Adam Kout si svými výkony řekl o roli hlavního favorita letošní sezony, Giacomo Ghermandi dosáhl na svůj premiérový triumf a účastník evropského šampionátu Viktor Andersson zažil komplikovaný víkend. I tyto události přinesl úvodní podnik letošní sezony TCR Eastern Europe na Red Bull Ringu.
„Byl to velmi vydařený víkend,“ neskrýval nadšení Kout, který do sezony 2025 vyjel s novým vozem Hyundai Elantra. „Podařilo se vyhrát kvalifikaci i první závod. Při losování jsem si sice vytáhl devátou pozici na startu druhého závodu, ale i tak jsme vybojovali druhou příčku. Nová Elantra fungovala skvěle,“ uzavřel český jezdec své hodnocení.
Kout do letošní sezony vstupuje jako jeden z hlavních favoritů. V roce 2023 dosáhl jezdec stáje Janík Motorsport na celkový bronz. Loni sváděl až do posledního závodu bitvu o titul s týmovým kolegou Maťem Homolou, kterému nakonec podlehl o pouhých pět bodů. Slovenský závodník se ovšem od letoška soustředí na působení v GT2 European Series se stájí RTR projects a v TCR Eastern Europe již nepokračuje. A Kout hned od začátku rakouského víkendu ukazoval, že si uvědomuje, jaká příležitost se mu letos naskýtá.
Český jezdec nejprve ovládl kvalifikaci, ve které nadělil svému nejbližšímu pronásledovateli více než půl sekundy. V sobotním závodě poté kraloval stylem start-cíl. V neděli sice Kout začínal kvůli otočenému startovnímu roštu až jako devátý, dokázal se ale postupně prodírat polem, až se nakonec ocitl na druhém místě. V závěru dokonce útočil na další vítězství, tentokrát už se ale musel spokojit se stříbrnou příčkou. I přesto odjížděl z Red Bull Ringu ve velmi slibné pozici. V průběžném pořadí aktuálně vede s náskokem 17 bodů.
Závody na Red Bull Ringu měly dva hrdiny. Tím druhým se stal Giacomo Ghermandi. Italský jezdec se totiž v neděli konečně dočkal svého premiérového triumfu v šampionátu. To se ale nerodilo snadno.
Jezdec stáje MM Motorsport startující s Hondou Civic byl rychlý už v kvalifikaci, kde vybojoval pro start druhé místo hned za Adamem Koutem. Za tímto výsledkem směřoval i v sobotu a dokonce na stříbrné pozici projel cílem. Poté ale přišla penalizace 30 sekund za prohřešek proti pravidlům startovní procedury a ta Ghermandiho odsunula až na osmé místo. Tento trest mu ale paradoxně pomohl. Dík otáčení nejlepší devítky na startu nedělní jízdy totiž Italovi připadlo opět druhé místo.
V úvodním kole nedělního závodu byl Ghermandi zapojen do bitvy s Viktorem Anderssonem a Petrem Čížkem. Z tohoto souboje nakonec vyšel vítězně a ujal se vedení. Později sice ještě musel čelit tlaku ze strany Martina Kadlečíka a následně také Adama Kouta, ani jeden z nich ale Ghermandimu vítězství nesebral. Ital se tak konečně dočkal svého prvního triumfu v seriálu.
V TCR Eastern Europe se Ghermandi objevuje už od roku 2021. V sezoně 2022 sice v tomto šampionátu nestartoval, od roku 2023 se v něm ale začal objevovat znovu. K zisku prvního triumfu byl blízko už dvakrát. Při druhém závodě na Slovakia Ringu v roce 2023 dokonce projel se svým Audi cílem jako první, o prvenství ho ale připravila penalizace za ulitý start. Blízko k vítězství byl opět loni při posledním závodě na Salzburgringu. Tam vedl ještě v posledním kole, pak ho ale vyřadil defekt pneumatiky.
Nedělní vítězství dostává Ghermandiho v šampionátu na dělené druhé místo. Na něm figuruje společně s Bartoszem Groszkem. Šampion z roku 2022 se letos do TCR Eastern Europe vrací jako stálý účastník a první dva závody pro něj skončily druhou, respektive čtvrtou příčkou.
Adam Kout nebyl jediným jezdcem, který se během víkendu dostal v obou závodech na stupně vítězů. Totéž se podařilo Martinu Kadlečíkovi. Týmový kolega Bartosze Groszka ze stáje Aditis dokončil obě jízdy jako třetí. Celkově mu patří čtvrté místo se ztrátou jediného bodu na Ghermandiho s Groszkem.
Velkou pozornost budil start Viktora Anderssona. Švédský závodník, který je pravidelným účastníkem TCR Europe, pojal rakouské vystoupení jako ostrý test před novou sezonou. Rovněž se postaral o zápis do historie– stal se totiž vůbec prvním závodníkem, který v TCR Eastern Europe nastoupil s vozem čínské značky Lynk & Co. Jeho výsledky ale velkým očekáváním nedostály.
V úvodních kolech sobotního závodu byl Andersson zapojen do bitvy o čtvrté místo, kterou sváděl s Martinem Kadlečíkem a Petrem Čížkem. V nájezdu do třetí zatáčky ale Čížek narazil zezadu do Kadlečíka, který následně poslal ven z dráhy Anderssona. Tento incident, za který byl Čížek v cíli penalizován deseti sekundami, vzal švédskému jezdci naději na solidní výsledek – cílem projel jako devátý se dvěma koly ztráty.
Tento výsledek sice Anderssonovi přiřkl pole position pro nedělní závod, ani této příležitosti ale nezužitkoval. O vedení přišel už v prvním kole a následně jeho propad pokračoval. Nakonec dojel do cíle jako pátý.
Ačkoli Andersson pojal start na Red Bull Ringu především jako přípravu před sezonou TCR Europe, je možné, že se letos v TCR Eastern Europe neobjevil naposledy. Před úvodním podnikem totiž nevyloučil, že by se mohl zúčastnit většího množství závodů, pokud mu to dovolí kalendář a rozpočet.
Druhý podnik TCR Eastern Europe se také uskuteční v Rakousku. O víkendu 30. května – 1. června se pojede na Salzburgringu.
Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE
Foto: TCR Eastern Europe
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.