Vybrané ohlasy po sedmé etapě: Pabišku bolely ruce, Loprais prožil martyrium

Co řekli jezdci po skončení sedmé etapy Rallye Dakar? To si můžete přečíst v tomto článku.

Motorky

Ricky Brabec (Monster Energy Honda Team 2021)

„Nejsem si jistý, jestli všechen ten ztracený čas doženu. Toby (Toby Price – pozn. red.) byl pořád za mnou. Pokusíme se zůstat soustředění a dovézt to zítra zpět k mechanikům. Nevím, jestli je tento Dakar o strategii. Myslím, že strategií je nestartovat jako první. Myslím si, že každý, kdo otevírá etapu, ztrácí trochu času. Zbývá pět dní. V každém z nich se pokusíme umístit mezi nejlepší sedmičkou a uvidíme, jestli naženeme trochu času.“

José Ignacio Cornejo (Monster Energy Honda Team 2021)

„Zdárně jsem dokončil tuto maratonskou etapu. Zprvu jsem měl nějaké problémy v písčité oblasti. Bylo tam mokro a tak to bylo obtížnější. Pak jsem dokázal najít rytmus. Před dotankováním jsem měl potíže s nádrží. Nějaké minuty jsem tím ztratil, ale dokázal jsem to vyřešit. Pak jsem se snažil dohnat ten čas, který jsem ztratil. Nedělal jsem žádné navigační chyby a dokázal jsem to dohnat. V celkovém pořadí jsem se dostal od vedení, takže jsem velice spokojený. Momentálně je mou strategií dobře dojíždět. Stále ale zbývá mnoho dní a je to velice těsné. I nadále to budeme brát den po dni.“

Toby Price (Red Bull KTM Factory Team)

„Všechno dnes šlo dobře. Snažil jsem se s etapou vypořádat, jak nejlépe jsem mohl a nedělat žádné obrovské chyby. Byl to těžký den, ale jsem spokojen s tím, jak to dopadlo. Zdá se, že jsme pro zítřek ve velmi dobré formě. Sedm dní je před námi, ale stále jich pár zbývá.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

„Etapa se mi líbila a myslím, že se mi povedla. Ze začátku to bylo hodně drsné. Prvních sto dvacet kilometrů se jelo po velkých dunách, mezi nimi byl hutný písek a občas tráva. Když se na to najelo, tak to nepříjemně koplo, terén byl rozbitý. Potom se to stočilo na tvrdší povrch, což bylo lepší. Více jsem si to užíval. Tentokrát byla jízda v písku velkým marastem. Vyšla mi navigace a dostal jsem se hodně dopředu. Někteří kluci bloudili. Dvanácté místo je perfektní výsledek, já jsem za to moc rád. A budeme bojovat dál.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

„Odehrálo se to na devadesátém kilometru, pravděpodobně se jednalo o chybu v elektrice na přepínači na nádrže. S opravou mi pomohl v bivaku David Pabiška, zkoušeli jsme různé věci a nakonec se to podařilo. Zítra tak mohu normálně odstartovat.“

Jan Brabec (Strojrent Racing)

„Tak dneska dvacátý druhý. Ale už mě zase posunuli dozadu. Tu penalizaci vymýšlel nějaký frajer (ironicky – pozn. red.).“

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

„Dneska v nejlepší třicítce. Zatím můj nejlepší výsledek tady na Dakaru. Celkem fajn změna po včerejší ranní depresi, když jsem nemohl hýbat s prsty na rukou. Dnes byl ze začátku hodně náročný a technický úsek, na startu pršelo, pak slunce, pak zase pršelo a pak zase slunce. Nemám tady s sebou pláštěnku, opravdu jsem nečekal, že bude v Saudské Arábii pršet. Nicméně se mi podařilo dojet fajn skupinku, se kterou jsme závodili až do konce etapy, kde zase bylo slunce, kameny a šotolinové prašné cesty.“

David Pabiška (Jantar Team)

„Na začátku jsem nasadil tempo, vyjel jsem si nějaký náskok na soupeře a jelo se mi velmi dobře. Pak jsme ale přijeli do dun, které byly měkčí než ty v předchozích etapách. V nich jsem udělal několik školáckých chyb a dvakrát jsem spadl. Takže jsem na sebe naštvaný. Zbytek etapy jsem dojel v mírnějším tempu. Více se dnes nedalo i proto, že mě znovu rozbolely ruce a zápěstí. Ještě to bude těžké.“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

„Dneska mi to vážně sedlo. Ráno pršelo a tak se začínalo v těžším terénu v kolejích. Připomnělo mi to polské Baje, kde jsem tento rok trénoval. A od toho se začal odvíjet celý den. Od prvního až do posledního kilometru se mi jelo výborně a bez problémů. Po dojezdu jsme spolu s Davidem (David Pabiška – pozn. red.) pomáhali se servisem Milanu Engelovi, který měl problémy s čerpadlem, tak jsme vymýšleli, co s tím. Nakonec se to podařilo dát alespoň provizorně dohromady a Milan zítra dojede až k mechanikům.“

Auta

Jazíd Al-Rajhi (Overdrive Toyota)

„Byla to pěkná etapa. Odvedli jsme maximum, ačkoli nás postihly dva defekty. I tak jsme ale dokázali na to tlačit a byli jsme motivovaní. Nacházeli jsme se na stejné úrovni jako Carlos (Carlos Sainz – pozn. red.), když jsme po čtyřiceti kilometrech prorazili pneumatiku. Navigačně se nám to nezdálo příliš obtížné. Nyní bych byl rád, kdyby se mi dařilo každý den. To je můj cíl.“

Stéphane Peterhansel (X-raid Mini JCW Team)

„Čtyřicet kilometrů před cílem jsem narazil do skály a poškodil sem si ráfek. Výměnou kola jsme strávili dost času, nebylo to lehké. Je to škoda, protože v polovině jsme byli docela rychlí. Mohli jsme na své soupeře dnes najet více času, ale nechali jsme si tuto příležitost utéct.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

„Byl to spíš takový taktický výkon. Začalo se na písku, kde se nám ničí poloosy. Jel jsem pomalu a ten rytmus byl hrozný. Takže žádná zábava, ale snažili jsme se šetřit auto. Potom jsme vjeli do kamení a krátce po sobě jsme udělali dva defekty. Při druhém defektu začala guma hořet, museli jsme přeházet pneumatiky. Nechtěli jsme to dávat do auta, aby nechytlo. Ztratili jsme nějaký čas. Zbývalo dvě stě třicet kilometrů do cíle a měli jsme už jen jednu rezervu. Jel jsem proto opravdu pomalu a nebylo to vůbec nic hezkého. Neměl jsem ze sebe vůbec dobrý pocit, až mi ze sebe bylo zle, jak jsem jel pomalu. Museli jsme to ale obětovat a dostat auto do bivaku.“

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

„Dnešní rychlostní zkoušku jsme jeli zhruba dvanáct hodin. Všechno dobře začalo, svižně jsme se po startu rozjeli. Ale třicet kilometrů po startu jsme si všimli kouře z našeho auta. Nejdříve to vypadalo na vyteklý tlumič. Zoufalá situace, protože jsme věděli, že nás i se zítřejší etapou čekalo prakticky devět set soutěžních kilometrů bez klasického servisu s mechaniky. Chvíli potom, co jsme se rozjeli, ale začalo auto najednou strašně cukat a nedalo se skoro řídit. Ve finále jsme zjistili, že to nebyl tlumič, ale že šlo o hadici od řízení, takže vytekl všechen olej z řízení a přestalo fungovat sevro. To byla katastrofa, protože zvládnout auto bez něj je pakárna. Chtěl jsem to zabalit a vrátit se do prostoru startu. David mě přesvědčil, ať to zkusíme. Výjezd na dunky, rozbité písečné cesty, skoro to nešlo. Řval jsem bolestí, protože volant během řízení nenadále cukal velkou silou. Asi po sto padesáti kilometrech jsme se s Davidem (spolujezdec David Křípal – pozn. red.) vystřídali a já jsem navigoval. Takže jsme míjeli jeden průjezdní bod, než jsem se zorientoval. Ale to nám bylo jedno, šlo o to v závodě přežít. Po nouzové opravě jsme pokračovali dál. Jenže se setmělo dříve, než jsme přijeli do dun. A už jsme vůbec nic neviděli. Chytli jsme se jednoho kamionu a jeli za ním. Jenže jsme zapadli. Noc, my v dunách, nikde nikdo, nefungující pístnice, protože jsme měli málo oleje v řízení. Ta situace byla šílená. Když jsme auto nějak vycukali, přijel s kamionem Tomáš Tomeček. Tak jsme jeli těsně za ním, aby nás vyvedl, protože má dobrá světla. My jsme z našeho vozu nic neviděli. Takže jsme to dotáhli až do cíle. Je to zázrak. Jsem ale zničený, ruce mě bolí, že se s nimi snad ani nenajím.“

Lehké vozy

Tomáš Enge (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Dnes nám štěstí nepřálo. Odnesly to tři pneumatiky, které jsme prorazili o kameny a pro změnu jedna poloosa, takže špatný den. Ale jsme v cíli, a to je důležité. Snad dáme techniku do zítřka dohromady.“

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Bylo to dlouhé a těžké. Střídaly se velké kameny, rolety a duny. Jsme moc rádi, že jsme v cíli, protože jsme na trati potkali Tomáše Engeho, který zrovna opravoval defekt. Problémů měli všichni dost. Neudělali jsme ani jednu gumu a můžeme zítra zase pokračovat.“

Kamiony

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

„Už na spojovacím úseku nám hořelo ložisko pravého předního kola. Požár zničil také brzdu a dohušťování. Po celou etapu jsme nemohli dohušťovat a podhušťovat pneumatiky na přední nápravě. V dunách jsme tak měli vepředu třeba čtyři atmosféry i v místech, kde jindy máme jen dvě nebo dokonce jednu a půl. Když před námi zapadl Maz, musel Petr (spolujezdec Petr Pokora – pozn. red.) z auta, aby pneumatiky upustil ručně. Bylo to martyrium. Celou dobu jsem měl obavu, aby se kolo nezablokovalo. Kdyby k tomu došlo, mohlo to mít následky, jaké člověk ani nechce domýšlet. Protože v případě zablokování předního kola s tím řidič neudělá vůbec nic. Aby toho nebylo málo, dojížděli jsme do cíle na pomalém defektu zadní pneumatiky, který se ale dařilo dohušťovat. Zkrátka etapa se vším všudy. Ale štěstí stálo při nás. Fakt jsem rád, že jsme tady. Víc z toho dneska vykřesat nešlo. Bylo to psychicky vyčerpávající. To, že jsme dojeli do bivaku, je pro mě nejlepší narozeninový dárek (Loprais slavil v neděli 41. narozeniny – pozn. red.).“

Martin Macík (Big Shock Racing)

Etapa v písku. Na půltém kilometru jsem při jednom skoku hamtnul na brzdu a auto šlo najednou doprava. Ohnutá spojovačka. Zhruba za 25 minut jsme měli hotovou opravu a pokračovali dál. Chytli jsme tempo a letěli k cíli. Dost nám prášili osobáci, ale povedlo se nám je postupně předjet. Ta spojovačka nás samozřejmě mrzí, každá minuta už je teď hodně cenná.“

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

„Zpočátku bylo všechno v pohodě. Podmínky byly perfektní a vše probíhalo v relativním klidu. Na 120. kilometru jsme ale museli zastavit u velmi ošklivé nehody jedné buginy. Volali jsme vrtulník, bylo to opravdu vážné. Jsme rádi, že jsme v cíli.“

Martin Šoltys (Tatra Buggyra Racing)

„Dnes žádné velké problémy nebyly, jen trochu ve výjezdech do velkých kopců. Ale jinak vše v pohodě. Etapa byla dlouhá a uskákaná. Jsem rád, že jsme tady.“

Classic

Ondřej Klymčiw (Klymčiw Racing)

„Udělali jsme gumu. Do druhé rychlostní zkoušky navíc na vteřinu přesně startovala Toyota. Netuším, jak se to mohlo stát. Vzájemně jsem se předháněli, brzdili… no úplně na h*vno.“

Titulní fotografie: Jantar Team