Volkswagen oslaví na veletrhu pro klasické automobily Techno Classica 50 let modelu Passat s mottem „Immer wieder neu“ („Pokaždé nový“).
S modelem Passat se v roce 1973 postavila na start zcela nová modelová řada s motory chlazenými kapalinou – a od té doby píše na celém světě úspěšný příběh. Passat, klasický automobil s kultovním designem pro každodenní provoz se již může pochlubit 50letou historií.
Volkswagen zahájil v roce 1973 s modelem Passat velkou produktovou ofenzivu i novou technickou éru. Za design nové modelové řady byl odpovědný pověstný italský designér Giorgetto Giugiaro. Realizace původního Giugiarova návrhu, známého pod označením vývojové zakázky (EA) 272, byla na poslední chvíli zastavena kvůli nákladům. Giugiaro však nakonec vyvinul na základě Audi 80 B1 racionálnější model s harmonicky tvarovanou karoserií sedanu se splývavou zádí a mírně pozměněnou čelní partií. První Passat je dodnes považován za designovou ikonu. K rodině modelů, pocházejících z Giugiarova pera, patří také Scirocco I a Golf I, které následovaly o rok později. Volkswagen Passat debutoval v roce 1973 jako dvoudveřový a čtyřdveřový sedan se splývavou zádí. V lednu 1974 pak následovala verze kombi s označením Passat Variant.
Passat B1 LS z roku 1973
"Immer wieder neu" – pokaždé nový: Pod tímto mottem skládá Volkswagen Classic hold jubilantovi. Passat byl a je vozem na celý život, od začátku oceňovaným pro své všestranné kvality. Pozitivní vlastnosti rozvíjí a zdokonaluje napříč osmi generacemi. Volkswagen v průběhu desetiletí opakovaně přinášel s modelem Passat nové, odvážné podněty a jeho osvědčené silné stránky přenese i do budoucnosti. Volkswagen Classic vystaví ve své expozici pět automobilů z počátků historie modelové řady Passat.
Nový pohon, nový design: Dne 14. května 1973 byla spuštěna sériová výroba nového modelu Passat. Rodinný sedan se splývavou zádí byl uveden na trh s malým zadním víkem bez otvoru v zadních sedadlech pro přepravu dlouhých předmětů uvnitř vozu. Varianta s větším zadním víkem, které zasahovalo až do střechy a zahrnovalo i zadní okno, byla připravena pro sériovou výrobu v lednu 1975. Volkswagen Classic vystavuje v Essenu výjimečný exponát v podobě nejstaršího dochovaného vozu této modelové řady. Passat B1 LS z roku 1973, který pochází ze sbírky nadace Stiftung AutoMuseum Volkswagen, má číslo podvozku 2 – a je tak nejstarším vozem Passat na světě.
Passat B1 L Variant z roku 1974
Jeho silnou stránkou byla prostornost. V roce 1974 rozšířil výrobce z Wolfsburgu svou nabídku o mimořádně praktické a pohledné kombi s označením Passat Variant, které od začátku slavilo obrovské úspěchy. Passat Variant se v mnoha generacích zapsal do srdcí rodin jako ideální kombi. Passat B1 L Variant z roku 1974 v odstínu bílá Atlas z vozového parku Volkswagen Classic dokázal již na mnoha veteránských akcích, že klasické potěšení z jízdy si může posádka užívat i s výkonem 40 kW (55 k).
Passat B2 CL Formel E z roku 1983
Passat B2, představený v říjnu 1980, se nesl v duchu moderní techniky a hospodárnosti. Druhá generace modelu Passat byla vizuálně výrazně větší než relativně drobný předchůdce B1, a tím se od něj výrazně odlišovala. Passat II byl zpočátku vyráběn v karosářských verzích sedan se splývavou zádí a pětidveřový Variant. Ve spojení s motorem 1,6 litru o výkonu 55 kW (75 k) byl Passat II zpočátku nabízen také ve variantě Formel E. Volkswagen „Formel E“ již tehdy předjímal inovace, jakými byly pozdější systémy start-stop. Passat B2 CL Formel E s metalickým lakem v odstínu stříbrná Diamant patří do sbírky Volkswagen Classic a v Essenu také oslaví kulatiny: vozu s první registrací 5. dubna 1983 je 40 let.
Passat B3 Variant GT G60 syncro z roku 1991
Tento vůz vyzařuje dynamiku a sportovnost. Passat opakovaně prokazoval své sportovní vlastnosti v mnoha modelových variantách. Vždy suverénně a decentně. Třetí generace modelu Passat byla uvedena na trh v roce 1988. Její design, celkové uspořádání, technika i řešení interiéru byly kompletně nově vyvinuty. Passat III byl nabízen pouze jako čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a kombi Variant. Výbavová linie GT ztělesňovala sportovní Passat. Velmi žádaným vrcholným modelem byl od roku 1989 Passat G60 se zdvihovým objemem 1,8 litru, výkonem 118 kW (160 k) a pohonem všech kol syncro. Passat B3 Variant GT G60 syncro z roku 1991 pochází z vozového parku Volkswagen Classic a opakovaně dokazuje, že dokáže fanouškům rychlých vozů zvýšit tep.
Passat B2 „Electronic“ z roku 1983
V expozici značky Volkswagen bude v letošním roce zastoupena také nadace Stiftung AutoMuseum. Ta u příležitosti kulatého jubilea modelu Passat vystaví opravdový unikát z roku 1983: Passat B2 „Electronic“. Tato studie prezentovala v roce 1983 lifestylovou verzi modelu Passat s pohonem všech kol, přeplňováním turbodmychadlem a rozsáhlou elektronickou výbavou, která zahrnovala mimo jiné navigační, informační a zábavní systémy i velký počet elektricky ovládaných prvků. Tato vize budoucnosti by si zajisté získala mnoho fanoušků.
Zdroj: Volkswagen
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.