Keegan nebyl jen playboy. Odešel muž, který dokázal zkrotit formuli 1 i sportovní vozy

Ve věku 69 let tento týden zemřel po dlouhém boji s rakovinou Rupert Keegan. Britský závodník byl známý svým charismatem a okázalostí.

Brit, který byl často srovnávaný se svým současníkem a krajanem Jamesem Huntem, byl víc než jen playboy. Image mimo závodní dráhu, kterou podporovali sponzoři jako Penthouse a Durex, ukazovaly bezstarostnost a lásku k večírkům. Na trati však bral závody vážně s pozoruhodnými výsledky. Rodák z Essexu se zúčastnil 25 Velkých cen formule 1 a výrazně uspěl v mistrovství světa sportovních vozů.

Keegan se narodil 26. února 1955 ve Westcliff-on-Sea jako syn Mikea Keegana. Jeho otec byl průkopníkem v oblasti letecké dopravy, který založil největší britskou nákladní leteckou společnost. S rodinným bohatstvím v zádech zahájil v roce 1973 svou závodní kariéru. Debutoval s cestovním vozem Escort Mexico. Výrazná podpora jeho otce mu pomohla rychle postoupit do formule Ford a poté do formule 3. V roce 1976 Keegan vyhrál britský šampionát F3. To byla vstupenka do vysněného světa formule 1.

Pilotem F1 se stal v roce 1977 a jako jezdec týmu Hesketh Racing, který se proslavil už tím, že nastartoval kariéru Jamese Hunta. Keeganův vůz, sponzorovaný společnostmi Penthouse a Rizla, byl ozdoben provokativní reklamou, která poutala pozornost stejně jako jeho jízda. Keegan ukázal svůj talent. Při debutu v nemistrovském závodě Race of Champions skončil na slušném osmém místě a zaujal odvážným předjížděním vozu Shadow Jackieho Olivera.

Keeganova první kompletní sezona F1 byla solidní. Dokázal se pětkrát umístit v první desítce, přestože jeho vůz trápily problémy se spolehlivostí. V ročníku 1978 jezdil v barvách týmu Surtees, sponzorovaným společností Durex. Ale přišlo zklamání. Zvládl pouze šest startů a nikdy se nedostal do top 10.

Z F1 se Keegan v roce 1979 přesunul do britského šampionátu formule 1 Aurora AFX. Závodil za tým Charles Clowes Racing ve voze Arrows. V závěrečném závodě v Silverstonu šampionát po dramatickém průběhu vyhrál. Tento triumf oživil jezdcovu kariéru a ještě téhož mu vynesl návrat do „velké“ F1 s týmem RAM Racing. Sice řídil zastaralý vůz Williams FW07, ale i tak si připsal deváté místo Velké ceně Spojených států ve Watkins Glen.

Počátkem 80. let Keegan přidal k formulím také závody sportovních vozů a vytrvalostní klání. V roce 1983 debutoval v závodě 24 hodin Le Mans a skončil celkově pátý. V následujícím ročníku se v MS sportovních aut přidal k týmu Fitzpatrick Racing a s vozem Porsche 956 si dojel pro místa na stupních vítězů v Mosportu, Brands Hatch a Silverstonu.

V roce 1985 se Keegan vydal za moře a zkoušel štěstí v IndyCar. Odjel několik závodů s týmem Machinists Union, ale nepodařilo se mu kvalifikovat do prestižního závodu Indianapolis 500. Koncem osmdesátých let se začal věnovat podnikání v Miami, ale příležitostně se vracel na závodní dráhu. Překvapením pro fanoušky byl rok 1995, kdy se veterán nečekaně objevil v Le Mans ve voze Lister  Storm.

Ani konec kariéry neznamenal, že opustil závodní komunitu. Například se pravidelně účastnil akcí v Goodwoodu. Přestože nikdy nedosáhl takové slávy jako někteří jeho vrstevníci v F1, odkaz charismatického a talentovaného jezdce, který žil naplno, přetrvává. Rupert Keegan zemřel 23. září ve svém rodinném domě na italské Elbě a zanechal po sobě dceru Sabrinu a bratra Roryho.

Foto: Archiv

Autor

Redakce

Externí materiály upravené redakcí MotorMixu.