní úlohou českého matadora není útok na výsledek, ale být po ruce buginám stáje South Racing v případě technických problémů. V minulosti se Tomeček zvládl na Dakaru prosadit mezi nejlepší. V dobách, kdy se ještě závodilo v Africe, dosáhl na stupně vítězů dvakrát - v roce 1999 obsadil třetí příčku a ročník 2003 mu přinesl stříbro. Tomeček uspěl i jako navigátor legendárního Karla Lopraise. V roce 1995 s ním oslavil vítězství, v ročníku 1996 druhé místo.

Závod Africa Eco Race, který navazuje na původní tradici nejslavnější dálkové rallye světa a končí právě v Dakaru, vyhrál Tomeček pětkrát. Podařilo se mu to v letech 2011, 2012, 2014, 2022 a 2024.

Foto: Tomáš Tomeček via Facebook

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.