Masarykův okruh v Brně čeká zásadní proměna. Během několika týdnů projde kompletní výměnou asfaltového povrchu s využitím nejmodernější technologie 3D frézování. Na projektu se podílí experti z firem Topcon a Strabag, kteří přinášejí know-how z nejprestižnějších závodních okruhů světa včetně Silverstonu nebo Spa.
„Byli jsme povoláni společností Strabag jako dohled a konzultanti pro tento typ projektu,“ říká zástupce společnosti Topcon. „Topcon je jedním z hlavních poskytovatelů měřicí technologie pro stavbu závodních okruhů. Pracoval jsem na okruzích F1 jako Silverstone nebo Spa-Francorchamps a podílel jsem se na správě mnoha dalších tratí. Takže jsem hrdý na to, že mohu být tady a nabídnout své zkušenosti a odborné znalosti při realizaci tohoto důležitého závodního okruhu. Doufáme, že budeme v budoucnu velmi úspěšní,“ dodává.
A jak přesně vlastně 3D frézování vůbec funguje? „Před třemi měsíci jsme provedli sběr dat z povrchu pomocí skeneru, takže máme kompletní podklady o terénu. Na základě těchto dat jsme připravili návrh a nyní aplikujeme jeho finální verzi. Důležitá data se nahrávají přímo do stroje, který pak pomocí GPS satelitů realizuje náš návrh s vysokou přesností,“ vysvětluje.
Technologie, která se běžně používá na okruzích F1, se nyní poprvé ve své plné síle objevuje i v Brně. „Kontrolujeme opravdu všechno – například odvod vody, abychom zabránili aquaplaningu, sledujeme hladkost a rovinnost tratě, sklony v zatáčkách (banking), kontrolujeme vrstvy asfaltu i kvalitu obrubníků,“ dodává.
Společnost Topcon se také věnuje stavbě silnic a dálnic. V čem je největší rozdíl mezi okruhem a silnicí, popisuje Adam Gennert z Topconu.
„Ta přesnost, kterou tu musíme dodržet na konci po pokládce, není daná jen v podélném směru, ale i příčném, takže všechny ty nerovnosti, který tam vzniknou, se měří ve dvou směrech. U silnic se řeší jenom podélný směr. Ty nerovnosti nesmí být větší než 2 mm na 4 metrech, což je poměrně těžké dosáhnout, takže frézováním s tímto systémem jsme schopni se pohybovat ve 2–3mm přesnosti,“ říká. „Frézujeme mezi 35 a 75 mm, záleží kde, protože vyrovnáváme ty nerovnosti. Další vrstvy má na starosti jiná společnost,“ dodává.
Za samotnou stavební část je zodpovědná společnost Strabag. Ta během 5 dnů vyfrézuje 82 tisíc metrů čtverečních podle specifikace, kterou jim dodala firma Topcon. „Frézujeme průměrnou tloušťku 6,5 cm, recyklát odvážíme tady v místě a následně bude použit pro obnovu a zpevnění povrchu Automotodromu Brno. Objemově na tunáž je to 14 tisíc tun, které převozíme v rámci v areálu, při objemové hmotnosti 2,4 tuny na kubík,“ dodává Igor Janča, vedoucí stavby Automotodromu Brno.
„Jsme v té nejintenzivnější části rekonstrukce a té nejzásadnější, což je kompletní výměna asfaltového povrchu po celé délce dráhy na AMD, tedy necelých 5,5 km. Od zimy se věnujeme pracím, pokud to počasí dovolilo,“ říká mluvčí okruhu Petr Boháč.
Okruh kromě výměny povrchu musí projít řadou jiných změn, přičemž část je již ve finální fázi, jiné okruh ještě v nejbližší době čekají. „Seznam požadavků ze strany motocyklové federace byl velmi rozsáhlý. Už jsme vyměnili třetinu obrubníků za nové, některé sekce jsme i prodloužili. Čeká nás instalace signalizačních LED panelů, které doplní tradiční vlajkovou signalizaci. Věnujeme se také úpravě výjezdových zón a celkové modernizaci areálu – parkovišť, tribun, sociálního zázemí, řídicí věže a nadboxových prostor,“ říká mluvčí okruhu Petr Boháč.
Celková cena rekonstrukce se pohybuje okolo 150 milionů korun a jedná se o investice čistě ze soukromých zdrojů majitele Automotodromu Brno Karla Hubáčka a výrazného soukromého partnera.
Závodní dráha by měla být hotová v polovině května, přičemž do standardního provozu by se měla vrátit dle plánů ještě během druhé poloviny měsíce.