Vybrané ohlasy po osmé etapě: Lhotského bolely zuby, Klymčiwa nadzvedl pořadatel

Co řekli jezdci v cíli pondělní osmé etapy Rallye Dakar? To si můžete přečíst v tomto článku.

Motorky

José Ignacio Cornejo (Monster Energy Honda Team 2021)

„Startoval jsem druhý za svým týmovým kolegou Rickym (Ricky Brabec – pozn. red.), který na to ze začátku hodně tlačil. Já na to tlačil také, ale nedohnal jsem ho. Podařilo se mi ho dojet těsně před dotankováním. Myslím, že jsme dnes měli velmi dobrou rychlost. Nedělali jsme navigační chyby. Bylo tam pár složitých pasáží, žádné chyby jsme ale neudělali a tím jsme získali čas. Ve druhé části jsme se (s Rickym Brabcem – pozn. red.) prohodili a já byl tím, kdo otevíral cestu. Byla to ale pěkná etapa. Pěkně rychlá. Na konci jsme ale projížděli moc hezkou krajinou. Ty obrovské skalnaté hory jsou zkrátka úžasné. Jsem rád, že tu můžu jezdit. Zbývají čtyři dny do konce a plán je pořád stejný, tedy pokusit se jet co nejrychleji, neztrácet čas a starat se o motorku. Myslím si, že když zůstaneme soustředění, bude se nám to dařit.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

„Měl jsem problémy s konektorem na řídítkách, v navigačním panelu mi nešel ukazatel kilometrů. Musel jsem se vracet pro dva waypointy, takže jsem nakonec ještě nabral čtyři minuty ztrátu. Bylo to brutálně rychlé a po těch dvou náročných dnech jsem rád v cíli. Moc mě samozřejmě těší, že jsem poskočil. Že jedeme kolem toho patnáctého místa, je něco krásného, ale Dakar je nevyzpytatelný. Máme před sebou ještě čtyři dny. Budu se snažit co nejvíc, ale bude to hrozně těžké. Když to srovnám s loňským Dakarem, tak tam už v tuhle dobu bylo deset favoritů mimo. Letos krom pár jezdců skoro celá špička zůstává. Dám do toho závěru maximum. Když se povede to patnácté místo udržet, bude to pecka. Recept na úspěch však v takhle těžkém závodě neexistuje. Každá etapa člověku sedne jinak. Já osobně nemám rád šutry, v nich jsem raději opatrnější. Nechci, aby mě to tam koplo a hodilo v rychlosti na nějaký kámen. Mám radši písčité pisty. A taky doufám, že ještě budou nějaké duny, protože ty jsme zatím moc neměli.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

„Dnes i v neděli jsem měl technické problémy. Zase jsem to tam lepil a kvůli tomu ztratil, takže etapa nic moc. Ale jsem rád, že jsem v cíli.“

David Pabiška (Jantar Team)

„S dneškem jsem spokojený, tempo bylo skvělé. Jel jsem svoje maximum. Ráno byla neskutečná zima, v cíli zase přes třicet stupňů, takže to bylo náročné. Motorka dostala pěkně zabrat. Svezli jsme se společně s Milanem Engelem, Romanem Krejčím a ještě dalšími jezdci a bylo to pěkné svezení. A hlavně jsme v cíli maratonské etapy, to je nejdůležitější.“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

„Včera to bylo super, užíval jsem si to, ale dnes to nešlo. Kvůli bolesti zubů jsem se moc nevyspal, jsem na lécích a nebylo mi moc dobře. Na kamenech jsem se hodně trápil, takže jsem jel radši pomaleji a to se mi vyplatilo, protože jsem v cíli a v celkovém pořadí jsem tolik neztratil.“

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

„Devátá etapa je za mnou bez pádu, jen škoda navigační chyby ke konci etapy, která mě stála lepší umístění. Chvilku jsem si myslel, že se z těch hor snad nevymotám. Ruce mě zlobí, ale jiné nemám, po dvou stech kilometrech jsem si připadal, jako bych měl v rukavici devítivoltovou baterku, jak mi nervy vystřelovaly do prstů, ale co už. Dnes ráno jsme jeli v sedmi stupních dvě stě osmdesát kilometrů dlouhý přejezd. Etapa končila po sedmi stech padesáti kilometrech v bivaku, kde bylo dvacet osm stupňů. Šílenost. Taky jsem si dnes zabědoval a když jsem se tři sta kilometrů mačkal i přes bolest rukou, ať je výsledek zase lepší než včera a pak vše ztratil zablouděním kousek před cílem. Ale to je Dakar. Ale hlavně mě to začíná nějak bavit, což je super. Jen ty moje tlapky zlobí.“

Auta

Násir al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)

„Včera i dnes jsme se snažili dělat, co jsme mohli. Maratonský den není snadný. Jsem ale vážně spokojen. Moje auto je celé. Na některých místech jsme na to hodně tlačili, abychom udrželi krok s buginami. Nebylo to lehké, ale jsem rád, že jsme dokončili maratonskou etapu. Dnešní etapa pro nás byla skvělá. Stéphaneho (Peterhansela – pozn. red.) jsme stáhli o tři minuty, takže jsem vážně spokojen. Stále zbývají čtyři dny a nebude to lehké. Uvidíme. Je těžké mluvit o tom, jaké máme šance. Pro buginy je to tu komfortnější. Mají lepší trakci a velká kola, takže je potkává méně defektů. Nám už praskla guma celkem osmkrát, takže to není lehké. Můj týmový kolega Giniel (Giniel de Villiers – pozn. red.) měl defekt dokonce šestnáctkrát. Nechci se ale vymlouvat. Zbývají čtyři dny a uděláme, co bude v našich silách.“

Stéphane Peterhansel (X-raid Mini JCW)

„Dneska jsme startovali druzí a po pár kilometrech jsme otevírali cestu pro ostatní auta. Musím říci, že na posledních padesáti kilometrech jsem udělal jednu nebo dvě chyby. Neřídil jsem se tím, co mi řekl Edouard (spolujezdec Edouard Boulanger – pozn. red.) a trochu jsme se tam motali. Ztratili jsme tím jednu nebo dvě minuty. Stále ale bojujeme o vítězství. Je velice složité absolvovat celý Dakar bez jediné chyby. Zatím jsme udělali jen jednu malou a doufám, že to tak zůstane až do konce.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

„Dneska to bylo fajn. Byl to docela fofr, tak jsme valili docela dobré tempo. Hlídali jsme si, abychom neudělali gumu, protože jsme ve velké rychlosti projížděli přes hodně kamení. Člověk nemá moc času na reakci, tak jsme se tomu snažili vyhýbat a jet mezi těmi kameny slalom. Ale defekt žádný, což je super. Kousek před cílem jsme bohužel zahnuli do špatného údolí a ztratili jsme tam docela dost času. Tím jsme ten výsledek trochu pokazili, ale jsme rádi, že jsme zvládli maratonskou etapu bez nějakých problémů.“

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

„S úžasným pocitem a s nádherným výhledem po kraji jsme dojeli i do cíle druhé rychlostní zkoušky maratonské etapy. Už jsme to ani nečekali, protože jsme včera museli bojovat na krev. Já už to viděl černě, ale David je takový motivátor, že by mě snad přesvědčil, že dokážu létat. Všechno se přes noc (po opravě – pozn. red.) v dobré obrátilo. Byla to krásná trať, písčité i kamenité cesty. Občas takzvané rozbíječky, i když technické. Dneska nám to s Davidem sedlo, šlo nám to. Jen se špatně předjíždělo, protože se hodně prášilo a nefoukalo. Každé naše předjíždění bylo napínavé, ale o to víc nás to bavilo. Myslím si, že by to nebyl marný etapový výsledek, kdybychom v neutralizaci tratě nepřišli na to, že máme zase defekt. Vzhledem k tomu, kolik jich už bylo, jsme asi pořídili nějakou špatnou sérii. Všechny pneumatiky totiž odcházejí stejným způsobem. Také jsme odhalili strženou manžetu poloosy. David doporučil, ať jí celou vyměníme. Proto jsme se zdrželi. To by ale nevadilo, kdyby se nám asi sto kilometrů před cílem nezačalo auto silně přehřívat. Teplota vody v motoru vystoupala až na 115 stupňů. Takže jsme museli čekat, až vychladne. A dolévat vodu, kterou jsme dostali i od fotografů na trati. Je to velká úleva. Tím spíš, že se objevily nepodložené zprávy, že jsme vyloučení ze závodu. To byl úplný nesmysl. Protože my jsme všechny podmínky splnili a jsme dál v hlavním závodě. Včera totiž organizátorům nefungoval systém, proto jsme nebyli v celkových výsledcích. Ale byla to jen chyba systému.“

Lehké prototypy

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Nechtěli jsme udělat gumu a bloudit. Musím pochválit Pavla (spolujezdec Pavel Vyoral – pozn. red.) , který podal skvělý výkon. Plno aut jelo proti nám a bloudilo. Bylo to zase náročné a jsem rád, že jsme úspěšně v cíli.“

Kamiony

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

„Byla to velká rozbíječka. Díry, skoky, prach, kamení. Až posledních sto kilometrů bylo hezkých, protože se jelo písečným vádí mezi skalami. Jsme rádi, že jsme dojeli, protože dneska jsem bojoval se servořízením, které se sekalo. Pravotočivé zatáčky byly trochu utrpením. Modlil jsem se, ať je co nejvíc levotočivých. Těší nás, že jsme dospěchali do cíle a neztratili jsme svou pozici v celkovém pořadí. Chvílemi to bylo na hraně. Kluci dají Lady v bivaku do pořádku a valíme dál.“

Martin Macík (Big Shock Racing)

„Hned na začátku etapy jsme zjistili, že pravé přední kolo nám brzdí více než levé. Kdykoliv jsem zabrzdil, auto uskakovalo doprava. Takže jsme opět měli několik leteckých výletů. Jeden hodně zlý. Ale stahovali jsme, předjížděli jednu buginku za druhou a snažili se být co nejdřív v bivaku. Zdržel nás i kontrolní bod, který jsme hledali asi 15 minut. Ale to nebylo všechno. Asi čtyřicet kilometrů před cílem jsme na duně udělali další spojovačku. Jakmile jsem šlápnul na brzdu, vytočila se kola, kousla se do písku a spojovačka byla zase ohnutá. Takže posledních čtyřicet kilometrů jsme dojížděli s roztaženými koly.“

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

„Jsem moc spokojený. Dnešní etapa byla navigačně náročná a velkou pochvalu si zaslouží navigátor Alvaro (Leon – pozn. red.). Neměli jsme jediný problém, nemuseli jsme vylézat z auta, a to bylo rozhodující. Páté místo je skvělé a zítra pokračujeme.“

Classic

Ondřej Klymčiw (Klymčiw Racing)

„Jsem trochu zatažený jako záclona. V první erzetě se nám dařilo úplně skvěle a druhá erzeta byla také skvěle rozjetá. Pořadatel opět nezklamal a dal kontrolní bod do písku, kde jsme museli zastavit, takže jsme samozřejmě zapadli. Než pochopil, že se sami nevyhrabeme a potřebujeme vytáhnout, tak nás vzal za pick-upa a nebyl schopen ani zařadit 4x4, takže zapadl také. Potom jsme to museli dohánět. Nemáme z toho radost, nevím, proč to dávají do těchto míst. Nedá se ale nic dělat.“

Titulní fotografie: Jantar Team