Návrat šampiona, Hyundai v nových barvách i dva Češi. Rallyeová elita vyráží na švédský sníh

Dvojnásobný šampion Kalle Rovanperä zahajuje svůj částečný program, lídr šampionátu Thierry Neuville a jeho týmoví kolegové se převléknou do nových barev a v kategorii WRC 3 zabojují o úspěch i Jan Černý s Filipem Kohnem. Sezona rallyeového mistrovství světa pokračuje druhým dějstvím, kterým bude Švédská rallye.

Při lednové Rallye Monte Carlo byla k posádkám předpověď počasí mírná a ačkoli je sem tam potrápil nějaký ten led, sněžení jim život nekomplikovalo. Ve Švédsku už je ale něco takového nemine. Na severu země sněží a teploty se pohybují okolo 20 stupňů pod nulou. Bez pneumatik s hroty to tím pádem nepůjde.

Jako lídr průběžného pořadí přijíždí do těchto složitých podmínek Thierry Neuville. Jezdec Hyundai si v Monte Carlu připsal nejenom triumf v celkovém pořadí, ale také figuroval na první pozici po sobotním programu a ještě k tomu ovládl závěrečnou powerstage. To mu podle nového systému přineslo maximální zisk 30 bodů.

Tento vydařený začátek roku ale paradoxně snižuje Belgičanovy šance ve Švédsku. Jakožto lídr šampionátu bude totiž do pátečních rychlostních zkoušek startovat první. Něco takového ho postaví do role „odhrnovače sněhu“ a s velkou pravděpodobností tak bude ztrácet čas.

Před začátku víkendu si Neuville tuto skutečnost dobře uvědomuje. Současně si ale nemyslí, že v tom bude sám. „Myslím si, že ani Elfyn (Evans – pozn. red.) a Ott (Tänak – pozn. red.) nebudou o mnoho šťastnější než já,“ předpokládá jezdec, který ve Švédsku triumfoval před šesti lety.

Kromě toho se Neuville upíná ještě k jedné naději. Věří, že mu situaci usnadní pořadatelé. „Existuje šance, že by se trasy prohrnuly. To by nám přichystalo o něco rovnější podmínky, minimálně při prvních průjezdech. Podle mě je něco takového povinnost,“ přeje si.

Pětinásobného vicemistra světa může uklidňovat i fakt, že ani vyhlídky jeho dvou nejbližších pronásledovatelů v průběžném pořadí nejsou zrovna růžové. Zatímco Sébastien Ogier se i letos účastní pouze vybraných podniků a ve Švédsku chybí, u Elfyna Evanse nepatřila nikdy severská soutěž mezi nejoblíbenější. V roce 2020 ji sice vyhrál, tehdy ale nesněžilo. Nic na tom nemění ani fakt, že v rámci přípravy Evans triumfoval při Arctic Lapland Rallye. Ta byla součástí finského mistrovství a rovněž se konala na sněhu.

„Není žádným tajemstvím, že jsem vybíravým jezdcem. Pocit, ve který jsem doufal, se mi ještě nepodařilo najít, přestože jsme udělali nějaké dobré pokroky,“ nechal se jezdec Toyoty slyšet po svém finském vystoupení.

Neuville bude své celkové vedení hájit v jiných barvách než v Monte Carlu. Hyundai se totiž rozhodl pro zbytek sezony upravit zbarvení. To výrazněji zviditelňuje sportovní divizi jihokorejské značky s názvem N a rovněž obsahuje více červené.

Rovanperä favoritem

V roli favorita přijíždí do Švédska někdo úplně jiný – Kalle Rovanperä. Mistr světa z předchozích dvou sezon sice letos z vlastní vůle absolvuje pouze část sezony a o víkendu pojede poprvé, v roce 2022 ale dokázal tento podnik vyhrát. Svou formu na sněhu navíc potvrdil v úvodu měsíce na Arctic Lapland Rallye. Zde ho sice vyřadily technické problémy, do té doby ale dominoval a nad svým kolegou Evansem měl jasně navrch.

„Během celé soutěže jsem měl dobrý pocit. Poladili jsme poslední věci, které jsme potřebovali. Nyní se zdá, že je auto rychlé,“ pochvaloval si po svém vystoupení na domácí půdě.

Černým koněm soutěže ale může být i další Fin. Esapekka Lappi totiž v úvodním podniku sezony nestartoval a ve třetím Hyundai vystřídá Andrease Mikkelsena. Podobně jako Rovanperä bude tak i on těžit v pátek z výhodné startovací pozice. Na stupně vítězů se Lappi dokázal dostat ve Švédsku dvakrát – nejprve v roce 2019 s Citroënem (2. místo) a poté v sezoně 2022 s Toyotou (3 místo). I loni zde směřoval za bronzovým výsledkem, pak ale nabral ztrátu, když skončil ve sněhové závěji.

Třetí a poslední změnu ve startovní listině vrcholné kategorie Rally1 představuje Lorenzo Bertelli. Italský soukromník nastoupí v pronajatém Yarisu GR. Do mistrovství světa se vrátí přesně po roční pauze. I loni totiž startoval s Yarisem ve Švédsku.

Černý a Kohn v nabité konkurenci

Svá želízka v ohni budou mít znovu i čeští fanoušci, tentokrát dokonce dvě. Kromě Jana Černého totiž nastoupí s Fordem Fiesta Rally3 také Filip Kohn. Větší zkušenosti má se Švédskou rallye paradoxně mladší Kohn, který si zde loni odbyl svou premiéru mezi světovou špičkou. Černý, který bude po monackém vítězství hájit průběžné vedení ve WRC 3, zde pojede vůbec poprvé.

„Jízdu na hřebech mám hrozně rád, vyloženě mě to baví. Loni jsem byl ve Švédsku v týmu s Filipem Kohnem, soutěž jsem poznal, ale ve voze se nesvezl. I proto jsme si naplánovali dvoudenní test před soutěží přímo na místě, abychom si náš vůz Ford Fiesta Rally3 vyzkoušeli, našli nejlepší nastavení a zvykli si na jízdu na sněhu,“ říká Černý před začátkem víkendu.

Zatímco v Monte Carlu měl Černý na cestě za triumfem jenom jedno soupeře v osobě francouzského závodníka Ghjuvanniho Rossiho, ve Švédsku se postaví o poznání početnější konkurenci. Kromě dvojice českých závodníků tvoří startovní pole dalších 16 jezdců. Ani většího počtu soupeřů se ale Černý neděsí.

„Konkurence je opravdu velká, na druhou stranu tam ale není mnoho specialistů na jízdu na sněhu. Chceme jet rychle, ale také hlavou. Po skvělém startu do sezony by to chtělo připsat další slušné body do šampionátu, což znamená hlavně dojet. Ve Švédsku se ale nedá jet na jistotu. Chceme si najít svůj rytmus a ten držet, nebláznit. A také věříme v podporu našich fanoušků,“ dodává.

V kategorii WRC 2 uvidíme zcela jistě jiného vítěze než v Monte Carlu. Yohan Rossel se totiž švédského podniku neúčastní, stejně jako druhý Pepe López. Třetí muž z Monte Carla a současně Rosselův týmový kolega Nikolaj Grjazin sice na startu se svým Citroënem C3 bude, pojede však mimo body do WRC 2. Mezi hlavní favority soutěže bude patřit Oliver Solberg se Škodou Fabia RS Rally2, který loni soutěži dominoval.

Soutěž odstartuje ve čtvrtek večer superspeciálkou v Red Barn Areně ve městě Umea, která bude měřit 5,16 kilometru. Následovat budou plnohodnotné tři dny soutěže, jejíž celková délka činí 300,10 kilometru. Na posádky čekají jak rychlostní zkoušky, které znají již z dřívějška, tak nové úseky. Rychlostní zkouška Brattby ponese nově jméno zesnulého Craiga Breena. Ir zde loni odjel svou poslední soutěž, než tragicky zahynul při testu v Chorvatsku. V cíli skončil druhý a právě na obou průjezdech rychlostní zkoušky Brattby byl nejrychlejší.

Foto: Toyota Gazoo Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.