Vybrané ohlasy po první etapě: Enge si konečně „vychutnal“ Dakar, Podmol zažil křest ohněm

Co řekli závodníci v cíli první etapy letošního ročníku Rallye Dakar? Sesbírali jsme pro vás některé ohlasy.

Motorky

Toby Price (Red Bull KTM Factory Racing)

(první místo v etapě, posun do čela průběžného pořadí)

„Celkově to šlo dobře. S navigací to bylo obtížné. Bylo těžké najít správné sjezdy a správná údolí. Posledních pár kilometrů před cílem jsem se trochu ztratil. Když pominu několik dalších malých chyb, byl už zbytek etapy dobrý. Jsem spokojen s tím, jak jsem se staral o motorku a o pneumatiky. Kvůli novým pravidlům (jezdci mají k dispozici šest zadních pneumatik na celý závod – pozn. red.) musíme být opatrní. Myslím si, že se bude během závodu pořadí hodně míchat. Mým cílem je jezdit vyrovnaně a neztrácet mnoho času. Zítra budu startovat jako první, tak doufejme, že neudělám moc chyb a udržíme se na špici.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

(jedenáctý v etapě, celkově třináctý)

„Etapa byla úplně šílená, kolem třiceti kilometrů se jelo jenom po poli plném kamenů. Ale výsledek je skvělý, chci neustále nahánět strach těm nejlepším. Mě se jen tak nezbaví. Jednou jsem docela dost spadl (celkem spadl Michek během etapy dvakrát – pozn. red.), motorka je trošku poškrábaná. Takové brutální kameny vůbec neznám. Snažil jsem se držet tempo, dával si pozor, abych nedostal defekt. Špička ale jede opravdu rychle i na těch kamenech, valí to. Mně rozhodně vyhovuje více měkčí podklad. Budu do toho dávat sto dvacet procent. Nejedu jenom za sebe, ale za celý tým, fanoušky a rodinu. Chtěl bych lidem přenášet z Dakaru můj adrenalin, aby mi věřili a fandili mi. To je pro mě také velmi důležité.

Ricky Brabec (Monster Energy Honda Team 2021)

(dvacátý čtvrtý v etapě, v celkovém pořadí pád z prvního místa na dvacáté čtvrté)

„Vyhráli jsme prolog. V této etapě jsme ale hodně utrpěli. Dnes jsme vyjížděli jako první a to opravdu nebylo lehké, což jsme očekávali. Pro ty, co startovali později, měli rozdány karty o něco lépe. V prologu jsme opravdu nezaháleli a to nás dostalo do čela. Dnes to ale bylo těžké s navigací. Nebylo to rychlé. Byly tu tuny kamení a jezdilo se pomaleji. Snažil jsem se starat o zadní pneumatiku, protože na ní musíme odjet více než jeden den. Nebyl jsem si jistý svou rychlostí a ostatní na to tlačili o něco více. Nakonec se to vyplatilo. Je to ale jenom první den a jedenáct jich zbývá. Zítra začneme o trochu více vzadu. Čekají nás písečné duny a písečné sjezdy. Doufejme, že budeme schopni na to tlačit a snížit ztrátu.“

Jan Brabec (Strojent Racing)

(dvacáté osmé místo v etapě i celkově)

„První etapu jsem měl skvěle rozjetou. Byl jsem kolem šestnáctého místa. Pak jsem to ale dvakrát zahodil a ke konci bloudil, takže z toho bylo dvacáté osmé místo. Ještě zbývá jedenáct dní. Už teď jsem dobitý jak pes.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

(třicátý v etapě i celkově)

„Byla to asi nejvíce kamenitá trať, kterou si na Dakaru pamatuji. V minulém roce to tak kamenité nebylo, spíše se jelo rychle. Takový trial jsem nečekal. Přitom je potřeba zmínit, že na celou soutěž máme jenom šest pneumatik. Nevím, co to pořadatele napadlo. Ke konci etapy jsem asi na osmém kilometru zabloudil společně s Laiou Sanzovou, nebylo to ideální. Motorka drží perfektně. Na pondělní etapu se moc těším. Neříkám, že mi duny mohou sednout výsledkově lépe, ale je to lepší terén než kameny. Duny jsem dlouho neviděl. Jsem zvědavý, jak se na nich dostanu do tempa a jak mi to bude sedět.“

David Pabiška (Jantar Team)

(celkově třicátý osmý v etapě a třicátý sedmý v celkovém pořadí, v rámci hodnocení Original by Motul třetí v etapě a druhý v průběžném pořadí)

„Navigačně to bylo docela složité a po dvou letech jsem se stále hledal. Potřeboval jsem také otestovat, co vydrží pneumatiky, kterých máme v naší kategorii omezený počet. Vydržely více, než jsem čekal, tak snad to bude dobré. Kamenité pasáže byly náročné, několikrát jsem spadnul, ale nic se mi naštěstí nestalo. S výsledkem jsem spokojený. Pokud budu každý den okolo čtyřicátého místa, bude to fajn.“

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

(celkově čtyřicátý osmý v etapě a i v průběžném pořadí)

„První den je za mnou a byl to křest ohněm. Jelo se mi dobře, svižně, předjížděl jsem a nikdo nepředjel mě. Jel jsem kolem třicátého místa bez ztráty kontrolního bodu. Až na dvěstěpátém kilometru… Ve velké rychlosti jsem šel na zem poté, co jsem asi přehlédl koryto od vody. Moc si nepamatuji, jen jsem byl zmatený. Musel jsem navigační nefunkční věž přivázat kurtou, abych dojel do cíle, držíce se jezdců, kteří mě předjížděli. Bolí mě celé tělo, hlavně rameno a kyčel dostaly ránu. Motorku jsme dali dohromady a zítra na to zase vlezu. Jsem rád, že jsem celý, i když pochroumaný. Jen už teď se bojím, jak mě to bude zítra všechno bolet. A zítra znovu šest set padesát kilometrů, z toho čtyřistapadesát kilometrů speciálky. Prý bude hodně písku.“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

(celkově padesátý druhý v etapě a padesátý třetí v průběžném pořadí, v rámci Original by Motul osmý v etapě a devátý v průběžném pořadí)

„Už jsem se těšil, až to nastane. Na úvod to byla správná etapa se vším, co k tomu patří – ranní vstávání, dlouhý přejezd, těžká navigace, kamenité úseky. Poprvé jsem zažil přípravu roadbooku až dvacet minut před startem a to je na mě trochu hektické. Jelo se mi ale dobře, moc jsem si to užil a radost mi nekazí ani lehký pád, při kterém jsem rozbil držák na roadbook.“

Čtyřkolky

Alexandre Giroud (Team Giroud)

(první v etapě i celkově)

„V čtyřkolkách to dnes byla spíše válka. Byla to skvělá etapa. Pustili jsme se do práce. Ze začátku to bylo těžké, protože jsem odstartoval jako první, takže jsem čistil trať. Prach od čtyřkolky můžete vidět na míle daleko. Pak jsme si trochu hráli na kočku a na myš. Sice jsem projel cílem jako první, někdo mě ale mohl překonat.“

Automobily

Carlos Sainz (X-raid Mini JCW Team)

(první v etapě i celkově)

„Etapové vítězství mě těší, to je vždy hezké. Jelikož jsme startovali se tříminutovými rozestupy, nepředjížděl jsem mnoho aut a neztrácel jsem tak čas. Dnešní etapa byla velice obtížná a bylo velmi snadné píchnout pneumatiku. A to se nám stalo. Poté jsme navíc jeli po špatné cestě. Ztratili jsme okolo čtyř minut. S navigací to bylo těžké.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

(třetí v etapě i celkově)

„Bylo to něco úplně jiného než v prvním roce. Bylo to strašně těžké, spousta kamení, spousta rozbitých úseků. S navigací to bylo extrémně náročné. Udělali jsme nějaké navigační chyby, ale musím říci, že jsme je rychle napravili. Obzvláště u cíle bylo vidět, kolik lidí se tam motá a kolik jich ztratilo koncentraci. Neměli jsme žádné větší problémy. Jsem rád, že se nám něco takového povedlo, ale je třeba s pokorou jet dál.“

Násir al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)

(desátý v etapě, v celkovém pořadí pád z prvního místa na desáté)

„Rozhodli jsme se, že vyhrajeme prolog a jelikož jsme dnes startovali první, očekávali jsme, že budeme ztrácet. Záležet bude až na zítřejší etapě. Jsem velice spokojen s tím, jak to šlo, protože jsme neudělali žádné chyby.

Sébastien Loeb (Bahrain Raid Xtreme)

(osmnáctý v etapě i celkově)

„Naším cílem bylo hned od začátku na to tlačit a stáhnout ztrátu. Po patnácti kilometrech jsme se ale ztratili. Pak jsme patnáct minut jezdili nahoru a dolů, než jsme našli tu správnou cestu. Tak trochu jsme na cestě do hor zabloudili. Poté jsme se rozhodli otočit a začít znovu. Bylo to trochu frustrující, ale vyplatilo se to. Když jsme hledali správnou cestu, ostatní vozy na nás prášily. To pro nás byl problém a ztratili jsme podruhé. Myslím si, že nás předjel Stéphane Peterhansel. A to přitom startoval čtrnáctý, zatímco my jako desátí. První dva defekty mě docela překvapily. Když to porovnám s tím, jak jsem jezdil Dakar v Jižní Americe s buginou, tak jsme jeli docela jemně. Jel jsem tedy ještě jemněji, o osmdesát kilometrů dále jsme ale dostali další defekt. Na cestě ležely obří kameny a bylo to riskantní. Mám-li být upřímný, téměř tři hodiny to bylo velmi obtížné. Když ale uvážím všechny problémy, co jsme měli, zase tolik jsme neztratili. Očekával jsem hodinové zpoždění. Celkově to ale bylo těžké.“

Miroslav Zapletal (Offroadsport)

(dvacátý druhý v etapě i celkově)

„Byla to zajímavá erzeta. Myslím si, že pořadatel dodržel slib, že to zásadně zpomalí. To se podařilo. Byly tam trialové úseky a spousta kamení. My jsme měli jenom jeden defekt. Trochu jsme ztratili. Potom se ale rozhodilo tempo a bylo to takové opatrnější.“

 

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

(čtyřicátý čtvrtý v etapě i celkově)

„Chytili jsme dobré tempo. Vůbec se neprášilo, takže to bylo na začátek Dakaru jedno z nejhezčích závodění, co jsem kdy zažil. Měli jsme úplně čisto, protože Carlos Sainz vyrážel tři minuty před námi. Když se začalo prášit, dojeli jsme jednu z Toyot a předjeli ji. Míjeli jsme i stojící auto, takže jsme si hned o dvě místa polepšili. Byl to boj se šutry pořád dokola. Navíc byly strašně ostré. Já jsem se snažil trošku zvolnit, ale nechtěli jsme zase ztratit vybojovaný náskok. A pak to přišlo, chytli jsme první defekt. Kolo jsme za 4 minuty vyměnili. Říkal jsem si, že nebudu ustupovat z dobrého tempa. Jenže po deseti minutách jsme měli další defekt. To už bylo na pováženou, protože po druhém proraženém kole už jsme měli jen jeden život, tedy poslední rezervu. Tak jsem zvolnil a jel opatrněji. Dostali jsme ale třetí defekt. To kolo nám ale nejdříve nešlo sundat, protože jsme na něm chvíli jeli a bylo slušně zapečené. Dokonce se z něj kouřilo. Když se to povedlo a my se zase rozjeli, mával na nás Ten Brinke z týmu Toyota Overdrive, ať mu dáme pneumatiku. My už ale byli na nule, takže jsme mu bohužel nemohli pomoct a museli jsme ho tam nechat stát. Poslední kilometry jsem už jel hodně opatrně, abychom zbytečně neriskovali, že nedojedeme. Motoricky auto fungovalo výborně. Na podvozku jsme udělali nějaké úpravy. Pořád to ještě není ono, ale dá se na tom dál pracovat. Nemám ale dobrý pocit ze zvuků, které se nám během etapy ozývaly. Doufám, že to nebude nic vážného.“

Lehké prototypy

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

(třetí v etapě i celkově)

 „Ráno jsme měli trochu naspěch, protože ještě na přejezdu jsme museli řešit problém s manžetou. Pak přišly trable s tankováním, a tak jsme odstartovali do speciálky o něco později, nicméně na výsledný čas to nemělo vliv. Jelo se hodně v kamení a v prachu. Jsem ale rád, že jsem se dostal mezi rychlé jezdce a zítra se nám pojede dobře. Výsledky nestíhám sledovat, ale stojíme si dobře.“

Tomáš Enge (Buggyra Zero Mileage Racing)

(šestnáctý v etapě i celkově)

„Tak jsem si to konečně vychutnal. Stalo se to, před čím mě všichni varovali. Dakar je prostě dlouhý a nevyzpytatelný. Ještě nevíme, kde přesně je problém, ale auto jelo od začátku jen na zadní pohon a zřejmě kvůli tomu se přehřívaly zadní poloosy. Praskla jedna a pak i druhá. Třicet kilometrů před cílem jsme museli udělat provizorní opravu, která nám zajistila to, že jsme tady, a i když s velkou ztrátou, tak pokračujeme dál a o to větší zábava to bude.“

Kamiony

Dmitrij Sotnikov (Kamaz – Master)

(první v etapě i celkově)

„Pro každého to bylo těžké. Celý den jsme strávili v prachu. Byla to opravdu noční můra, protože jsme se míchali mezi auty a motorkami. Také tam bylo hodně stromů a kamení.“

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

(druhý v etapě i celkově)

„První etapa byla překvapivě náročná. Druhé místo pro mě bylo v cíli velkým překvapením, protože jsem měl pocit, že jsme příliš pomalí a budeme někde na chvostu. Hodně se prášilo a nám se v prachu nedařilo předjet jeden kamion, tak jsem to musel vypustit. Dostali jsme se před něj až ve chvíli, kdy měl defekt. Mezitím se na nás ale logicky dotáhl další, který nás předstihl v kamenitém úseku. Vrátili jsme mu to až v otevřenějším terénu, kde jsme byli rychlejší. Pak jsme postupně začali dojíždět buginy a auta, ale jedna z bugin nás více než padesát kilometrů nepustila. Podařilo se nám ji objet až jedním velkým skokem v řečišti. Byly to nervy, ale nádherné nervy. Je to teprve začátek, zítra je nový den, ale vypadá to na velmi náročný Dakar. Tak vstříc dalšímu dobrodružství.“

Martin Macík (Big Shock Racing)

(pátý v etapě i celkově)

„Byla to pěkně rozbitá etapa. Nasadili jsme tempo hned na začátku. Část etapy jsme otevírali trať. Ale pak jsme prorazili pneumatiku. Výměnu tipuji do pěti minut. Také v jednom z řečišť jsme se vydali do slepé uličky, ale než se otáčet, raději jsme ji projeli a přes obrovské šutry se plazili nahoru po skalách. Přejeli jsme čtyři kopce a přes jednu z pist se vrátili zpět na trať. Pár chybiček by se našlo, ale jsme spokojení, nakládali jsme slušně. Je to první etapa, auto funguje skvěle, je neuvěřitelné, kolik ran snese. Celý závod máme ještě před sebou.“

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

(šestý v etapě i celkově)

„Nedokázal jsem si představit, že bychom v tak silné konkurenci mohli nakouknout do první desítky a dnes je z toho šesté místo. Z počátku jsme netlačili na pilu a šetřili pneumatiky, což se ukázalo jako správná volba. Předjeli jsme totiž několik posádek, které gumy měnily. Vše šlo skvěle a těším se na zítřek, kdy se dostaneme do dun.“

Martin Šoltys (Tatra Buggyra Racing)

(devátý v etapě i celkově)

„Do stosedmdesátého kilometru nám to šlo dobře. Pak jsme ale prorazili zadní kolo a museli ho měnit. Posledních sedmdesát kilometrů jsme jeli jen na pět válců, nejspíše odešel vstřik. Lehce jsem zpomalil, ale je dost času na to, abychom ztrátu dohnali.“

Úvodní foto: Buggyra Zero Mileage Racing