Toyota se stala první značkou, která v nové éře hybridních vozů Rally1 dosáhla ve WRC na dvojciferný počet vítězství. V Chorvatsku díky Elfynu Evansovi triumfovala již podesáté. Brit se stal v nové éře šestým různým vítězem.
Na tom, že je Toyota v hybridní éře světového šampionátu zatím nejúspěšnější značkou z hlediska vyhraných soutěží, má největší podíl Kalle Rovanperä. Fin sice letos na premiérový triumf stále ještě čeká, při své loňské cestě za titulem se mu jich ale podařilo posbírat hned šest.
Kromě Evanse a Rovanpery přispěl na konto Toyoty také Sébastien Ogier. Osminásobný mistr světa se sice od sezony 2022, kdy nová éra začala, objevuje v seriálu pouze příležitostně, zvítězit se mu ale podařilo už třikrát. Nejprve se tak stalo loni při Katalánské rallye. Letos přidal prvenství v Monte Carlu a Mexiku.
Ogier se jako jediný může v nové éře pochlubit tím, že dokázal vyhrát se dvěma různými spolujezdci. Zatímco loni v Katalánsku mu četl rozpis Benjamin Veillas, letos v Monte Carlu a Mexiku ho směroval za výhrou Vincent Landais.
Čtvrtý letošní jezdec Toyoty Takamoto Kacuta zatím na svůj první triumf jak v nové éře, tak ve WRC celkově ještě čeká. Jeho nejlepší výsledek v šampionátu pochází ještě z éry vozů WRC. Dosáhl na něj při Safari rallye Keňa 2021, kdy skončil druhý. Loni zaznamenal dvě třetí místa. Nejprve opět v Keni a poté na domácí půdě v Japonsku.
V éře Rally1 nedokázal s Toyotou vyhrát ani Esapekka Lappi. Fin za japonský tým závodil loni. Absolvoval pouze částečný program, když se střídal ve třetím voze se Sébastienem Ogierem. Dosáhl na tři třetí pozice a letos se pokouší vybojovat vítězství pro Hyundai, který ho angažoval na celou sezonu. Letos ve Švédsku nastoupil s Toyotou i Lorenzo Bertelli. Obsadil 14. místo.
Kalle runs fourth on the road this morning but it hasn't slowed him down: he's fastest in SS17 by 3.7s ahead of Seb to move ahead in their fight for 4th overall. ????
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) April 23, 2023
Elfyn only 1.1s further back to his increase his lead to 30.5s.#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #CroatiaRally ???????? pic.twitter.com/H7dpDsc5Vl
Před Hyundai a M-Sportem má Toyota v počtu vítězství poměrně slušný náskok. Zatímco jihokorejská značka triumfovala v éře Rally1 pětkrát, M-Sport je na tom ještě hůře. Dosud totiž zvítězil jen dvakrát.
U Hyundai mohou být nejvíce vděční jezdci, kteří už za tým nezávodí. Je jím Ott Tänak. Estonec totiž loni vybojoval titul vicemistra se třemi výhrami. Neuville, který celkově obsadil třetí místo, triumfoval dvakrát. Letos zatím Hyundai svou sbírku triumfů nerozšířil.
U M-Sportu ovládli hned první soutěž v éře Rally1. Jistě ještě všichni máme v živé paměti leden 2022 a Rallye Monte Carlo, kde při svém návratu do mistrovství světa triumfoval po velkém souboji se Sébastienem Ogierem legendární Sébastien Loeb. Další vítězství přišlo letos ve Švédsku zásluhou Otta Tänaka.
SS20 Zagorska Sela - Kumrovec 2 (14,09 km):
— Ott Tänak (@OttTanak) April 23, 2023
1️⃣ Neuville 8:06.472
2️⃣ Rovanperä +0.983
3️⃣ Ogier +4.329
4️⃣ Katsuta +7.296
5️⃣ Lappi +8.551
6️⃣ TÄNAK +11.569#CroatiaRally #ForCraig #goOtt pic.twitter.com/ibaZYQjmvF
Z toho vyplývá, že Tänak je dosud jediným jezdcem, který dokázal vyhrát ve dvou různých vozech specifikace Rally1 - Hyundai i20 N a Ford Puma Rally1. Šampion ze sezony 2019 má kromě toho na kontě i největší počet stupňů vítězů. Druhé místo při Chorvatské rallye bylo již jeho desátým. Kalle Rovanperä, který drží v nové éře většinu rekordů, jich vybojoval devět.
1. Kalle Rovanperä 6
2. Ott Tänak 4
3. Sébastien Ogier 3
4. Thierry Neuville 2
5. Sébastien Loeb, Elfyn Evans 1
1. Ott Tänak 10
2. Kalle Rovanperä 9
3. Thierry Neuville 8
4. Elfyn Evans 6
5. Sébastien Ogier 5
6. Esapekka Lappi 4
7. Craig Breen, Dani Sordo 3
9. Takamoto Kacuta 2
10. Sébastien Loeb 1
1. Kalle Rovanperä 323
2. Ott Tänak 270
3. Thierry Neuville 251
4. Elfyn Evans 203
5. Sébastien Ogier 166
6. Takamoto Kacuta 140
7. Craig Breen 103
8. Esapekka Lappi 89
9. Dani Sordo 76
10. Gus Greensmith 52
1. Toyota 10
2. Hyundai 5
3. M-Sport 2
1. Toyota 25
2. Hyundai 22
3. M-Sport 4
1. Toyota 824
2. Hyundai 587
3. M-Sport 365
Foto: Toyota Gazoo Racing WRT
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.