Ve věku 69 let tento týden zemřel po dlouhém boji s rakovinou Rupert Keegan. Britský závodník byl známý svým charismatem a okázalostí.
Brit, který byl často srovnávaný se svým současníkem a krajanem Jamesem Huntem, byl víc než jen playboy. Image mimo závodní dráhu, kterou podporovali sponzoři jako Penthouse a Durex, ukazovaly bezstarostnost a lásku k večírkům. Na trati však bral závody vážně s pozoruhodnými výsledky. Rodák z Essexu se zúčastnil 25 Velkých cen formule 1 a výrazně uspěl v mistrovství světa sportovních vozů.
Keegan se narodil 26. února 1955 ve Westcliff-on-Sea jako syn Mikea Keegana. Jeho otec byl průkopníkem v oblasti letecké dopravy, který založil největší britskou nákladní leteckou společnost. S rodinným bohatstvím v zádech zahájil v roce 1973 svou závodní kariéru. Debutoval s cestovním vozem Escort Mexico. Výrazná podpora jeho otce mu pomohla rychle postoupit do formule Ford a poté do formule 3. V roce 1976 Keegan vyhrál britský šampionát F3. To byla vstupenka do vysněného světa formule 1.
Pilotem F1 se stal v roce 1977 a jako jezdec týmu Hesketh Racing, který se proslavil už tím, že nastartoval kariéru Jamese Hunta. Keeganův vůz, sponzorovaný společnostmi Penthouse a Rizla, byl ozdoben provokativní reklamou, která poutala pozornost stejně jako jeho jízda. Keegan ukázal svůj talent. Při debutu v nemistrovském závodě Race of Champions skončil na slušném osmém místě a zaujal odvážným předjížděním vozu Shadow Jackieho Olivera.
So sorry to hear that Rupert Keegan has died today at the age of 69. He competed in 37 Grands Prix and, although never one of the most successful F1 drivers, he epitomised the long-haired ‘rockstar’ race drivers of the 1970s and early 80s. A huge character and a loss to our sport pic.twitter.com/SwG3C024FE
— Linley SRP (@LinleySRP) September 24, 2024
Keeganova první kompletní sezona F1 byla solidní. Dokázal se pětkrát umístit v první desítce, přestože jeho vůz trápily problémy se spolehlivostí. V ročníku 1978 jezdil v barvách týmu Surtees, sponzorovaným společností Durex. Ale přišlo zklamání. Zvládl pouze šest startů a nikdy se nedostal do top 10.
Z F1 se Keegan v roce 1979 přesunul do britského šampionátu formule 1 Aurora AFX. Závodil za tým Charles Clowes Racing ve voze Arrows. V závěrečném závodě v Silverstonu šampionát po dramatickém průběhu vyhrál. Tento triumf oživil jezdcovu kariéru a ještě téhož mu vynesl návrat do „velké“ F1 s týmem RAM Racing. Sice řídil zastaralý vůz Williams FW07, ale i tak si připsal deváté místo Velké ceně Spojených států ve Watkins Glen.
Počátkem 80. let Keegan přidal k formulím také závody sportovních vozů a vytrvalostní klání. V roce 1983 debutoval v závodě 24 hodin Le Mans a skončil celkově pátý. V následujícím ročníku se v MS sportovních aut přidal k týmu Fitzpatrick Racing a s vozem Porsche 956 si dojel pro místa na stupních vítězů v Mosportu, Brands Hatch a Silverstonu.
Today my mom's life-long partner and best friend Rupert Keegan passed away after a long battle with cancer.
— Guya Mariani ???????? (@GuyaMariani) September 23, 2024
He has been starring in our life like no other.
Grazie Rupy, fai Buon Viaggio ????❤️ pic.twitter.com/K3RH8Ncsr4
V roce 1985 se Keegan vydal za moře a zkoušel štěstí v IndyCar. Odjel několik závodů s týmem Machinists Union, ale nepodařilo se mu kvalifikovat do prestižního závodu Indianapolis 500. Koncem osmdesátých let se začal věnovat podnikání v Miami, ale příležitostně se vracel na závodní dráhu. Překvapením pro fanoušky byl rok 1995, kdy se veterán nečekaně objevil v Le Mans ve voze Lister Storm.
Ani konec kariéry neznamenal, že opustil závodní komunitu. Například se pravidelně účastnil akcí v Goodwoodu. Přestože nikdy nedosáhl takové slávy jako někteří jeho vrstevníci v F1, odkaz charismatického a talentovaného jezdce, který žil naplno, přetrvává. Rupert Keegan zemřel 23. září ve svém rodinném domě na italské Elbě a zanechal po sobě dceru Sabrinu a bratra Roryho.
Foto: Archiv
Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.