Zimní období přináší na silnice řadu nebezpečných situací, které mohou překvapit i zkušené řidiče. Mezi největší hrozby patří bílá tma, ledovka nebo sněhové jazyky, které každoročně přispívají k vysokému počtu dopravních nehod. Jak se těmto rizikům vyhnout a bezpečně se dostat do cíle?
V zimě je důležité zvýšit opatrnost a přizpůsobit rychlost jízdy aktuálním podmínkám. Statistiky ukazují, že v roce 2023 došlo k 1 166 dopravním nehodám spojeným se sněhem, námrazou a náledím, přičemž 14 z nich skončilo tragicky.
Podle vedoucího oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda řidiči často podceňují například kluzkost čerstvě napadaného sněhu.„Ještě větším rizikem je ale námraza. Vozovka drží chlad a roztátý sníh či voda na ní mohou namrzat. Pokud řidiči nepřizpůsobí těmto podmínkám rychlost jízdy, může dojít k vážným nehodám,“ vysvětlil.
Brzdná dráha vozidel se v zimních podmínkách výrazně prodlužuje. Například při rychlosti 90 km/h může být na náledí až 208 metrů, což je více než čtyřnásobek oproti suché silnici. Obzvláště opatrní by měli být řidiči předjíždějící nákladní vozy, které vyžadují ještě delší brzdnou dráhu.
„Mnoho nehod vzniká právě kvůli podcenění odstupu. Řidiči aut by proto zejména v zimě neměli předjíždět nákladní vozy na poslední chvíli ani před nimi prudce brzdit,“ upozornil Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.
Před každou delší cestou je vhodné sledovat předpověď počasí a dopravní situaci. Kritické jsou zejména ranní hodiny, kdy dochází k promrzání vozovek. Nebezpečí představují mosty, lesní úseky a stíněné silnice, kde se častěji tvoří ledová vrstva.
„Za zvlášť nebezpečný na silnicích považuji takzvaný černý led. Ten vzniká při teplotách lehce pod nulou, kdy padající déšť zamrzne na vozovce a vytvoří tenkou hladkou vrstvu. Silnice může řidičům připadat pouze mokrá, přitom je pokrytá ledem. Zvláště za tmy je těžké si něčeho všimnout, a auto se může zničehonic stát neovladatelným,“ vysvětlil Stöhr.
Černý led vzniká při mírných teplotách pod bodem mrazu, kdy déšť zamrzá na vozovce a vytváří tenkou vrstvu neviditelného ledu. Bílá tma zase nastává při hustém sněžení či mlze, kdy řidič ztrácí orientaci. V těchto situacích je doporučeno zpomalit, použít mlhová světla a sledovat krajnice či dopravní značení. Pro bezpečnou jízdu v zimě by měli řidiči dbát na kvalitní zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm. Doporučuje se vozit sněhové řetězy, lopatu, škrabku na led a dostatečné množství paliva. Důležité je mít také plně nabitý telefon pro případ nouze.
Dodržování těchto zásad může výrazně snížit riziko dopravních nehod a pomoci řidičům bezpečně zvládnout zimní podmínky na silnicích.
Foto: Lesensky.cz a Newspress
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.