Vybrané ohlasy po třetí etapě: Loprais chválí pořadatele, Podmol zažil první normální den

Přečtěte si, co zaznělo po skončení třetí etapy letošního ročníku Rallye Dakar.

Motocykly

Toby Price (Red Bull KTM Factory Team)

„Všechno to dnes šlo dobře. Nebourali jsme, motorka fungovala a já našel dobrý rytmus. Je skvělé vyhrát další etapu. Je ale těžké startovat do etapy jako první, protože můžete ztratit spoustu času. Pak na to musíte další den tlačit znovu a opět se můžete dostat na špici. Doufejme, že přijde nějaký den, kdy to bude trochu oddechovější, s navigací to nebude tak náročné a budu to moci vepředu rozjet. Nyní je každý den klíčový. Pokud to bude takto pokračovat, všichni zůstanou ve formě a jejich motorky budou dobře fungovat, tak se bude bojovat o vítězství až do posledního dne.“

Skyler Howes (Bas Dakar KTM Racing Team)

„Další zábavný den v poušti. Říkám to pořád, ale zkrátka je to pro mě na motorce velká zábava. Dnes byly duny opravdu dobré a já jsem se na nich cítil pohodlně. Pak jsme se dostali do rozlehlé pouště na opravdu rychlé písčité cesty a já se cítil jako doma. Říkal jsem si, že když se cítím dobře, tak to rozjedu. Očekávám od sebe hodně. Mám na sebe vysoké nároky. Jsem ale soukromník a musel jsem se sem dostat vlastní cestou, takže každý den dělám, co můžu a bavím se. Ať dosáhnu jakéhokoli výsledku, jsem obvykle spokojen, protože jsem se mohl svézt.“

Martin Michek (Orion – Moto Racing Group)

„Na prvních třiceti kilometrech jsem narazil na velkou skálu, která pomalu nešla ani vyjít a ztratil jsem tam asi dvě minuty. Jinak to bylo zase šíleně rychlé. A na rovinkách mě bohužel předjížděli kluci s továrními motorkami. Těm v rychlosti nejde konkurovat, mají úplně jiné možnosti. Duny tvořily nějakých deset procent. Přitom v těch rychlých pasážích ztrácíme nejvíce. Tovární stroje jedou o 15 km/h rychleji a to na sto kilometrech udělá patnáct minut, což už je dost. I tak jim díky naší šikovnosti dokážeme zatápět, což si uvědomují. Vyvíjíme si totiž vlastní komponenty a těžíme z týmového know-how. V technických pasážích a v místech náročných na navigaci takový rozdíl mezi námi není. Když se však jede po rovinatých vypalovačkách, tak jim prostě s našimi sériovými motorkami nestačíme. Rozhodně se o to ale budeme pokoušet.“

Jan Brabec (Strojrent Racing)

„Dneska znovu dvacáté místo. Čtyři sta šest měřených kilometrů. Jede se mi dobře a fakt si to užívám. Jen škoda, že nemůžu čumět kolem. Je to tady jak na měsíci.“

Joan Barreda (Monster Energy Honda 2021)

„Dnešek byl těžký, protože jsme startovali vepředu a vyjeli na trať jako první. V první části trati bylo náročné najít mezi těmi všemi kameny nějakou mezeru. Později v oblasti, kde byly měkké duny, hodně foukalo a navíc tam bylo špatně vidět. Tam jsem ztratil čas. Pak mě pár jezdců dohonilo. Stávala se z toho stále větší skupina a cílem jsme projeli všichni společně.“

Milan Engel (Orion – Moto Racing Group)

„Bylo to podobné jako včera, hodně rovinaté a rychlé. Ke konci jsem měl maximálku 166 km/h. Po těch písčitých pláních jsem jel v průměru kolem 130 až 140 km/h. Měl jsem strach, aby mi nedošel benzín, takže jsem raději trošku zpomalil. To mě stálo umístění a cenné minuty. Možná jsem to měl risknout a jet na plný plyn. Ale je to ještě dlouhý závod.“

Libor Podmol (Podmol Dakar Team)

„Konečně normální den na Dakaru bez většího pádu a bez technického problému. V dunách jsem to jenom asi dvakrát lehce položil na bok, což je taky zážitek, když v písku zvedáte tuto motorečku. Čtyřicáté třetí místo v etapě, ale hlavně jsem se prokousal přes pomalejší jezdce a čtyřkolky. Předjíždět tady v tom prachu není úplně snadné, moc toho pak nejde vidět a ty šutříky tady na nás prostě vykukují.“

David Pabiška (Jantar Team)

„Dneska jsem nasadil svoje tempo, ale brzy jsem dojel čtyřkolky, které práší a nedá se za nimi pořádně jet. Motorka měla dneska značný nedostatek ve výkonu, protože mi to na pláních jelo maximálně 130 km/h a neustále jsem musel řadit pětku a šestku nahoru a dolů. Ale další den je za námi, ukousnul jsem další sousto a jedeme dál.“

Rudolf Lhotský (Jantar Team)

„Dneska to pro mě bylo trochu trápení. Na planinách mi všichni soupeři odjížděli, protože motorka netáhla, stejně jako Davidovi. Začalo se dnes mluvit o nekvalitním benzínu a někteří měli zanesené palivové filtry, tak uvidíme, co s tím v bivaku uděláme. Ztratil jsem tím dneska asi pár míst, ale stále říkám, že je to jen začátek. Dneska jsem trochu více unavený, takže zkusím jít dřív spát a připravit se na zítřek, který bude hrozně dlouhý.“

Automobily

Násir al-Attíja (Toyota Gazoo Racing)

„Jsem docela spokojen. Dnes jsme na to hodně tlačili a Mathieu (Baumel, spolujezdec – pozn. red.) dobře navigoval. Všechno fungovalo velmi dobře, tak jak jsme potřebovali. S rychlostí jsem opravdu spokojený, protože startovat jako první a přesto vyhrát je dobré. Byl tam jeden bod, kdy to bylo s navigací velice obtížné a hodně jezdců se tam podle mě ztratilo.“

Carlos Sainz (X-raid Mini JCW Team)

„Byl to docela složitý den. Je to škoda, protože jsme si ze začátku vedli dobře. K tomu, abyste zajeli dobrou etapu, je ale třeba projet všemi kontrolními body. Dnes jsme měli potíže s navigací. Zabloudili jsme. Prvním kontrolním bodem jsme projeli. Mysleli jsme si ale, že jsme jiné body minuli. Byli jsme trochu zmatení, mysleli jsme si, že se nacházíme v jiném kontrolním bodě. Ta situace nebyla vůbec jasná. Dohnat půlhodinovou ztrátu je docela obtížné. Musíme jít dál. Závod je stále dlouhý a uvidíme, jestli se něco nestane ostatním. Jinak takovou ztrátu už dohnat nemůžeme.“

Martin Prokop (Benzina Orlen Team)

„Dnes to byla rychlá erzeta, které já moc nemusím. Loni se nám v nich vůbec nedařilo. Dnes jsme ale chytli dobrý rytmus. Auto bylo fantastické, Viktor (Viktor Chytka, Martinův spolujezdec – pozn. red.) odvedl dobrou práci. Všechno jsme našli rychle, nikde jsme nebloudili a opravdu jsme drželi skvělý rytmus. Ne že bych na to nějak tlačil. Byla to čistá práce. Jsem rád, že jsme si po včerejším nezdaru spravili chuť. Na Dakaru to někdy vyjde a někdy ne. Člověk to nesmí zahodit a musí bojovat dál.“

Miroslav Zapletal (Offroadsport)

„Byly tam pěkné hromádky písku. Počasí bylo trochu složitější, protože foukalo a vrcholy dun tak byly špatně čitelné. Jinak to ale byla hodně příjemná etapa. Půlka byla rychlá a druhá zase pomalá. Dojeli jsme do cíle a nemuseli jsme zastavovat. Šedesát kilometrů před cílem jsem ale cítil, že se něco děje. Auto divně vibrovalo. Naštěstí jsme ale nezastavili a moc neztratili. Třetí den nemá cenu koukat na výsledky. Je potřeba neudělat velkou chybu. Měli jsme strašné štěstí. Dojeli jsme do cíle a pořadatel nás upozornil, že nám něco hoří vzadu. Byla to manžeta. Trochu nám chytlo auto, ale dalo se to petkou vody uhasit. Po zařazení prvního rychlostního stupně jsem ale zjistil, že máme poloosu opravdu zničenou. Dojeli jsme akorát do cíle. Ale opravili jsme to a projeli jsme s touto poloosou i sto dvacet kilometrů dlouhým přejezdem.“

Tomáš Ouředníček (Ultimate Dakar)

„Mechanici v noci na autě makali celou noc, když rozebrali skoro celý vůz. Věděli, že jde o elektroniku, takže vytahali všechny svazky. Všechno proměřovali. Náš španělský inženýr přes elektroniku tu bohužel kvůli covidu není. Takže řešíme vše na dálku, ale internet je tady mizerný. O to byla situace složitější. Ráno ale auto nestartovalo. Šel jsem se proto zeptat na časovou kontrolu, do kdy můžeme odstartovat do etapy. Dostali jsme k dobru dvacet minut, ale už nám běžela penalizace, že jsme nedodrželi náš čas startu. Vypadalo to už beznadějně, když mechanik David Borkovec vzal řídící jednotku, rozdělal ji a mravenčí prací tam našel spálenou část spoje. Pět minut před naším posledním termínem pro odjezd s pájkou v ruce v bivaku opravoval řídící jednotku. Když to dodělal, dali jsme ji zpátky a auto hned naběhlo. Prostě zázrak. Ale pořadatelé nám ukazovali, že nemáme spodní krytí, boky a tak dále. My na to, že jen potřebujeme vyjet do etapy a pak se vrátíme do servisu. Tam jsme se s Davidem rychle převlékli a kluci mezitím auto nastrojili. Bez snídaně jsme skočili do auta a vyjeli jsme. Najednou v GPS pípla odbočka, tak jsme na ní najeli, ale cesta nikam nevedla. Takže jsem se ztratil na přejezdu. V GPS byla chyba, ale to nám nikdo neřekl. Po návratu na hlavní cestu šel z auta obrovský dým. Zastavili jsme, dívali se na to, ale utíkal nám drahocenný čas. Zjistili jsme, že teče olej kolem filtru a stříká na motor i tlumiče. David opět svým optimismem zahnal chmurné myšlenky a pustili jsme se do díla a filtr utáhli. Jeli jsme, co to dalo, ovšem s omezením rychlosti na 130 km/h na přejezdech. Takže furt 129. Přiznám se, že poprvé v životě jsem jel i na červenou, abych to stihl. Samozřejmě jsem viděl, že tím nikoho neohrozím. Když jsme dorazili na časovou kontrolu, tak už bylo všechno zabaleno. Chlapi, co už seděli v autobusech, zírali, co tam děláme. Ale přijeli jsme tam dvě minuty před oficiálním uzavřením kontroly, tedy dvě minuty před naším vyloučením z Dakaru. Poprvé v životě jsme jeli jako úplně poslední vozidlo. Trať byla krásná včetně těžkých dun a už po deseti kilometrech jsme nebyli poslední, protože jsme míjeli rozbitý kamion. Potkali jsme taky Dušana Randýska z asistenčního kamionu Martina Prokopa. A to nás uklidnilo, že už je za námi někdo, kdo by nám případně pomohl. V tempu jsme projeli i nebezpečné rychlé úseky, kde byly odstavené havarované vozy. Sami už jsme zastavili jen jednou na kontrolu úniku oleje a vody, ale vše fungovalo, jak má. A my jsme dobyli vytoužený cíl.“

Lehké prototypy

Josef Macháček (Buggyra Zero Mileage Racing)

„Hned na začátku jsme museli dělat pneumatiku a tak nás hodně strojů předjelo. Museli jsme se pak prokousávat dopředu a ztratili drahocenný čas. Na konci jsme se dostali mezi rychlejší jezdce, nikdo nám už neprášil a jelo se pěkně. Ale s časem spokojený nejsem.“

Tomáš Enge (Buggyra Zero Mileage Racing)

„V jedné rychlé zatáčce jsme o jeden kámen udělali gumu, ale takových šutrů tam bylo dnes tisíce. Pak jsme měnili řemen na variátoru, který se nám roztrhnul, ale jinak dobrý. Jeli jsme mezi úplně posledními a hodně jsme tedy předjížděli. Chtěli jsme to dnes hlavně dojet. Vypadá to, že jsme se začali ubírat správným směrem.“

Kamiony

Martin Macík (Big Shock Racing)

„Dneska jsme projeli velmi těžké duny. Dvakrát jsme museli couvat. Hodněkrát jsme si skočili. Na jedné obrovské duně jsem si myslel, že se převrátíme. Trať byla členitá, byly tu brutální skály, kde jsme zase šplhali, vyzkoušeli jsme si snad všechny terény. A také dost foukalo, takže stopy byly zakryté. Pár chybiček určitě bylo, ale jelo se nám fakt parádně, klidně.“

Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga)

„Stalo se přesně to, co jsem před závodem čekal. Po stížnostech spousty účastníků na relativně jednoduchou loňskou trať nám to organizátoři vrátili jako bumerang a řádně nám naložili. Letošní ročník je krásný, technický, náročný, s rozmanitým terénem. Opravdu Dakar se vším všudy a nádherným drajvem. Pořadatelé nachystali velmi tvrdou, ale zajímavou trať. Už cítím celé tělo, což znamená, že Dakar je přesně takový, jaký má být. Lady šlape úžasně a v kabině panuje dobrá atmosféra. Dnes jsme trošku ztratili na začátku, protože jsme startovali jako desátý kamion a delší dobu se nám nedařilo předjet van den Brinka. Nakonec nás pustil, ale mohl to udělat výrazně dřív. Ale nevadí. Mám radost, že jsme to ustáli a nikde nic nevyvedli. Rychlost je slušná, auto funguje výborně a zítra už budeme mít lepší startovní pozici. Tak valíme dál.“

Ignacio Casale (Tatra Buggyra Racing)

„Dnešní etapa byla hodně rychlá a některé duny nám daly zabrat. S Alvarem (Alvaro Leon, spolujezdec – pozn. red.) jsme několikrát hledali náhradní trasu, abychom se vyhnuli dunám. Měli jsme menší problém s turbem, ztratili jsme nějaký čas, ale jinak vše fungovalo skvěle. Bylo to náročné, a tak jsem rád, že jsme v cíli. Dakar je ještě dlouhý.“

Martin Šoltys (Tatra Buggyra Racing)

„Dneska jsem rád za to, že jsme v cíli. Na stopadesátém kilometru jsme zapadli a měli problém s měchem. Tahala nás Scanie, kterou jsme za dva kilometry dojeli. Byli na střeše a v nich napasovaný osobák, nebyl to hezký pohled. I proto jsem se těšil do cíle.“

Jan Tománek (Instaforex Loprais Praga)

„Další krásná etapa. Nádherné prostředí mezi skalami a nejrůznějšími skalními útvary, hodně těžkých dun. Nastupovali jsme s menším hendikepem, protože nám nejde horní řada půlek, takže řadíme jenom celé kvalty. Je to složitější, protože tak dochází k většímu propadu výkonu. Musíme se s tím poprat, ale s tím jsme do toho šli. I dnes nám motor několikrát fungoval jen na pět válců. Nestalo se to mnohokrát, ale když se oba problémy potkají v jednu chvíli, pak je hodně náročné prokličkovat dunami tak, abychom v nich nezůstali stát. Ale svezli jsme se pěkně. Čas je dobrý, moc jsme se neztratili, spíš jsme něco ze včerejška stáhli a zítra budeme mít lepší startovní pozici. A to je velké pozitivum.“

Titulní fotografie: Instaforex Loprais Praga